En togferie kan være et lite eventyr. Visste du at de fleste land har mer omfattende barnerabatter enn Norge, og at Interrail er gratis for barn opp til 12 år i følge med en voksen? (Foto: Halfpoint/Istockphoto.com).

På ferie uten fly eller bil

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Guiden er oppdatert 1. juni 2018

Nordmenn er blant de mestreisende folkeslagene i verden, og flyet dominerer. Ifølge en undersøkelse foretatt av flysøkemotoren Momondo i 2014 har hele 29 prosent av oss fem eller flere utenlandsturer (tur/retur) med fly i løpet av året, når jobbreiser ikke regnes med. Hvorfor ikke prøve et mer miljøvennlig alternativ til neste reise?

Reiser du langs bakken, får du muligheten til å stoppe langs veien. På vei til Paris kan du for eksempel få med deg Hamburg, Köln eller Brüssel på samme tur, eller hvorfor ikke fuglekikking ved Vadehavet? En reise til Riga blir rikere med stopp i Stockholm. Eller hvorfor ikke oppleve Bayern og Alpene på vei til Roma? Samtidig kan turen i seg selv være en opplevelse. Togturen over Alpene, Bergensbanen, togferja mellom Rødby og Puttgarden, Øresundsbroen, å snegle seg over Rhinen med Kölnerdomen i sikte... Dette er opplevelser du ikke får på fly.

Det er litt mer forarbeid med tog-, buss- og båtreiser enn med fly eller bil. For å motvirke dette har Naturvernforbundet laget en reiseguide til Europa der du får gode tips for hvordan du ordner med billetter, finner tidtabeller og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken. Andre har også laget gode guider, og vi henviser til flere av disse gjennom artiklene. Spesielt vil vi anbefale Europas mest aktive togblogger, The man in seat 61, som har oppdaterte og supre tips på engelsk for togreiser over hele verden.

Hvor reiser du fra?
Nord-Norge
Trøndelag
Vestlandet
Sørlandet
Østlandet

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal til Sverige/Danmark, i retning kontinental-Europa eller Syden/Middelhavet, rett og slett fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland, Russland eller Baltikum, eller andre steder i Europa, finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly!
Artikkelen om dagsturer fra Oslo gir også tips til reisemål i Norge.

Våre reisetips:
Til Syden med tog og båt - sommeren 2018!
Dagsturer fra Oslo
Gjør som Eivind og Lan, reis til Barcelona langs bakken!
Ferie i østerled

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommerstid går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? At det går to tog daglig som gir gode forbindelser fra Trondheim til Stockholm? At det går daglige busser fra Kirkenes til Murmansk, som gir tilgang til det enorme russiske jernbanenettet? Eller at det på vinteren går direktebusser fra Trysil til Stockholm, Göteborg og Malmö?

Klikk på ditt underveis-stopp, og få informasjon om reisen videre!

Sverige:
Strömstad
Göteborg
Malmö/Sør-Sverige

Danmark:
Frederikshavn/Hirtshals
København

Tyskland:
Kiel

Mange har tatt danskebåten eller Kielferja. Fra havnene der disse legger til finnes det oftest et godt utbygd buss- eller jernbanetilbud, som kan ta deg nærmest så langt du vil i Europa. Togbilletter til langdistansetog bestilles best på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!