Du er her:

Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter?

Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter? Foto: Mitch Altman/Flickr.com.

Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet prøver her å samle de lenkene og tipsene du trenger for å bestille plassbillett der du trenger det.

Denne artikkelen oppdateres stadig, med flere land og oppdatert informasjon. Finner du noe som ikke stemmer, send en epost til Kristian Skjellum Aas!

Denne guiden oppdateres for tiden med endringer som har blitt gjort de siste to årene, under koronapandemien. Det kan være enkeltopplysninger som ikke er fullstendig oppdatert.

PS: Det er fortsatt smitteverntiltak på tog i mange europeiske land. Dobbeltsjekk på togoperatørenes nettsider og/eller Reopen EU.

 

 

Trykk på landet du skal reise fra eller i:
Norge Sverige Danmark Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Storbritannia Spania Portugal Sveits Italia Østerrike Ungarn Polen Andre land

En interrailbillett gir deg nøkkelen til å reise fritt rundt i Europa med tog. Den fungerer som reisebillett på nær sagt alle tog i 33 land, og kan ta deg til de fleste hjørner av vår verdensdel. Men det er flere tog som krever plassreservering i tillegg til interrailbilletten. Hvordan man får tak i denne varierer. Her har vi samlet våre beste tips for plassreservering med interrailbillett!

Det finnes to typer interrailbillett: digital og papir. De kan kjøpes på en betjent togstasjon, hos Entur, hos Europa Rundt, hos reisebyrået Togreiser.no (som også hjelper deg med reservasjoner) eller hos Interrail.eu. Her finner du informasjon om hva som er inkludert i interrailbilletten i de ulike landene.

Det finnes ulike løsninger for reservasjoner i ulike land, og hos ulike operatører. Du velger selv hvor du kjøper reservasjonen, du er ikke bundet til å bestille den gjennom Interrails systemer selv om det innimellom kan være nyttig. Og husk: de fleste tog har ikke krav om reservasjon. Slike tog kan du ta ubegrenset med en gyldig interrailbillett! Denne guiden forteller deg hvor du må ha reservasjon, hvor du velger om du vil kjøpe reservasjon, hvor du ikke trenger det og hvor det ikke er mulig å reservere plass. Og på hvilke tog Interrailbilletten ikke gjelder (det er noen, men ikke mange). 

Mange ønsker å holde seg til tog der man ikke trenger å reservere plass, da er man mest fleksibel. Interrails app RailPlanner har en reiseplanlegger der du kan velge å bare vise tog som ikke krever obligatorisk reservasjon. Den er imidlertid skjemmet av en del feil, blant annet mener appen å vite at det er obligatorisk med reservasjon på togene mellom Oslo og Göteborg - det er det altså ikke. Men i all hovedsak er den til å stole på likevel.

BLI MEDLEM!

Skal jeg velge interrail eller enkeltbilletter?

En god del reiser er både enklere og billigere med enkeltbilletter enn med interrail, spesielt hvis du har en fast bestemt reiserute som du skal følge, og vet når du vil reise. Har du en helt fast reiseplan, er enkeltbilletter også ofte billigst. Bruk de ulike landenes billettsystemer på nett, og sjekk prisen for din planlagte rute med enkeltbilletter før du bestemmer deg for å kjøpe interrailbillett hvis du har faste planer!

Men vil du være mer spontan, og ha fleksibilitet til å endre reiseplan på direkten, er det lite som slår interrailbillett. Imidlertid er enkeltbilletter i enkelte land såpass rimelige at hvis disse landene er der du tenker å tilbringe mest tid, er det lite eller ingenting å spare på interrailbillett fremfor å kjøpe enkeltbilletter på sparket. Dette gjelder i all hovedsak land øst i Europa som Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania og Bulgaria. Portugal og Irland er også land med relativt billige priser på enkeltbilletter.

Så er det enkelte tog der du trenger plassbilletter/tilleggsbilletter hvis du velger interrail. Og disse kan til tider være vanskeligere å få tak i enn enkeltbilletter. Spesielt gjelder dette Spania: der må du bestille plassbilletter gjennom et reisebyrå som selger de (og det er få, i Norge er det såvidt jeg vet bare Togreiser.no som gjør dette), eller bestille på en stasjon i Spania. I tillegg må du ha plassbillett til nær sagt alle tog i Spania. Dette gjør Spania til det minst interrail-vennlige landet i Europa.

Hvordan kjøper jeg plassbilletter?

Du finner detaljerte opplysninger for hvert land i denne guiden. Mange plassbilletter kan kjøpes direkte fra interrail.eu, fra Togreiser.no eller fra andre togreisebyråer, men innimellom med høye gebyrer. Følger du våre tips, finner du ut hvilke plassbilletter som er enkle å bestille selv, om det er mest gunstig å bestille fre Interrail eller direkte fra togselskapet, og hvilke det kan være verdt å bruke et byrå for å få tak i. Og hvilke du ikke trenger i det hele tatt.

Generelt er det slik at plassbilletter for innenrikstog er greie å bestille på nett direkte fra operatøren (unntatt Frankrike, Italia, Spania og Portugal), mens plassbilletter for utenrikstog og internasjonale nattog med sovekupeer ofte kan kreve en telefon eller et reisebyrå. Men det er mange unntak fra denne generelle regelen. Les mer under det landet du reiser fra!

Er det noe du ikke får svar på her, kan du spørre andre togfrelste i Facebook-gruppa Togferie.

