Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter? Foto: Mitch Altman/Flickr.com.

Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet prøver her å samle de lenkene og tipsene du trenger for å bestille plassbillett der du trenger det.

Denne artikkelen oppdateres stadig, med flere land og oppdatert informasjon. Finner du noe som ikke stemmer, send en epost til Kristian Skjellum Aas!

En interrailbillett er nøkkelen til å reise fritt rundt i Europa med tog. Den fungerer som reisebillett på nær sagt alle tog, og kan ta deg til de fleste hjørner av vår verdensdel. Men mange tog krever plassreservering, og hvordan man får tak i denne varierer sterkt mellom land og togoperatører. Her har vi samlet våre beste tips for plassreservering med interrailbillett!

BLI MEDLEM!

Først må du ha selve billetten. Den kan du kjøpe på en betjent togstasjon, hos Entur, hos Europa Rundt eller hos Interrail.eu.

Så trenger du plassbilletter. Her kommer denne guiden inn. De kan kjøpes direkte fra interrail.eu, eller fra et annet togreisebyrå, men ofte med heftige gebyrer. Enkelte reisebyråer selger også plassbilletter til tog der du ikke trenger det, til en høy pris. Følger du våre tips, finner du ut hvilke billetter som er enkle å bestille selv, og hvilke det kan være verdt å bruke et byrå for å få tak i.

Det er også ofte slik, spesielt i Sentral- og Øst-Europa, at det er enkelt å bestille reisebilletter på nett, mens reservasjoner for Interrail kun kan gjøres i betjent skranke på stasjonen i det landet du skal reise til eller fra. Husk at hvis du er avhengig av en spesiell avgang, kan det innimellom være billigere og enklere å kjøpe en full billett for et tog, enn å stresse med å få tak i en reservasjon for Interrail. Dette gjelder spesielt dersom du har en interrailbillett med et begrenset antall reisedager.

Og er det noe du ikke får svar på her, kan du spørre andre togfrelste i Facebook-gruppa Togferie.

Plassbilletter, vår anbefaling

Husk at de aller fleste togene har frivillig plassreservering, eller ikke reservering i det hele tatt. Hvis du bestiller plassbilletter for hver eneste togreise du planlegger, bindes du opp til ett spesifikt tog, og mister den spontaniteten som interrail er kjent for. De fleste tog blir ikke fulle, og du kan ofte reservere plass mens du reiser, enten på en app, på nett eller på togstasjonen.

Men det finnes, som alltid, noen tilfeller der du bør bestille plassbillett, gjerne godt i forveien.

• Lange nattog der du ønsker soveplass. Disse forsvinner fort, spesielt i helger og i sommerferien. Unntaket er på Balkan, der disse kun kan bestilles lokalt, men sjelden er fulle.
  • København-Hamburg. Her er plassreservering obligatorisk hvis du reiser om ferja Rødby-Puttgarden, eller med et av InterCity-togene som går direkte fra Århus til Hamburg. Det er stort press her, på grunn av den økende interessen for togferie i Norge og Sverige. Dette er Nordens eneste «hovedvei» til kontinentet med tog.
  • Franske TGVtog, Eurostar til England, Thalys mellom Köln, Brüssel, Amsterdam og Paris, alle spanske tog, alle italienske Freccia-tog. Dette er høyhastighetstog med obligatorisk plassreservering.
  • De aller fleste nattog, spesielt hvis du vil ha ligge- eller soveplass.

På de fleste andre tog er det enten ikke obligatorisk plassreservering, det er enkelt å bestille på stasjonen på stedet eller det er aldri fullt.

For detaljer om plassreservering i de ulike landene, har verdens beste togblogger Mark Smith, kjent som The man in Seat 61, laget en utrolig god oversikt.

Klikk deg direkte videre til landet du skal reise i:
Norge Sverige Danmark Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Storbritannia Spania Portugal Sveits Italia Østerrike Ungarn Andre land

Norge:

Reservasjoner er ikke obligatorisk på noen tog i Norge. Har du en interrailbillett som er gyldig i Norge, kan du bare hoppe på, og sitte der det er ledig plass. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Kommer det noen som har reservert setet, må du imidlertid flytte deg. Alle interrailbilletter som er solgt med Norge som hjemland, har to reisedøgn inkludert i Norge.

Vy har ikke nettsalg av reservasjoner. De anbefaler at du ringer +47 61051910, så kan de bestille plassbilletter for interrail-reisende. Prisen er 50 kroner for sitteplass, og 950 kroner for 2-køys sovekupe. Det er ikke mulig å kjøpe en enkelt seng i kupe.

Du kan imidlertid bestille plassreservasjoner online hos ACPRail. Prisen er 6 euro, samt 2,40 euro i bestillingsavgift, per sete. For 2-køys sovekupe (hele kupeen) er prisen 112 euro, samt 2,40 euro i avgift. Unikt for Norge, så er det ikke mulig å kjøpe en enkelt seng i kupe og dele med andre reisende.

Tog til Sverige
Vy kjører togene Oslo-Göteborg. Her er det ingen plassreservasjon.

SJ kjører togene Oslo-Stockholm. Her er det frivillig plassreservasjon, se kapittelet om Sverige for regler (IC-tog).

