Dame ser utover fjorden

Grønnere ferie og fritid

I dag blir ofte feriene lagt til motsatt ende av kloden, mens det finnes lokale perler man aldri har besøkt. Vi slår derfor et slag for å oppleve steder nært deg. Her får du også tips til hvordan du kan gjøre ferien din så grønn som mulig, dersom du først velger å reise langt.

Grønne tips

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Redningsselskapet

Ut på tur!

En tur i fri luft og urørt natur gjør godt for kropp og sjel. Her finner du gode ideer til turaktiviteter alene - eller med familie og venner.

Seiling

Et grønnere båtliv

Riktig gjennomført vil den ferierende i båt legge beslag på lite areal og slitasjen på naturen vil være minimal. Den største miljøbelastningen er utslipp fra motor, uheldig bruk av bunnstoff, og oljesøl.

Syden-og-eksotiske-stroek_articlefull
Ferie og fritid

Dersom du først skal reise langt

Flyreiser til fjernere strøk har en stor innvirkning på klimaet, antakelig mer enn de fleste er klar over. En person som reiser fra Norge til for eksempel Thailand og tilbake, påvirker klimaet nesten like mye som en personbil gjør i løpet av et år. Dersom du først har bestemt deg for å dra, er det flere hensyn du kan ta som minsker belastningen på natur, miljø og lokalbefolkning.