Plassbilletter, vår anbefaling

Husk at de aller fleste togene har frivillig plassreservering, eller ikke reservering i det hele tatt. Hvis du bestiller plassbilletter for hver eneste togreise du planlegger, bindes du opp til en spesifikk togavgang, og mister den spontaniteten som interrail er kjent for. Da er det kanskje like greit med enkeltbilletter? De fleste tog blir ikke fulle, og du kan ofte reservere plass mens du reiser, enten på en app, på nett eller på togstasjonen.

Men det finnes tilfeller der du likevel bør bestille plassbillett, gjerne en god stund i forveien.

  • Nattog der du ønsker ligge- eller soveplass. Disse forsvinner fort, spesielt i helger og i sommerferien. Spesielt er det nødvendig med reservasjoner i god tid på ÖBBs populære Nightjet-nattog, der det meste allerede er utsolgt for sommeren 2022 på togene til/fra Hamburg.
  • København-Hamburg. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjoner her annet enn i sommersesongen, men vi anbefaler det, spesielt på fredag/søndag ettermiddag og i større utfartshelger og -ferier (jul, påske, pinse o.l). Det er stort press på denne strekningen, på grunn av den økende interessen for togferie i Norden. Dette er nesten hele Nordens «hovedvei» til kontinentet med tog.
    PS! Plassreservasjon er obligatorisk mellom 18. juni og 21. august 2022 på direktetogene mellom København/Århus og Hamburg. Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på avgangene som innebærer bytte til/fra tyske regiontog i Flensburg, og går videre med de danske togene som starter/slutter i Flensburg.
  • Franske TGV-tog, Eurostar til England, Thalys mellom Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike, svenske Snabbtåg og NattågICE-tog mellom Tyskland og Frankrike, alle spanske tog (unntatt Cercanias/Rodalies lokaltog), alle italienske Freccia-tog og InterCity-tog, alle polske EIP, IC og TLK-tog, alle ungarske og rumenske langdistansetog. Dette er tog med obligatorisk plassreservering.
  • Togforbindelser som er helt nødvendig for at du skal holde din reiserute. Blir det krise om du ikke får plass, er det tryggere å ha en plassbillett. I tillegg: skal du være på samme dagtog i 7-8 timer er det langt mer nytte i en plassbillett enn om du bare skal ta toget en halvtimes tid. 
  • Togforbindelser til og fra større byer i forbindelse med helger, arrangementer og ferietider i landet der du befinner deg. Dette er spesielt viktig hvis det er et større arrangement i byen du skal til (Oktoberfest i München, fotball-EM eller andre store idrettsarrangementer, Eurovision Song Contest, byfestivaler og store fotballkamper er gode eksempler).

For detaljer om plassreservering i de ulike landene har verdens beste togblogger, Mark Smith, kjent som The man in Seat 61, laget en utrolig god oversikt. Det aller meste av tipsene i denne artikkelen er hentet fra hans nettside The man in Seat 61.

Og husk: alt som står i denne guiden forutsetter at du har en interrailbillett!

Klikk deg direkte videre til landet du skal reise fra eller i:

Norge   Sverige   Danmark   Tyskland   Nederland   Belgia   Luxembourg   Frankrike   Storbritannia   Spania   Portugal   Sveits   Italia   Østerrike   Ungarn   Andre land

Norge:

Plassreservasjon er ikke obligatorisk på norske langdistansetog, men sterkt anbefalt. Har du en interrailbillett som er gyldig i Norge, eller bruker av de reisedagene du har for å komme deg ut eller inn av hjemlandet, kan du bare hoppe på og sitte der det er ledig plass, men da kan du bli avvist hvis toget er fullt. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten, eller registrer reisen i RailPlanner hvis du har digital billett. 

Vi anbefaler å bestille plassbillett på lengre regiontog (Oslo-Trondheim/Bergen/Stavanger og Trondheim-Bodø), spesielt i helger og ferietider da togene ofte blir fulle. De norske togoperatørene har ikke nettsalg av reservasjoner. Entur selger reservasjoner på betjente stasjoner (Oslo S, Gardermoen, Stavanger, Bergen, Trondheim), og ellers på telefon +47 61051910. Prisen er 50 kroner for sitteplass, 100 kroner for komfortplass og 1000 kroner for 2-køys sovekupe. Unikt for Norge (og Finland), så er det ikke mulig å kjøpe en enkelt seng i kupe og dele med andre reisende.

Reservasjoner for GoAhead sine tog på Sørlandsbanen kan også bestilles på telefon +47 61258000.

Alle interrailbilletter som er solgt med Norge som hjemland, har to reisedøgn som kan brukes i Norge. Må du reise mellom Sør- og Nord-Norge kan du få to ekstra reisedager i eget land ved behov, forutsatt at disse brukes til inn- og utreise i forbindelse med interrailferie. Husk at disse dagene "spiser" av det totale antallet reisedager du har på billetten din, de kommer ikke i tillegg!

Interrail gir 30% rabatt på Flåmsbana.

Tog til Sverige


Vy kjører togene Oslo-Göteborg. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Disse togene kan være fulle ut fra Oslo, men er svært sjelden fulle lenger enn til Fredrikstad. Det enkleste og beste er å ikke reservere plass.

SJ (Sverige) kjører togene Oslo-Stockholm. Her er det frivillig plassreservasjon, se kapittelet om Sverige for regler (IC-tog).

SJ Nord kjører togene Trondheim-Storlien. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Fra Storlien kjører Norrtåg videre, også uten reservasjon. Du bytter til SJ-tog i Duved, Åre, Östersund eller Sundsvall. Derfra kreves plassreservasjon etter svenske regler.

Vy Sverige kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her er plassbillett obligatorisk, og kan bestilles gjennom SJs bookingsystem etter anvisningene i avsnittet om Sverige, eller på telefon +46 771 444 111.