Vy kjører også togene Trondheim-Storlien. Her er det heller ingen plassreservasjon. Fra Storlien kjører Norrtåg videre, også uten reservasjon. Du bytter til SJ-tog i Duved, Åre, Östersund eller Sundsvall. Derfra kreves plassreservasjon etter svenske regler.

SJ kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her gjelder svenske reservasjonsregler (nattog eller IC-tog).

Sverige:

I Sverige er reservasjon obligatorisk på SJs «Snabbtåg», de som tidligere het X2000. Du kan reservere plass på SJs nettside. Prisen er 75 svenske kroner (SEK). Det er imidlertid ikke helt intuitivt hvordan du gjør det, så her er oppskriften:

1. Skriv inn din start- og sluttstasjon. Den kan godt være med bytter, men må være innen Sverige eller med SJs tog til Oslo, København eller Narvik.
2. Velg dato og tid, og trykk på lengen «Lägg til SJ Prio/Pendlarbiljett».
3. Under fliken «Kundkort» velger du «Interrail alt Eurailkort».
4. SJ spør nå om billettnummeret på din Interrailbillett. Det betyr at du ikke kan reservere før denne er kjøpt. Skriv inn dette, og du får opp en liste over de aktuelle togene, med priser. Pass på, det er prisen som står under «Refundable» eller «Kan återbetalas» som er Interrail-prisen. Klikk på denne og betal.
Her er en beskrivelse med skjermbilder (på svensk).

OBS! Reiser du med barn, må likevel plassbilletter bestilles som voksenbilletter. Det er ingen prisforskjell på barn/voksen for sitte- og liggeplass med interrail. Får du problemer, oppgir SJ at du kan ringe +46-771-757575.

Du kan også velge å reservere sitteplass på IC og enkelte regiontog. Dette koster 35 SEK. Dette er ikke obligatorisk, så du kan ta disse togene fritt. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

På svenske nattog (inkludert de til Narvik) er plassbestilling obligatorisk. Sete koster 35 SEK, plass i 6-køys liggevogn 240 SEK, plass i 3-køys sovevogn 385 SEK, 1. klasses sovekupe 760 SEK.

Tog til Danmark og Tyskland
Öresundståg fra Göteborg til Malmö/København har ikke reservering, bare hopp på og vis billetten din. Pass på, enkelte reisebyråer selger reservasjoner til disse togene til blodpris!

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Malmö-Berlin og Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager (linjen til Storlien/Trondheim går ikke i sommer). Her koster det 349 SEK for liggeplass med interrailbillett. Du kan også bestille en hel liggekupe for 1999 SEK. De har også tog Stockholm-Malmö, her koster plassbillett 49 SEK.

Danmark:

Det er ingen danske innenlandstog som har obligatorisk plassreservering. Hopp på, sett deg på en ledig plass og vis billetten når det er kontroll, omtrent som på t-banen i Oslo, Trønderbanen eller lokaltoget Bergen-Voss. Interrailbilletten er alt du trenger, men husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Men hvis du reiser på fredag eller søndag ettermiddag, og i rushtiden mellom f.eks København og Odense, kan det bli fullt. Ønsker du plassbillett, kan du bestille det på stasjonen i Danmark. Du kommer uansett alltid med toget.

Tog til Tyskland
Det er obligatorisk plassreservering på EuroCity-togene København-Hamburg over ferja Rødby-Puttgarden. Frem til september er disse erstattet av busser mellom København og Rødby, det er ikke plassreservering på bussene. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.
Du kan også reise til Hamburg over Jylland, med ett bytte i Fredericia eller Kolding. Dette tar rundt en halv time lenger, og ankomsttidene i Hamburg er (per sommeren 2019) identiske med ankomsttidene til togene over Rødby. Her er det obligatorisk plassreservering hvis du skal reise med ett av togene som går direkte fra Århus til Hamburg. Den bestilles samme sted. Ellers kan du reise uten plassreservering.

Tyskland:

Tro meg når jeg sier dette: Du trenger ikke plassbillett innenriks i Tyskland. Du kan hoppe på alle tog fra DB og flere private operatører, sette deg ned på nærmeste ledige sete og kjøre i vei. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Det er noen få tog som heter ICE Sprinter, ofte tidlig på morgenen og på sen ettermiddag, som er skreddersydd for businessmarkedet. Disse krever plassreservering, men er enkle å unngå. Gjør det.

Interrail er ikke gyldig på Flixtrain eller Kulturzug Berlin-Wroclaw.

Vil du være sikret sitteplass likevel? Bestill på Deutsche Bahns nettside. Skriv inn hvor du skal til og fra, og når, men: Trykk «Seat only (no ticket)» ved siden av den store røde knappen som sier «Search». Litt rart er det at du skal trykke «No ticket» når du allerede har ticket, men la gå. Da kommer det opp et utvalg reiserelasjoner til deg. Et reservert sete koster 4,50 euro. Dette gjelder også tyske nattog: ingen tyske nattog har sove- eller liggevogner.

Det finnes imidlertid ikke bare tyske nattog i Tyskland. Østerrikske ÖBB kjører Nightjet, et stort nettverk med nattog i Tyskland, og fra Tyskland til Sveits og Østerrike, med forbindelser til det meste av Europa. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe. Dette er et hotell på hjul!

Så blir det litt verre om du skal fra Tyskland til et annet land. Men ofte er det ganske enkelt likevel.

