Hamburg Hbf er, for mange, porten til Europa når du reiser med tog. (Foto: Jan Kraus/Flickr.com CC).

Gode tips om tyske togbilletter

Tyskland er, på alle måter, midt i Europa. Skal du reise sørover uten fly og bil, er det vanskelig å unngå Tyskland. Det er heller ingen grunn til det, for Tyskland har et meget velutbygd togsystem, der det er lett å finne gode rabatter.

Det tyske togselskapet Deutsche Bahn har Europas beste tidtabellsøk. Dette er integrert med deres billettsalg, og det er ofte lett å finne rabatterte billetter hvis man kjenner til noen av forutsetningene de har.

Sjekk Deutsche Bahns søkemotor her! (Engelsk)

Sparpreis Europa

Deutsche Bahn har ofte spesialtilbud på billetter fra omkringliggende land til en tysk destinasjon. De har ingen tilbud som dekker Norge, men fra Sverige gjelder disse billettene sør for Stockholm og Göteborg. For Danmark gjelder de hele hovednettet for tog. Bruk Deutsche Bahns søkemotor og søk på en reise fra for eksempel Göteborg eller Frederikshavn til Hamburg (eller en annen tysk stasjon), og du vil ofte få opp en spesialpris. Jo tidligere du bestiller, jo billigere blir denne. Etterspørsel er også med på å styre prisene, og prisforskjellene i løpet av en og samme dag kan være enorme. Med litt målrettet søking finner du imidlertid ofte svært billige togbilletter fra Sverige og Danmark til den byen du vil i Tyskland.

Du kan også legge inn stopp langs veien, så lenge disse ikke overstiger 48 timer. På den måten kan du nå flere destinasjoner på samme billett, for en pris som ofte er billigere.

Fra Tyskland og videre i Europa

Deutsche Bahn har også spesialpriser til flere land sørover i Europa. Derfor, hvis du skal fra ferjekaia i Hirtshals til for eksempel Polen, Tsjekkia, Slovakia, Østerrike, Ungarn, Kroatia, Italia, Frankrike eller Spania, kan det lønne seg å sjekke billetter fra Hjørring stasjon i Danmark til en destinasjon i Tyskland, samt billetter fra den tyske destinasjonen videre dit du skal, og bestille disse som to billetter.

Svært mange av de rabatterte billettene til Deutsche Bahn er designet for å konkurrere med bil. Det finnes derfor gode familietilbud. På mange reiser koster det ikke særlig mer å være 4-5 personer som reiser, enn om du er en enkelt reisende.

For reiser innen Tyskland finnes enda flere spesialtilbud. De er oppsummert på denne nettsiden.

PS: Selv om du ikke reiser med tog i Tyskland, kan ofte tidtabellsøket til Deutsche Bahn være det enkleste å bruke, også for tog i andre land. Det finnes også som app til Android og Iphone.

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

16.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste på påsketur med tog fra Oslo til Barcelona. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.