Sverige:

I Sverige er reservasjon obligatorisk på SJs «Snabbtåg», de som tidligere het X2000, samt på nattog. Du kan reservere plass på SJs nettside. Prisen er 65 svenske kroner (SEK). Det er imidlertid ikke helt intuitivt hvordan du gjør det, så her er oppskriften:

1. Skriv inn din start- og sluttstasjon. Den kan godt være med bytter, men må være innen Sverige eller med SJ eller Vys tog til Oslo, København eller Narvik.
2. Velg dato og tid, og trykk på lenken «Lägg til SJ Prio/Pendlarbiljett».
3. Under fliken «Kundkort» velger du «Interrail alt Eurailkort».
4. SJ spør nå om billettnummeret på din Interrailbillett. Det betyr at du ikke kan reservere før denne er kjøpt. Skriv inn dette, og du får opp en liste over de aktuelle togene, med priser. Pass på, det er prisen som står under «Refundable» eller «Kan återbetalas» som er Interrail-prisen. Klikk på denne og betal.
Her er en beskrivelse med skjermbilder (på svensk).

OBS! Reiser du med barn, må likevel plassbilletter bestilles som voksenbilletter. Det er ingen prisforskjell på barn/voksen for sitte- og liggeplass med interrail. Får du problemer, oppgir SJ at du kan ringe +46-771-757575.

Du kan også velge å reservere sitteplass på IC og enkelte regiontog. Disse bestilles på samme måte, og koster 35 SEK. Dette er ikke obligatorisk, så du kan ta disse togene fritt uten reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

På svenske nattog (inkludert de til Narvik) er plassbestilling obligatorisk. Sete koster 35 SEK, plass i 6-køys liggevogn 230 SEK, plass i 3-køys sovevogn 375 SEK, 1. klasses sovekupe 760 SEK (kun med 1. klasse interrailbillett).

Interrail gjelder på noen regionale togselskaper, men ikke på alle. Selskaper der interrail er gyldig inkluderer SJ, Arlanda Express, Arriva, Öresundståget, Inlandsbanan, JLT, Norrtåg, Skånetrafiken (Pågatåg), Tågkompaniet, Vy Sverige, Värmlandstrafik, Västtrafik, Länstrafiken i Norrbotten samt på busser fra Luleå via Haparanda til Kemi og Tornio fra Veljekset Salmela og Net-matkat.

Interrail gjelder ikke på MTRs tog mellom Stockholm og Göteborg, eller på Flixtrain.

Tog til Danmark og Tyskland
Öresundståg fra Göteborg, Kalmar og Karlskrona til Malmö/København har ikke obligatorisk reservering, bare hopp på og vis billetten din. Mellom Lund, Malmö og København går disse togene hvert 20. minutt hele dagen, og hver time hele natten. Pass på, enkelte reisebyråer selger reservasjoner til disse togene til blodpris!

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin og Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk. Prisen er 199 SEK med vanlig sete, 399 SEK med sete som kan legges bakover og 2299 SEK for privat 6-køys sovekupe. Reservasjoner kan bestilles på selskapets hjemmeside, ved bruk av koden INTERRAIL.
 

Tog til Norge
Vy kjører togene Göteborg-Oslo. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Det er oftest god plass på disse togene, så ikke stress med plassreservasjoner.

SJ kjører togene Stockholm-Oslo. Her er det, såvidt vi vet, frivillig plassreservasjon, som følger SJs regler for IC-tog.

Vy kjører også togene Storlien-Trondheim. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Du kommer til Storlien med SJ-dagtog fra Stockholm, Sundsvall og Östersund, samt SJ-nattog fra Stockholm og Göteborg. To ganger ukentlig på vinteren går det nattog fra Malmö med Snälltåget.

Vy Sverige kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her er plassbilletter obligatorisk, og kan bestilles gjennom SJs bookingsystem etter anvisningene tidligere i dette avsnittet, eller på telefon +46 771 444 111.

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk.

Buss og båt til Finland
Det er rabatter på båter med Tallink Silja og med Viking Line fra Stockholm til Mariehamn, Åbo og Helsingfors.
Det er gratis reise med buss fra Luleå via Haparanda og Tornio til Kemi.

Les mer om rabatter i Sverige med interrail her!

Danmark:

Det er ingen danske innenlandstog som har obligatorisk plassreservering. Hopp på, sett deg på en ledig plass og vis billetten når det er kontroll, omtrent som på t-banen i Oslo, Trønderbanen eller lokaltoget Bergen-Voss. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten, eller registrer reisen i RailPlanner hvis du har digital billett.

Hvis du reiser på fredag eller søndag ettermiddag, og i rushtiden mellom f.eks København og Odense, kan det bli fullt. Ønsker du plassbillett, kan du bestille det på stasjonen i Danmark. Du kommer uansett alltid med toget.

Tog til Tyskland
Det er normalt sett ikke obligatorisk plassreservering på togene mellom København og Hamburg, hverken de tre (fem i sommer) direkte avgangene hver dag, eller avgangene med bytte i Fredericia til direktetoget Århus-Hamburg. Det innføres likevel ofte obligatorisk plassreservasjon på disse togene i skolenes sommerferie og rundt jul/nyttår.
Du kan bestille plassbillett på disse togene hvis du ønsker. Disse togene kan bli fulle, spesielt på ettermiddagsavgangene i helgene og på sommeren. Plassbestilling koster 30 DKK per strekning, og bestilles her.

PS! Ofte innføres obligatorisk plassreservasjon på direktetogene fra Danmark til Hamburg i sommerferien. I 2022 gjelder dette fra 18. juni til 21. august. Dette gjelder kun for avgangene som helt eller delvis går med direktetoget København-Hamburg, og avgangene som helt eller delvis går med IC-togene som går direkte mellom Århus og Hamburg. Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på avgangene som innebærer bytte til/fra tyske regiontog i Flensburg, og går videre med de danske togene som starter/slutter i Flensburg.