Thalys-tog til Belgia, Nederland og Frankrike:
Disse togene går fra Ruhr-området og Köln til Brüssel, Amsterdam og Paris. De er dyre, minimum 25 euro for Interrail-plassbillett. Dette kan bestilles her.

TGV eller ICE-tog fra Frankfurt, Mannheim, München eller Stuttgart til Frankrike:
Disse er raske tog på tvers i Europa. Her er plassbillett obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, men hvis du ønsker å forhåndsbestille må det gjøres gjennom et byrå, som tar ekstragebyr. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke på den første stasjonen jeg stopper på i Tyskland, sannsynligvis på Hamburg Hbf.
Det går lokaltog mellom Tyskland og Frankrike flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Saarbrücken-Forbach, Wörth am Rhein-Lauterbourg, Offenburg-Strasbourg, Müllheim-Mulhouse og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

ICE fra Frankfurt og Köln til Belgia:
Her er reservasjoner valgfrie. Siden de ikke selges på nett, ville jeg bare ha hoppet på, og satset på at det er plass. Det er det oftest. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Luxembourg:
Dette er regiontog, så ingen reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Sveits:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Italia:
EuroCity fra München til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur eller togrejse.dk, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk togstasjon.
Det går også Nightjet-nattog fra München til Italia. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Tog til Østerrike:
IC, ICE og Railjet: Plassreservering er valgfritt. Du kan bare hoppe på, og vise interrailbilletten. Vil du reservere plass, er det best å gjøre dette på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne biletten du skal ha. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Østerrike fra mange steder i Tyskland. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Tog til Danmark, Sverige og Norge:
Det er obligatorisk plassreservering på EuroCity-togene Hamburg-København over ferja Puttgarden-Rødby. Frem til september er disse erstattet av busser mellom Rødby og København, det er ikke plassreservering på bussene. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.
Du kan også reise til København over Jylland, med ett bytte i Fredericia eller Kolding. Dette tar rundt en halv time lenger. Her er det obligatorisk plassreservering hvis du skal reise med ett av togene som ender i Århus som heter EuroCity. Den bestilles samme sted. Ellers kan du reise uten plassreservering.
Snälltåget er en privat operatør som har nattog Berlin-Malmö enkelte dager. Her koster det 349 SEK for liggeplass med interrailbillett. Du kan også bestille en hel liggekupe for 1999 SEK.

Tog til Tsjekkia:
Alle tog, inkludert Berlin-Praha, har valgfri reservasjon. De kan innimellom bli fulle, så reserver sitteplass hvis du reiser fredag eller søndag ettermiddag. Bestill på Ceske Drahys nettside eller på Deutsche Bahns nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» eller «Seat only» når det viser seg.

Tog til Polen:
EuroCity-tog til Polen har obligatorisk reservering. Disse koster 4 euro og kan ikke bestilles på nett. Bestill på en betjent tysk stasjon eller hos Entur, telefon 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16).
Det går også mange regiontog over grensen mellom Tyskland og Polen, blant annet mellom Angermünde og Szczecin, Heringsdorf og Swinoujscie, Görlitz og Zgorzelec, Berlin og Kostrzyn og flere andre. Disse har ingen reservasjon, så bare hopp på hvis du har gyldig interrailbillett.

Tog til Ungarn:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering. Hopp på og reis! Det kan imidlertid bli fullt, så det kan være lurt å reservere på fredager og søndager. Bestill på Ceske Drahys nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» når det viser seg.
Nattoget fra München til Budapest har obligatorisk plassreservering hvis du vil ha soveplass. Plass i 6-køys liggevogn er 34 euro, 4-køys liggevogn 44 euro, 3-køys sovevogn 54 euro, 2-køys sovevogn 74 euro, enkeltkupe 114 euro. Kan ikke bestilles på nett, bestill på en betjent tysk stasjon, hos Entur eller hos Togrejse.dk.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering.
Nattogene fra München til ulike steder i Kroatia, via Slovenia, må reserveres hvis du vil ha ligge- eller sovevogn. 20 euro for 6-køys liggevogn, 30 euro for 4-køys liggevogn, 60 euro for 3-køys sovevogn, 80 euro for 2-køys sovevogn, 120 euro for enkeltkupe. Kan ikke bestilles på nett, prøv Entur eller Togrejse.dk hvis du insisterer på å forhåndsbestille, eller bestill på en betjent tysk stasjon.

Nederland:

Nederlendere har aldri hørt om plassbilletter. Det finnes ikke på innenrikstog. Vis interrailbilletten når du går forbi sperren på stasjonen, og du kan reise hvor du vil i hele landet med tog.

Tog til Tyskland
Det er ingen reservasjonsplikt på togene til Tyskland. Mange av dem er regiontog, der man ikke engang kan reservere billett.

Tog til Belgia og Frankrike
Til Belgia og Frankrike går det vanlige IC-tog som er halvtrege (men raskere enn norske tog!) uten reservering, og Thalys-tog med dyr, obligatorisk reservasjon. Thalys-reservasjon kan bestilles her.

Tog til England
Det går også Eurostar til London fra Amsterdam og Rotterdam, med bytte og passkontroll i Brüssel. Du kan bestille plassreservering for Thalys og Eurostar her.

