Frivillig Naturvernforbundet

Bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland!

Kan du skrive? Gi råd? Filme? Planlegge arrangementer? Rydde plast? Vi trenger frivillige med ulik kompetanse.

Når vi har infomøte om det å være frivillige hos oss har det blitt en klisjé å si "Her kan du gjøre hva som helst!" Og det er nesten sant. Men hva betyr det? Vi har behov for folk som har ulik kompetanse, og de som er frivillige kan være med og forme arbeidsoppgavene. Noen er gode til å lede turer, mens andre kan forklare hvorfor akkurat mose er så fascinerende. Andre har kjennskap til hvordan man skriver til politikere, mens andre sprer naturglede til barn. Vi har tekniske eksperter, skribenter, fotografer.

De fleste av våre frivillige er del av en faggruppe. Der tas det jevnlig opp ulike naturvernsaker som gruppen skal vurdere. I disse gruppene gjøres det et grundig arbeid for å kunne skrive høringsuttalelser - for hva vil konsekvensene bli av å bygge ut akkurat dette vassdraget? Og hvilke arter finnes det i området? Faggruppene møtes jevnlig, drar på turer for å undersøke områdene som trues av å bygges ned og driver politisk arbeid.

Nysgjerrig på å bli frivillig? Ring oss på 553 00 661, så kan vi avtale et uforpliktende møte for å se hva vi kan få til sammen. Det er også mulig å kontakte oss på epost eller fylle ut dette skjemaet

Dersom du ønsker å engasjere deg i et av våre lokallag - på Askøy, i Bergen, Kvam, Kvinnherad, Nordhordland eller Voss - kan du kontakte lokallaget direkte

Hvis du er student kan du også være frivillig i Naturvernstudentene Bergen. Det er studentgruppen for Natur og ungdom (NU) og Naturvernforbundet Hordaland. Kontakt dem på naturvernstudentenebergen@gmail.com.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Honey bee(1)
Velkommen til Naturlig onsdag på Verdas Miljødag 5. juni kl. 19-21:

Kva betyr FNs naturpanel sin rapport for Noreg og Bergen?

10.05.2019

Naturen er i krise: 1 million artar står i fare for å døy ut på grunn av menneskeleg aktivitet. Aldri før har me øydelagt naturen i eit høgare tempo, og arealbruken vår er den klart viktigaste årsaka.