Alle tog mellom København og Hamburg kjøres over Jylland. 

Tyskland:

Tro meg når jeg sier dette: Du trenger ikke plassbillett innenriks i Tyskland. Du kan hoppe på alle tog fra DB og flere private operatører, sette deg ned på nærmeste ledige sete og kjøre i vei. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Interrail er ikke gyldig på Flixtrain, Alpen-Sylt Express, biltog fra Urlaubs-Express eller Kulturzug Berlin-Wroclaw. Interrail er imidlertid gyldig hos andre regionale togselskaper, som f.eks Metronom, ALEX og lignende.

Vil du være sikret sitteplass likevel? Reservasjon for IC og ICE-tog kan bestilles på Deutsche Bahns nettside, og kan være lurt å ha under høytrafikkshelger, i rushtiden eller hvis du har mye bagasje. Skriv inn hvor du skal til og fra, og når, men: Trykk «Seat only (no ticket)» ved siden av den store røde knappen som sier «Search». Det er litt rart at du skal trykke «No ticket» når du allerede har ticket, men slik er det.
Da kommer det opp et utvalg reiserelasjoner til deg. Et reservert sete koster 4,50 euro, og du kan bestille for flere strekninger i en og samme bestilling, noe som reduserer prisen ytterligere.

Bruker du Deutsche Bahns eminente app DB Navigator (som forøvrig også er din beste kilde til rutetider over hele Europa), må du late som om du skal kjøpe en fullprisbillett. Trykk deg gjennom hele prosessen, så får du valget "Reservation only" mot slutten. Tyske nattog fra Deutsche Bahn har kun seter, ingen sove- eller liggevogner, så reservasjoner koster det samme.

Det finnes imidlertid ikke bare tyske nattog i Tyskland. Østerrikske ÖBB kjører Nightjet, et stort nettverk med nattog i Tyskland, og fra Tyskland til Sveits og Østerrike, med forbindelser til det meste av Europa. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene. I tillegg finnes det flere privat sesong-nattog og biltog, her gjelder ikke interrailbilletten.

Tyske regiontog har ikke plassreservasjon. Her er det bare å hoppe på! Sommeren 2022 er det ventet å bli ganske fullt på mange av disse, fordi Tyskland har innført et tilbud om fri reise for 9 euro i tre måneder for å lokke folk tilbake til toget etter koronapandemien. Disse billettene gjelder i hele landet, men kun på regiontog, ikke på IC, ICE eller EC.

Så blir det litt verre om du skal fra Tyskland til et annet land. Men ofte er det ganske enkelt likevel.

Thalys-tog til Belgia, Nederland og Frankrike:
Disse togene går fra Ruhr-området og Köln til Brussel, Amsterdam og Paris. De har dyre reservasjoner, minimum 25 euro for Interrail-plassbillett. Disse kan bestilles her.

TGV eller ICE-tog fra Frankfurt, Mannheim, München eller Stuttgart til Frankrike:
Disse er raske tog på tvers i Europa. Her er plassbillett obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, og reservasjon gjøres enklest i Interrails app RailPlanner, mot et lite gebyr.
Det går lokaltog mellom Tyskland og Frankrike flere steder. Her kan ingen reservere plass, og disse er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Saarbrücken-Forbach, Wörth am Rhein-Lauterbourg, Offenburg-Strasbourg, Müllheim-Mulhouse og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

ICE fra Frankfurt og Köln til Belgia:
Her er reservasjoner valgfrie. Siden de ikke selges på nett, ville jeg bare ha hoppet på, og satset på at det er plass. Det er det oftest. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Luxembourg:
Dette er regiontog, så ingen reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Sveits:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene.

Tog til Italia:
EuroCity fra München til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og bestilles enklest gjennom ÖBBs nettside
Det går også Nightjet-nattog fra München til Italia. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Østerrike:
IC, ICE og Railjet: Plassreservering er valgfritt. Du kan bare hoppe på, og vise interrailbilletten. Vil du reservere plass, er det best å gjøre dette på ÖBBs nettside. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Østerrike fra mange steder i Tyskland. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Danmark, Sverige og Norge:
Det er vanligvis ikke obligatorisk plassreservering på togene fra Hamburg til København. Fra 18. juni til 21. august 2022 er det imidlertid obligatorisk å bestille plass, hvis deler av reisen går med direktetogene fra Hamburg til Århus eller København. Det kan også bli fullt på denne nøkkelstrekningen, spesielt på ettermiddagsavgangene i helgene, så vi anbefaler plassreservasjon. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.
Her går det også regiontog med bytte i Flensburg, der det ikke er obligatorisk plassreservasjon.

Snälltåget er en privat operatør som har daglige nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm frem til slutten av september 2022. Interrail gjelder, men reservasjoner er obligatorisk. Prisen er 199 SEK med vanlig sete, 399 SEK med sete som kan legges bakover og 2299 SEK for privat 6-køys sovekupe. Reservasjoner kan bestilles på selskapets hjemmeside, ved bruk av koden INTERRAIL. Berlin-toget vil gå daglig sommeren 2021.

Tog til Tsjekkia:
Alle tog, inkludert Berlin-Praha, har valgfri reservasjon. De kan innimellom bli fulle, så reserver sitteplass hvis du reiser fredag eller søndag ettermiddag, eller på store utfartsdager. Bestill på Ceske Drahys nettside eller på Deutsche Bahns nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» eller «Seat only» når det viser seg.