Belgia:

Ingen tog i Belgia krever reservasjon, det er i det hele tatt ikke mulig å reservere. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Unntak: Tog til Frankrike, Nederland, Tyskland, England og Brüssel flyplass
Men, ingen regel uten unntak, og i Belgia finnes det to: Brüssel flyplass og Thalys/Eurostar. Å gå av eller på toget på Brüssel flyplass koster 5,20 euro ekstra i «bompenger».

Og: Thalys-togene, som er det raske alternativet til blant annet Paris, Amsterdam og Köln, krever dyre plassbilletter som starter på 15 euro per sete. Det er oftest bedre å unngå dette ved å ta tregere tog, men vil du, så kan du reservere plass her.

Eurostar til London krever også plassbilletter som er ganske dyre. Bestilles samme sted som Thalys.

Luxembourg:

Ingen reservasjon på noen tog, unntatt TGV til Paris. Den bestilles her, hos SNCF/Oui, det franske togselskapet. Husk å velge Interrail Global Pass som alternativ på fliken der det står «no discount card»!

Frankrike:

Nesten alle langdistansetog krever reservasjon. Det finnes noen få tog, med benevnelsen TER eller Intercités, som ikke krever reservasjon, men her er det bedre å «play safe». Prisen varierer, på TGV starter den på 10 euro per sete, som øker til 20 euro etter at «billig-reservasjonsbillettene» er utsolgt. Andre tog kan være billigere, men sjelden under 6 euro. Reservasjoner er relativt enkle å bestille på nett, på denne siden. Husk å endre fliken «no discount card» til Interrail Global Pass! Men:

Nettløsningen til SNCF har noen særegenheter (c'est la France, mais oui?):
- Du kan ikke bestille plassbilletter på fransk. Språkvelgeren på siden må vise "Europe (other countries)". Dette er allerede innstilt hvis du bruker lenken i forrige avsnitt.
- Du kan registrere en brukerkonto på nettsiden, og få billettene elektronisk. Men hvis du reserverer en bruker på engelsk og en på fransk, blir dette oppfattet som to ulike brukere.
- Søker du på tog uten obligatorisk plassreservering (TER-tog og lokaltog), får du tilbud om å kjøpe en fullpris reisebillett. IKKE gjør det, du har jo allerede interrailbillett!
- Barn må registreres som voksne. Hvis ikke, får du en full reisebillett for dem. Dette innebærer at du må lyve på alderen til barnet ditt, og skrive inn feil fødselsår. Gjør det.
- Er prisen for reservasjon for et innenrikstog i Frankrike over 20 euro, har du gjort noe feil.

Alle tog som har klassifiseringen TER er uten reservasjoner. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Interrail er IKKE gyldig på billigtogene Ouigo.

Intercités de Nuit er Frankrikes nattog. Det er knapt noen igjen av dem, men det finnes to linjer som kan være av nytte på vei til Spania: Paris-Portbou (ikke hver natt), og Paris-Latour de Carol (hver natt). Sete koster 9 euro, mens 6-køys liggekupe koster mellom 19 og 25 euro. De kan også bestilles her.

For internasjonale tog er det nærmest alltid krav om plassbillett.

Takk til Isabel Cunen Rynning for utfyllende informasjon!

Tog til Nederland, Belgia og Storbritannia:
Eurostar til London og Thalys til Nederland, Belgia og Tyskland bestilles her.

Tog til Luxembourg:
TGV-togene fra Paris til Luxembourg har obligatorisk plassreservering, for 6 euro. Disse selges ikke på nett.

Tog til Tyskland:
På TGV- og ICE-togene som passerer grensen til Tyskland er plassreservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, men hvis du ønsker å forhåndsbestille må det gjøres gjennom et byrå, som tar ekstragebyr. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke i Tyskland eller Frankrike.
Det går lokaltog mellom Frankrike og Tyskland flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Forbach-Saarbrücken, Lauterbourg-Wörth am Rhein, Strasbourg-Offenburg, Mulhouse-Müllheim og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

Tog til Sveits:
TGV Lyria-togene er de raske togene til Sveits fra Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som ikke kan bestilles på nett, og koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!
Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, og fra Lyon til Geneve.

Tog til Italia:
TGV-togene fra Paris til Torino og Milano er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, og kan faktisk bestilles på nett på OUI SNCFs side for interrail-plassbilletter. Prisen starter imidlertid på 31 euro, og forbindelser med TGV Lyria via Sveits kan ikke forhåndsbestilles.
Nattoget Thello går fra Paris til Milano, Verona og Venezia. Her får du 25 prosent rabatt på fullprisbillett med interrail, men oftest er det billigere miniprisbilletter tilgjengelig. Sjekk på Thellos nettside.
Thello kjører også dagtog mellom Nice og Genova. Her er det imidlertid best å ta regiontog fra Nice til Ventimiglia, og bytte til italiensk regiontog der. Da slipper du reservasjoner og gebyr. Det går også noen italienske tog som krever reservasjon fra Ventimiglia, disse kan enkelt reserveres hos Italiarail.

Tog til Spania:
Paris/Marseille til Barcelona/Madrid med TGV: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 34 euro.
Lyon-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 19 euro.
Toulouse-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Pris 15 euro.
Prøv Entur eller togrejse.dk, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent fransk togstasjon.
På alle disse togene finnes det en kvote for interrail-reisende, som kan bli fylt opp før toget er fullt.