Tog til Polen:
EuroCity-tog til Polen har obligatorisk reservering. Disse koster 4 euro og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Det går også mange regiontog over grensen mellom Tyskland og Polen, blant annet mellom Angermünde og Szczecin, Heringsdorf og Swinoujscie, Görlitz og Zgorzelec, Berlin og Kostrzyn, Guben og Gubin og flere andre. Disse har ingen reservasjon, så bare hopp på hvis du har gyldig interrailbillett.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin, som passerer Wroclaw på vei til Budapest, Krakow og Przemysl (for Ukraina, når det igjen blir aktuelt). Disse har obligatorisk plassreservasjon. Plassbillett kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Ungarn:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering. Hopp på og reis! Det kan imidlertid bli fullt, så det kan være lurt å reservere hvis du reiser på fredager og søndager eller på store utfartsdager. Bestill på Ceske Drahys nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» når det viser seg.

Nattoget fra München til Budapest har obligatorisk plassreservering. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin til Budapest, med obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering.

Nattogene fra München til ulike steder i Kroatia, via Slovenia, har obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Nederland:

Nederlendere har stort sett ikke hørt om plassbilletter. Det finnes ikke på innenrikstog. Med interrailbillett kan du ta alle nederlandske tog, samt de fleste utenlandstogene som går. Unntakene er tog fra Thalys og Eurostar, som krever plassreservasjon, men er lette å unngå for innenriksreiser i Nederland.

Togene på hovedlinjene i Nederland går hvert 10. eller 15. minutt. Sentrum for landets jernbanenett er Utrecht, og du får ofte flere reisemuligheter ved å bytte her.

De aller fleste stasjonene er sperret av, med sperreporter der du må scanne kort eller billett for å komme gjennom. På coveret til din interrailbillett er det en QR-kode, som du kan bruke til å åpne sperreportene i Nederland. Sånn, hopp på det toget du vil! Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Tyskland
Det er ingen reservasjonsplikt på togene til Tyskland. Mange av dem er regiontog, der man ikke engang kan reservere billett.

Tog til Belgia og Frankrike
Til Belgia går det vanlige IC-tog som er halvtrege (men raskere enn norske tog!) uten reservering, og Thalys-tog med dyr, obligatorisk reservasjon. Thalys-reservasjon kan bestilles her.

Skal du reise direkte fra Nederland til Frankrike, er Thalys eneste mulighet. 

Tog til England
Det går også Eurostar til London fra Amsterdam og Rotterdam. Billett- og passkontroll gjøres på stasjonene i Amsterdam og Rotterdam. Her er plassreservasjoner obligatoriske. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

Belgia:

Ingen tog i Belgia krever reservasjon, det er i det hele tatt ikke mulig å reservere. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Unntak: Tog til Frankrike, Nederland, Tyskland, England og Brüssel flyplass
Men, ingen regel uten unntak, og i Belgia finnes det to: Brüssel flyplass og Thalys/Eurostar. Å gå av eller på toget på Brüssel flyplass koster 5,20 euro ekstra i «bompenger».

Og: Thalys-togene, som er det raske alternativet til blant annet Paris, Amsterdam og Köln, krever dyre plassbilletter som starter på 15 euro per sete. Det er oftest bedre å unngå dette ved å ta andre tog, men vil du, så kan du reservere plass her. 

Mellom Brussel og Paris er Thalys enerådende for raske tog. Det går imidlertid regiontog, med lengre reisetid og bytte i f.eks Tournai og Lille, eller Mons og Aulnoye-Aymeries. Disse krever ikke reservasjon i det hele tatt. Interrail er ikke gyldig på billigselskapet Izys tog mellom Brussel og Paris.

Eurostar til London krever også plassbilletter som er ganske dyre. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

Luxembourg:

Ingen reservasjon på noen tog, unntatt TGV til Paris der reservasjoner er obligatorisk. Disse kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Det går flere tog mot Frankrike, bl.a regiontog til Metz og Nancy. Disse krever ikke forhåndsbestilling.

Frankrike:

Nesten alle langdistansetog krever reservasjon. På alle TGV-tog er det obligatorisk, på Intercités er det nesten alltid obligatorisk (unntakene er strekningene Béziers-Clermont-Ferrand, Nantes-Bordeaux/Lyon og Toulouse-Hendaye), mens på TER-tog kan du ikke reservere plass.
Prisen varierer, på TGV starter den på 10 euro per sete, som øker til 20 euro etter at «billig-reservasjonsbillettene» er utsolgt. På Intercités er det oftest billigere.

Reservasjoner bestilles enklest gjennom Interrails egen reservasjonstjeneste, eller gjennom et annet reisebyrå. Her koster det 10 euro per tog du tar (pluss gebyr), bytter du tog må du ut med 10 euro ekstra.

Du kan kjøpe reservasjoner på togstasjoner med internasjonalt billettsalg, eller på franske stasjoner med betjent billettsalg. Du kan også reservere på franske billettautomater, noe som kan bli billigere da de ikke tar 10 euro per strekning, men 10 euro for en hel reisestrekning inkludert bytter. 

Alle tog som har klassifiseringen TER er uten reservasjoner, så de kan du fritt ta med din interrailbillett. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten, eller registrere den i RailPlanner.

Interrail er IKKE gyldig på billigtogene Izy og Ouigo, eller på busselskapet BlaBlaCar Bus, selv om disse eies av SNCF. Vil du ta disse togene/bussene må du kjøpe en full reisebillett, da Interrail ikke gjelder på dem.

Intercités de Nuit er Frankrikes nattog. Landet har en plan om å trappe opp nattogtilbudet i de kommende årene. Det finnes tre linjer som kan være av nytte for "vanlige interrailere": Paris-Portbou (ikke hver natt), Paris-Latour de Carol (hver natt) og Paris-Nice (hver natt). Sete koster 9 euro, mens 6-køys liggekupe koster mellom 19 og 25 euro. De kan også bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Storbritannia:
Eurostar til London krever plassbilletter som er ganske dyre. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

Tog til Nederland og Belgia:
Thalys til Nederland, Belgia og Tyskland bestilles her. Andre tog mellom Frankrike og Belgia krever ikke plassreservasjon. Husk at Interrailbilletten ikke er gyldig på billigtogene Izy.

Tog til Luxembourg:
TGV-togene fra Paris til Luxembourg har obligatorisk plassreservering, for 6 euro. Disse selges gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Tyskland:
På TGV- og ICE-togene som passerer grensen til Tyskland er plassreservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner eller på enbetjent togstasjon. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete.
Det går lokaltog mellom Frankrike og Tyskland flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Eksempler på strekninger er Forbach-Saarbrücken, Lauterbourg-Wörth am Rhein, Strasbourg-Offenburg, Mulhouse-Müllheim og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

Tog til Sveits:
TGV Lyria-togene er de raske togene til Sveits fra Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner. De koster hele 27-35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!
Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, fra Lyon til Geneve, og på flere andre ruter.

Tog til Italia:
TGV-togene fra Paris til Torino og Milano er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner. Prisen starter imidlertid på 31 euro.

På Trenitalias tog mellom Paris, Lyon og Milano (Frecciarossa) er Interrail (foreløpig?) ikke gyldig.

Tog til Spania:
Paris/Marseille til Barcelona/Madrid med TGV: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 34 euro.
Lyon-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 19 euro.
Toulouse-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 15 euro.

Disse togene er svært populære ved ferietider, og kan bli fulle. Reservasjoner på forhånd anbefales. På alle disse togene finnes det en kvote for interrail-reisende, som kan bli fylt opp før toget er fullt.

Du kan unngå dyre plassbilletter til Spania på flere måter:

Ta fransk TGV eller andre franske tog til Hendaye på Biscayakysten. Fortsett med lokaltoget Euskotren til Irun, San Sebastian eller Bilbao (dette finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere, men går hver halvtime fra Hendaye). Lokaltoget er ikke inkludert i Interrail, men billettene er billige (sist jeg sjekket, var det 2,65 euro per person fra Hendaye til San Sebastian/Amara, som er stasjonen for disse togene. Pass på, de stanser nesten en kilometer unna stasjonen der RENFEs tog stopper!). Fra Irun, San Sebastian og Bilbao går det vanlige, spanske tog. For reservasjoner for disse, se seksjonen om Spania.

Ta fransk tog til Latour-de-Carol i Pyreneene. Herfra går det spansk lokaltog til Barcelona (linje R3) flere ganger daglig, som ikke har reservasjon. De spanske lokaltogene finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere. 

Ta fransk tog til Bedous. Herfra går det buss til Canfranc, der det går spanske lokaltog til Zaragoza. Ingen reservasjoner. De spanske lokaltogene finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere.

Ta fransk tog til Portbou ved Middelhavskysten. Herfra går det spanske lokaltog i retning Girona og Barcelona (linje R11), også uten reservasjon. De spanske lokaltogene finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere. 

Storbritannia:

Interrailerens favorittland! Her er det ingen plassbilletter å betale, unntatt på to nattog og én regiontogstrekning. Ellers kan du hoppe på alle tog du ser, og reise i vilden sky! Alle tog som kommer opp på National Rails reiseplanlegger er det bare å hoppe på, unntatt nattogene fra London til Skottland og Cornwall, samt de raskeste togene fra London St. Pancras til destinasjoner i Kent. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Ønsker du plass på disse nattogene eller de raske togene fra St. Pancras til Kent, les tipsene til The man in Seat 61.

På offisielle Interrail-nettsider står det at togene fra enkelte operatører har obligatorisk plassreservering. Dette stemmer ikke, ifølge The man in Seat 61. Og han bør man stole på. Men vil du ha en reservert sitteplass, spør på en stasjon senest to timer før avgang. Du får da en gratis plassbillett til ditt langdistansetog.

Du kan også bestille setereservasjoner på nett, gjennom nettsiden til togoperatøren GWR: gå til deres nettside, registrer en konto, logg inn og klikk "Bookings" på toppen av siden. Se etter boksen der det står "Make a seat/bike reservation". Det ser ut som om du må velge en billettype, men det er det samme hvilken du velger. Du får en gratis setereservasjon. Selv om dette skjer på nettsiden til GWR, som kun er en av mange togoperatører i Storbritannia, kan de reservere plasser på alle innenrikstog der dette er mulig.

Tog til Frankrike, Belgia og Nederland
For å komme seg til og fra Storbritannia med tog, må du imidlertid reise med Eurostar. Dette er dyre tog, som går Kanaltunnelen fra Paris, Brüssel og Amsterdam til London. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

Båt til Irland og Nord-Irland
Interrail gir 30% rabatt på ferjene fra Irish Ferries på strekningene Dublin - Holyhead og Rosslare - Pembroke.

Spania:

Et deilig land med et fantastisk togsystem, men også landet med de mest frustrerende Interrail-reglene.  Alle tog, unntatt lokaltogene Cercanias i og rundt de store byene, krever reservasjon som ikke kan bestilles på nett, heller ikke gjennom Interrails app RailPlanner. Selv for reiser med Cercanias kreves det ofte at du går til en billettluke og får en billett med en strekkode som kan åpne sperreportene på stasjonene.