Du kan unngå dyre plassbilletter til Spania på flere måter:
Ta fransk TGV til Hendaye på Biscayakysten, og fortsett med lokaltoget Euskotren til Irun, San Sebastian eller Bilbao. Lokaltoget er ikke inkludert i Interrail, men billettene er billige. Fra Irun, San Sebastian og Bilbao går det vanlige, spanske tog.
Ta fransk tog til Latour-de-Carol i Pyreneene. Herfra går det spansk lokaltog til Barcelona (linje R3) flere ganger daglig, som ikke har reservasjon.
Ta fransk tog til Portbou ved Middelhavskysten. Herfra går det spanske lokaltog i retning Girona og Barcelona (linje R11).

Storbritannia:

Interrailerens favorittland! Her er det ingen plassbilletter å betale, unntatt på to nattog og én regiontogstrekning. Ellers kan du hoppe på alle tog du ser, og reise i vilden sky! Alle tog som kommer opp på National Rails reiseplanlegger er det bare å hoppe på, unntatt nattogene fra London til Skottland og Cornwall, samt de raske togene fra London St. Pancras til destinasjoner i Kent. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Ønsker du plass på disse nattogene eller de raske togene fra St. Pancras til Kent, les tipsene til The man in Seat 61.

På offisielle Interrail-nettsider står det at togene fra enkelte operatører har obligatorisk plassreservering. Dette stemmer ikke, ifølge The man in Seat 61. Og han bør man stole på.

Vil du ha en reservert sitteplass, spør på en stasjon senest to timer før avgang. Du får en gratis plassbillett til ditt langdistansetog. For lokaltog er ikke dette mulig.

Tog til Frankrike, Belgia og Nederland
For å komme seg til og fra Storbritannia med tog, må du imidlertid reise med Eurostar. Dette er dyre tog, som går Kanaltunnelen fra Paris, Brüssel og Amsterdam til London. Plassbilletter bestilles her.

Spania:

Et deilig land med et fantastisk togsystem, men også landet med de mest frustrerende Interrail-reglene. Alle tog, unntatt lokaltogene Cercanias i og rundt de store byene, krever reservasjon som ikke kan bestilles enkelt på nett. Det kan bestilles hos det spanske togselskapet RENFEs offisielle agenter, hvor den nærmeste er i Brüssel, Belgia...

Reisebyrået ACP Rail selger reservasjoner for innenriks spanske tog, men det koster en god del. Entur og andre togreisebyråer selger også. Ofte kan det finnes reisebilletter som er like billige, eller billigere, enn interrail-reservasjonen.

Hvis du er helt avhengige av å komme deg med spesifikke, spanske tog, bruk et reisebyrå. Hvis ikke, bestill plassbilletter på en betjent spansk stasjon når du kommer dit. Da får du reservasjonene til listepris.

Listeprisene for reservasjoner på spanske tog med interrail er:
AVE høyhastighetstog: 10 euro
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria: 6,50 euro.
Avant: 4 euro.
Talgo, Arco og andre langdistansetog: 6,50 euro.
TRD. MD og andre regiontog: 4 euro.
Nattoget Trenhotel: sete 3 euro, 4- sengs liggevogn 35 euro. Sovekupeer krever 1. klassebillett på Interrail, og er enda dyrere, helt opp til 141 euro for enkeltkupe med dusj og bad.

TGV og AVE-togene mellom Frankrike og Spania krever plassreservering, som koster mellom 15 og 34 euro. Disse kan ikke bestilles på nett, så ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.en fransk eller spansk stasjon.

Togene fra Vigo til Porto i Portugal krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis.

Portugal:

Det er ingen krav til reservasjon, annet enn på Alfa Pendular og InterCity-tog. Disse koster 5 euro, kan ikke bestilles utenfor Portugal, og er nærmest alltid tilgjengelig. Spør på en betjent togstasjon i Portugal.

Togene fra Porto til Vigo i Spania krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Sveits:

I Sveits kan du bruke de aller fleste togene med Interrailbillett. Det gjelder alle tog fra den nasjonale operatøren SBB, samt fra mange av de private operatørene i landet. De har laget et kart som viser alle strekningene der interrail er gyldig, last ned PDF-versjon av kartet her!

Det er ikke plassreservasjon på noen innenlandstog i Sveits. Interrailbilletten er alt du trenger. Husk å skriv opp din avreise- og ankomststasjon på billetten.

Det er et par unntak: du må ha reservasjon på Glacier Express mellom Zermatt og St. Moritz, på Bernina Express mellom Chur, St. Moritz og Tirano, på Gotthard Panoramic Express og på Golden Pass Panoramic-togene mellom Montreux og Zweisimmen. The man in Seat 61 har guider for reservasjoner på Glacier Express og Bernina Express

Tog til Frankrike:
TGV Lyria-togene er de raske togene fra Sveits til Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som ikke kan bestilles på nett, og koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!

Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, fra Lyon til Geneve, og flere steder. Da trenger du ikke annet enn interrailbilletten. På fransk side må du ofte reservere, men det kan gjøres enkelt på nett, på denne siden. Husk å endre fliken «no discount card» til Interrail Global Pass!