Plassbilletter for spanske innenrikstog selges utelukkende på disse spanske stasjonene (PDF). 

Plassbillettene selges ikke gjennom togreisebyråer eller Interrails bestillingssystem. Ett unntak er Togreiser.no og Togrejse.dk, som selger reservasjoner for spanske tog med et påslag. Hvis du er avhengig av å komme deg med spesifikke, spanske tog, bruk et reisebyrå. Hvis ikke, bestill plassbilletter på en betjent spansk stasjon når du kommer dit. Da får du reservasjonene til listepris.

Ofte kan det finnes reisebilletter som er like billige, eller billigere, enn interrail-reservasjonen, som selges på nettsiden til det spanske togselskapet Renfe, eller hos en av billigselskapene Avlo, Ouigo eller Iryo. Interrail er kun gyldig på Renfes tog, ikke hos de andre selskapene.

Listeprisene for reservasjoner på spanske tog med interrail er:
AVE høyhastighetstog: 10 euro
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria: 6,50 euro.
Avant: 4 euro.
Talgo, Arco og andre langdistansetog: 6,50 euro.
TRD, MD og andre regiontog: 4 euro.
Nattogene i Spania er nedlagt.

Rutetidene for spanske lokaltog (Cercanias) er ikke tilgjengelige på internasjonale reiseplanleggere som f.eks RailPlanner eller DB Navigator/www.bahn.com. Interrail er likevel gyldige på disse togene, og rutetider kan etter sigende finnes på Renfes lokaltognettside (ikke på deres reiseplanlegger). Dette gjelder også Renfe-FEVE-nettverket av smalsporede tog i Nord-Spania.

Tog til Frankrike
TGV- og AVE-togene mellom Frankrike og Spania krever plassreservering, som koster mellom 15 og 34 euro. Disse kan imidlertid bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men med papirbilletter sendt i posten. Disse må altså bestilles i god tid før du reiser.

Det går tog uten krav om (dyre) reservasjoner med franske tog med bytte i Portbou til spanske lokaltog mot Barcelona (rutetider her, linje R11), med franske tog til Latour de Carol og spanske lokaltog videre mot Barcelona (rutetider her, linje R3), og med lokaltogene Euskotren fra Hendaye via Irun og San Sebastian til Bilbao (rutetider her, Interrail ikke gyldig men billettene er billige og kjøpes på automat på stasjonen). 

Tog til Portugal
Togene fra Vigo til Porto i Portugal krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis.

Den ene daglige avgangen mellom Badajoz og Entroncamento, som sikrer en slags forbindelse mellom Madrid og Lisboa, har ikke krav om reservasjoner. Tilstøtende tog på begge sider har imidlertid krav om reservasjoner, som du kan ordne på stasjonen.

Portugal:

Det er ingen krav til reservasjon, annet enn på Alfa Pendular og InterCity-tog. Disse koster 5 euro, kan ikke bestilles utenfor Portugal, og er nærmest alltid tilgjengelig. Spør på en betjent togstasjon i Portugal.

Tog til Spania
Togene fra Porto til Vigo i Spania krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Den ene daglige avgangen mellom Entroncamento og Badajoz, som sikrer en slags forbindelse mellom Lisboa og Madrid, har ikke krav om reservasjoner. Tilstøtende tog på begge sider har imidlertid krav om reservasjoner, som du kan ordne på stasjonen.

Tog til Frankrike og resten av kontinentet
Nattogene mellom Lisboa og Frankrike/Spania er nedlagt. Du må reise med tog til Vigo eller Badajoz i Spania, og videre med spanske tog. Det går busser på enkelte strekninger som kan være praktiske, som fra Algarvekysten til Sevilla og fra Porto til Salamanca. Her er interrail ikke gyldig.

Sveits:

I Sveits kan du bruke de aller fleste togene med Interrailbillett. Det gjelder alle tog fra den nasjonale operatøren SBB, samt fra mange av de private operatørene i landet. De har laget et kart som viser alle strekningene der interrail er gyldig, last ned PDF-versjon av kartet her!

Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på noen innenlandstog i Sveits. Interrailbilletten er alt du trenger. Husk å skriv opp din avreise- og ankomststasjon på billetten. Ønsker du likevel å reservere plass, kan dette gjøres på telefon +41 848 44 66 88.

Det er et par unntak: du må ha reservasjon på turisttogene Glacier Express mellom Zermatt og St. Moritz, på Bernina Express mellom Chur, St. Moritz og Tirano, på Gotthard Panoramic Express og på Golden Pass Panoramic-togene mellom Montreux og Zweisimmen. The man in Seat 61 har guider for reservasjoner på Glacier Express og Bernina Express. På alle disse strekningene går det imidlertid også lokal- og regiontog, uten krav om reservasjoner.

Tog til Frankrike:
TGV Lyria-togene er de raske togene fra Sveits til Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles på Interrails app RailPlanner. De koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!

Det går regiontog uten reservasjon fra Basel til Mulhouse, fra Geneve til Lyon, og flere steder. Da trenger du ikke annet enn interrailbilletten. Skal du reise videre på fransk side må du reservere plass hvis du skal ta TGV eller Intercités, men det kan gjøres gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Italia:
Det går EuroCity-tog fra mange sveitsiske stasjoner til Italia. Her kreves det reservasjon, som kan bestilles på det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside.

Et luretriks for å slippe reservasjoner er å ta sveitsisk tog til Chiasso, og bytte der til hyppige lokaltog til Como, eller til lokaltog helt til Milano (hver time).

Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. Det finnes også mange andre lokaltog som ikke krever reservasjon mellom Sveits og Italia.