Tog til Italia:
Det går EuroCity-tog fra mange sveitsiske stasjoner til Italia. Her kreves det reservasjon, som kan bestilles hos Italiarail. Den offisielle siden til Trenitalia har sluttet å selge Interrail-reservasjoner, så italienske reservasjoner kan nå kun kjøpes hos Italiarail eller på bemannede stasjoner, eller hos andre reisebyråer. Husk å skifte fanen på bestillingssiden etter hvilken interrail-billett du har. Italiarail tar 3,50 euro i gebyr per bestilling.

Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon.

Tog til Østerrike:
Det går jevnlig østerrikske Railjet-tog mellom Sveits og Østerrike. Disse krever ikke reservasjon, men du kan reservere sete om du ønsker på østerrikske ÖBBs nettside. Dette koster ikke mye, og er en god ide, spesielt i helgene.

Tog til Tyskland:
På Nightjet-nattogene er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Tog til Tsjekkia:
Nattoget Zürich-Praha har obligatorisk plassreservering, og kan ikke bookes på nett. Det er mulig at Entur kan bestille plassbillett, ring 61 27 90 88, tastevalg 2 (man-fre 08-16). Hvis ikke kan du prøve reisebyrået www.togrejse.dk. Jeg ville ha bestilt plassbillett i skranke i Sveits. Eller...

...du kan ta dagtog! Dagtogene Zürich-Linz-Praha og Zürich-München-Praha har ikke obligatorisk plassreservasjon. Ønsker du plassbillett, kan du reservere Zürich-Linz på østerrikske ÖBBs nettside, Zürich-München på tyske Deutsche Bahns nettside, og Munchen eller Linz til Praha på tsjekkiske Ceske Drahys nettside.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Nattoget fra Zürich til Ljubljana og Zagreb inngår i ÖBBs Nightjet-samarbeid. Plassbilletter kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Italia:

I Italia gjelder billetten på alle tog fra Trenitalia, samt på de fleste togene fra Trenord. Interrail gjelder ikke på Italo-tog eller Circumvesuviana. De gir en liten rabatt hos Thello-togene mot Frankrike, men det er oftest billigere å bestille vanlig miniprisbillett.

Det er obligatorisk plassreservasjon på alle tog som heter noe med Freccia. Frecciarosso, Frecciargento og Frecciabianco er de italienske høyhastighetstogene, som dekker landet fra nord til Napoli og Lecce med imponerende hastighet, punktlighet og frekvens. Plassbilletter kan bestilles hos Italiarail. Den offisielle siden til Trenitalia har sluttet å selge Interrail-reservasjoner, så italienske reservasjoner kan nå kun kjøpes hos Italiarail eller på bemannede stasjoner, eller hos andre reisebyråer. Husk å skifte fanen på bestillingssiden etter hvilken interrail-billett du har. Reservasjonen koster 10 euro per person per strekning. Italiarail tar i tillegg 3,50 euro i gebyr per bestilling.

Setereservasjon på togene som benevnes InterCity er frivillig, og koster 3 euro. På alle regionale tog er det ingen reservasjon, interrailbilletten er god nok. Husk å skrive opp din reisestrekning.

Nattog: Italia har en imponerende mengde nattog, som blant annet fraktes med ferje til Sicilia. Reservasjonene er imidlertid ganske dyre: 41 euro i 4-køys liggevogn, 48 euro i 3-køys sovevogn, 58 euro i 2-køys sovevogn og 122 euro for enkeltkupe. Disse bestilles også hos Italiarail.

Tog til Sveits:
Det går EuroCity-tog fra Nord-Italia til mange sveitsiske stasjoner. Her kreves det reservasjon, som kan bestilles hos Italiarail.

Tog til Frankrike:
TGV-togene fra Torino og Milano til Paris er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, og kan faktisk bestilles på nett på OUI SNCFs side for interrail-plassbilletter. Prisen starter imidlertid på 31 euro, og forbindelser med TGV Lyria via Sveits kan ikke forhåndsbestilles.
Nattoget Thello går fra Milano, Verona og Venezia til Paris. Her får du 25 prosent rabatt på fullprisbillett med interrail, men oftest er det billigere miniprisbilletter tilgjengelig. Sjekk på Thellos nettside.

Tog til Tyskland og Østerrike:
EuroCity fra Verona, Bologna og Venezia til München: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur eller togrejse.dk, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk, østerriksk eller italiensk togstasjon.
Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Båt til Hellas:
Interrail dekker båtene til rederiene BlueStar og Superfast på strekningen Bari-Igoumenitsa-Korfu-Patras og Ancona-Igoumenitsa-Korfu-Patras, samt Minoan Lines ferje Venezia-Igoumenitsa-Patras. Du betaler bare havneskatt, cirka 7 euro. Da får du dekklasse, og kanbrette ut en sovepose der det er et område designet for dette. Du kan også bestille liggestol (cirka 16 euro), eller lugarer (26 til 76 euro, alt etter størrelse og kvalitet), på rederienes nettsider. Det er også et høysesongtillegg på 10 euro i juni og september, og 20 euro i juli og august.

Østerrike:

Det er ikke obligatorisk plassreservering på tog internt i Østerrike. Interrailbilletten er nok, men reiser du i perioder med mange reisende, kan det være lurt med plassbillett. Dette bestilles enkelt på det østerrikske togselskapet ÖBBs billettside, eller fra betjente togstasjoner i landet. Plassbilletter koster 3 euro per sete.

Interrailbilletten gjelder også på tog fra selskapene Regiojet, Micotra, Westbahn og Raaberbahn.

Nattog fra Nightjet krever plassbillett. Disse kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 14 euro for sete, 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Tog til Tyskland og Sveits:
Det er ikke obligatorisk plassreservering på togene til Tyskland/Sveits. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne biletten du skal ha. Reservasjon koster 3 euro per sete. Det går også Nightjet-nattog til Tyskland/Sveits, med obligatorisk plassreservering som ikke kan bestilles på nett. Se over for instruksjoner.

Tog til Italia:
EuroCity fra München via Østerrike til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Prøv Entur eller togrejse.dk, eller bestill plassbillett når du kommer til en betjent tysk, østerriksk eller italiensk togstasjon.
Railjet fra Wien/Villach til Venezia: Obligatorisk plassreservasjon, kan ikke bestilles på nett. Spør etter en interrail-reservasjon på en østerriksk togstasjon, det er oftest plasser på togene. Vil du bestille på forhånd, kan du prøve f.eks Entur eller togrejse.dk.

Tog til Ungarn:
EuroCity eller Railjet fra Wien/Salzburg/Innsbruck til Budapest: Reservasjon er valgfritt. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Lokaltog fra Wien til Sopron, og andre lokaltog over grensen, kan ikke reserveres. Interrailbilletten er god nok.

Tog til Tsjekkia:
Railjet, Wien-Praha: Reservasjon er valgfritt. Du kan bestille plassbillett for 3 euro på ÖBBs nettside.
Regiontog, Wien-Ceske Velenice-Ceske Budejovice/Cesky Krumlov: Ingen forhåndsbestilling, bare å hoppe på med interrailbillett. Husk å skrive opp din reiserute.
Regiojet, Wien-Praha: Reservasjon er obligatorisk, og kan bare gjøres på Regiojets salgskontor på Wien Hbf. Er det fullt, ta Railjet istedet.

Tog til Slovakia:
Regiontog 2 ganger i timen Wien-Bratislava/Petrzalka: Kan ikke reserveres, interrail er gyldig.
Wien-Bratislava med Railjet: Reservasjon er mulig, men ikke påkrevd. kan dette bestilles på ÖBBs nettside.
Intercity Wien-Kosice: Reservasjon er obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Reservasjoner for mange av forbindelsene med bytte i Bratislava kan imidlertid forhåndsbestilles på ÖBBs nettside. Velg disse hvis du ikke er komfortabel med å vente til du kommer til en østerriksk eller slovakisk togstasjon.

Tog til Polen:
EuroCity-tog fra Wien til Warszawa/Krakow: Reservasjon er obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Det er sjelden problemer med plass på disse togene, så som regel går det fint å reservere når du kommer til en stasjon i Østerrike eller Polen. Vil du forhåndsreservere, mot gebyr, kan du prøve et togreisebyrå, for eksempel Entur eller togrejse.dk.
Nattogene fra Wien til Krakow/Warszawa inngår ikke i Railjet-systemet. Her er det obligatorisk plassreservasjon, som ikke selges på nett. Bestill på en betjent stasjon i Østerrike eller Polen, eller fra et togreisebyrå som Entur, togrejse.dk eller Polrail.

Tog til Slovenia, Kroatia og Serbia:
EuroCity-togene til Ljubljana og Zagreb, samt nattoget fra Zürich via Zagreb til Beograd (framme neste ettermiddag), har ikke obligatorisk plassreservering. Du kan reservere plass hvis du ønsker på ÖBBs nettside.
Nattoget Zürich-Zagreb, som for eksempel går sent på kvelden fra Innsbruck, er en del av Nightjet-samarbeidet. Sovekupeene går til Zagreb, der du bytter over til en sittevogn som har vært med toget hele veien som fortsetter til Beograd. Soveplassene kan ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.

Tog til Romania:
Nattoget Wien-Sibiu/Brasov/Bucuresti har obligatorisk plassreservasjon, og kan ikke bestilles på nett. Bestill med en gang du kommer til en østerriksk togstasjon. Vil du bestille på forhånd, kan du prøve f.eks Entur eller togrejse.dk.

Ungarn

Med en interrailbillett reiser du fritt med alle togene til den ungarske statsbanen MAV, og med togene til den private operatøren GySev.

Det er obligatorisk med plassreservering på alle tog som heter InterCity, EuroCity eller Railjet. Denne er billig, men kan ikke bestilles på nett. MAVs nettside selger billetter til et fantastisk utvalg med rabattsatser, blant annet dekker den rabatter for døve, deltidsstuderende eller besøkende til funksjonshemmede i institusjon. Du kan kjøpe månedskort for hunden eller sykkelen din, men du kan ikke reservere plass med interrailbillett. Dette er imidlertid sjelden et problem, da det er hyppige avganger (cirka hver time eller hyppigere) på de fleste strekninger, og de fleste lokale kjøper billett på automat rett før avgang.

Interrail-reservasjoner kjøpes i betjent skranke. Jeg er usikker på om disse kan kjøpes på billettautomatene som står på alle stasjoner (kan noen sjekke, og gi meg beskjed?).

Alle lokal- og regiontog er uten reservasjoner.

Tog til Østerrike:
EuroCity, InterCity eller Railjet, disse togene er uten obligatorisk reservasjon. Du kan reservere sete om du ønsker på ÖBBs nettside.
Det går flere lokaltoglinjer over grensen fra Østerrike til Ungarn. Disse er uten reservasjoner.

Tog til Tyskland og Sveits:
Dagtoget til Berlin er uten obligatorisk plassreservasjon, det samme er Railjet via Østerrike til München. Plass kan reserveres på Deutsche Bahns nettsider, hvis du ønsker.
Nattogene til Berlin og München inngår i ÖBBs Nightjet-nettverk. Her kan plassbilletter for interrail ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.
Enkelte dager går det også nattog til Zürich. Dette inngår ikke i Nightjet, til tross for at vognene er koblet til samme tog som toget til München. Kontakt et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk hvis du behøver å forhåndsbestille før du kommer til Sveits, Østerrrike eller Ungarn.

Tog til Tsjekkia og Slovakia:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Bratislava og Praha. Du kan, hvis du ønsker, bestille plass på nettsiden til det tsjekkiske togselskapet CD.
Nattogene til Praha har obligatorisk plassreservasjon, og kan ikke bestilles på nett. Bestill i Tsjekkia, Slovakia eller Ungarn på en betjent stasjon, eller kontakt et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Prisene er som Nightjet-togene.
De to daglige togene fra Budapest til Kosice øst i Slovakia har ikke obligatorisk plassreservering.

Tog til Polen:
Nattoget Budapest-Wroclaw er samme tog som fortsetter til Berlin. Dette inngår i Nightjet. Her kan plassbilletter for interrail ikke bestilles på nett, men ÖBB har en særdeles effektiv billettformidling på telefon 0043 51717. Billetten får du få minutter etter samtalen, på mail. Prisene er: 34 euro for plass i 6-køys liggevogn, 44 euro for plass i 4-køys liggevogn, 54 euro for plass i 3-køys sovevogn, 74 euro for plass i 2-køys sovevogn, 124 euro for plass i enkeltkupe, 94 euro for plass i 2-køys deluxe sovevogn og 144 euro for plass i deluxe enkeltkupe.
Nattoget Budapest-Krakow/Warszawa har obligatorisk plassreservasjon som ikke selges på nett. Vil du forhåndsbestille før du kan gjøre det på en betjent stasjon i Polen, Tsjekkia, Slovakia eller Ungarn, kontakt et togreisebyrå som Entur, togrejse.dk eller Polrail.

Tog til Romania:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene fra Ungarn til Romania. Ønsker du å bestille plass, kan dette gjøres for en billig penge (ca 3 euro) på ungarske togstasjoner.
Nattogene fra Budapest til Bucuresti må reserveres hvis du ønsker ligge- eller soveplass. Dette gjøres best på en ungarsk togstasjon, eller du kan kontakte et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Det er sjelden fullt, men er du svært avhengig av å komme med en spesifikk avgang kan det være verdt det.

Hvis du ikke har interrailbillett, kan alle disse togene enkelt bestilles på det rumenske togselskapet CFRs internasjonale billettsider.

Tog til Slovenia og Kroatia
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene til Slovenia og Kroatia.
sommernattogene SEA-YOU, som går fra Budapest til Split, Rijeka og Koper, er det obligatorisk reservasjon. Sitteplass koster 3 euro, liggeplass fra 9,40 til 14 euro og soveplass fra 14 til 53,90 euro. Disse kan ikke reserveres på nett. Du kan prøve et togreisebyrå som for eksempel Entur eller Togrejse.dk. Ellers kan du reservere på en ungarsk togstasjon.

Tog til Serbia
På grunn av byggearbeider på linjen er togtilbudet til Serbia redusert. Det går ett tog daglig fra Budapest til Kelebia som korresponderer med tog til Novi Sad. Fra Novi Sad til Beograd må du bruke lokale busser, som fort kan være det beste alternativet hele veien. Tider for disse sjekker du best på den serbiske reiseplanleggeren Polazak.
Det er ingen obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Novi Sad.
Det går ingen nattog fra Ungarn til Serbia i 2019.

Andre land

Flere land kommer! Polen, Tsjekkia, Slovakia og Finland er nok de neste i støpeskjeen.

Polen er et relativt vanskelig interrail-land. De fleste tog krever reservasjon som ikke kan bestilles direkte på nett. Reserver når du kommer til en betjent, polsk stasjon, eller bruk Polrail hvis det er en forbindelse du ikke kan gå glipp av. Entur kan også selge polske plassbilletter. Legg merke til at polske tog som hovedregel kun kan reserveres en måned før avreise!

I Tsjekkia og Slovakia er hovedregelen at det er fritt frem, du trenger ikke reservasjon. Det er noen unntak, først og fremst for de tsjekkiske SuperCity-togene. Her kan du bestille plass på den tsjekkiske jernbanens meget gode bestillingsside.

I Finland er det ikke obligatorisk plassreservering, annet enn for sovekupeer. Disse kan bestilles hos det finske togselskapet VR. Interrailere fra de nordligste delene av Norge kan finne det fornuftig å ta de daglige bussene fra Eskelisen Lapin Linjat til Rovaniemi, som korresponderer med nattogene til Helsinki/Helsingfors. Vil du videre ned til kontinentet må du da ta båt til Tallinn og buss til Litauen/Polen, men når Rail Baltica er ferdigbygd gjennom de baltiske landene vil dette til og med bli en rask vei til Europa fra Nord-Troms og Finnmark!

Bli medlem!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.