Tog til Østerrike:
Det går jevnlig østerrikske Railjet-tog mellom Sveits og Østerrike. Disse krever ikke reservasjon, men du kan reservere sete om du ønsker på østerrikske ÖBBs nettside. Dette koster ikke mye, og er en god ide, spesielt i helgene.

Det går nattog fra store deler av Sveits til store deler av Østerrike, med ÖBBs Nightjet. Her er plassreservasjon obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Plassbilletter kan bestilles på Deutsche Bahns nettside, trykk "Seat only". 
På Nightjet-nattogene er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia:
Nattoget Zürich-Praha har obligatorisk plassreservering, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Du kan også ta dagtog. Dagtogene Zürich-Linz-Praha og Zürich-München-Praha har ikke obligatorisk plassreservasjon. Ønsker du plassbillett, kan du reservere Zürich-Linz på østerrikske ÖBBs nettside, Zürich-München på tyske Deutsche Bahns nettside, og Munchen eller Linz til Praha på tsjekkiske Ceske Drahys nettside.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Nattoget fra Zürich til Ljubljana og Zagreb inngår i ÖBBs Nightjet-samarbeid. Her er plassbilletter obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Italia:

I Italia gjelder billetten på alle tog fra Trenitalia, samt på de fleste togene fra Trenord. Interrail gjelder ikke på Italo-tog, Circumvesuviana eller andre private selskaper.

Det er obligatorisk plassreservasjon på alle tog som heter noe med Freccia, samt på IC-tog. Frecciarossa, Frecciargento og Frecciabianca er de italienske høyhastighetstogene, som dekker landet fra nord til Napoli og Lecce med imponerende hastighet, punktlighet og frekvens.

Plassbilletter til alle italienske dagtog kan kjøpes gjennom det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside (uten gebyr), men ikke på noen italienske tognettsider. De kan imidlertid kjøpes gjennom Interrails app RailPlanner.

Setereservasjon på togene som benevnes InterCity er obligatorisk, og koster 3 euro. Disse kan også bestilles på ÖBBs nettside. På alle regionale tog er det ingen reservasjon, interrailbilletten er nok. Husk å skrive opp din reisestrekning.

Nattog: Italia har en imponerende mengde nattog, som blant annet fraktes med ferje til Sicilia. Reservasjonene er imidlertid ganske dyre: 41 euro i 4-køys liggevogn, 48 euro i 3-køys sovevogn, 58 euro i 2-køys sovevogn og 122 euro for enkeltkupe. Disse kan kun bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem, eller på en stasjon i Italia eller med internasjonalt billettsalg. 

Tog til Sveits:
Det går EuroCity-tog fra Nord-Italia til mange sveitsiske stasjoner. Her kreves det reservasjon. Denne kan kjøpes gjennom det østerrikske togselskapet ÖBBs nettsider, eller Interrails reservasjonssystem

Det går mange lokaltog mellom Itaila og Sveits, der reservasjoner ikke er nødvendig eller mulig. Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. 

Takk til William Sæbø for gode tips!

Tog til Frankrike:
TGV-togene fra Torino og Milano til Paris er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem. Prisen starter på 31 euro per person.

Interrail er ikke gyldig på Trenitalias Frecciarossa-tog mellom Milano, Lyon og Paris. 

Tog til Tyskland og Østerrike:
EuroCity fra Verona, Bologna og Venezia til München: Her er reservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom østerrikske ÖBBs nettside.

Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Båt til Hellas:
Interrail dekker båtene til rederiene BlueStar og Superfast på strekningen Bari-Igoumenitsa-Korfu-Patras og Ancona-Igoumenitsa-Korfu-Patras, samt Minoan Lines ferje Venezia-Igoumenitsa-Patras. Du betaler bare havneskatt, cirka 7 euro. Da får du dekklasse, og kan brette ut en sovepose der det er et område designet for dette. Du kan også bestille liggestol (cirka 16 euro), eller lugarer (26 til 76 euro, alt etter størrelse og kvalitet), på rederienes nettsider. Det er også et høysesongtillegg på 10 euro i juni og september, og 20 euro i juli og august.

Østerrike:

Det er ikke obligatorisk plassreservering på tog internt i Østerrike. Interrailbilletten er nok, men reiser du i perioder med mange reisende, kan det være lurt med plassbillett. Dette bestilles enkelt på det østerrikske togselskapet ÖBBs billettside, eller fra betjente togstasjoner i landet. Plassbilletter koster 3 euro per sete.

Interrailbilletten gjelder også på tog fra selskapene Regiojet, Micotra, Westbahn og Raaberbahn/GYSEV.

Nattog fra Nightjet krever plassbillett. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland og Sveits:
Det er ikke obligatorisk plassreservering på togene til Tyskland/Sveits. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne billetten du skal ha. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Tyskland/Sveits, med obligatorisk plassreservering. Denne kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Italia:
EuroCity fra München via Østerrike til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom ÖBBs nettside.

Railjet fra Wien/Villach til Venezia: Obligatorisk plassreservasjon, som kan bestilles på ÖBBs nettside. 

Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside.

Tog til Ungarn:
EuroCity eller Railjet fra Wien/Salzburg/Innsbruck/Graz til Budapest: Reservasjon er valgfritt. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Lokaltog fra Wien til Sopron, og andre lokaltog over grensen, har ikke reserverte seter. Interrailbilletten er god nok.

Det går også tog fra selskapet Raaberbahn/GYSEV over grensen. Interrailbilletten gjelder, og reservasjon er ikke nødvendig eller mulig.

Tog til Tsjekkia:
Railjet, Wien-Praha: Reservasjon er valgfritt. Du kan bestille plassbillett for 3 euro på ÖBBs nettside.
Regiontog, Wien-Ceske Velenice-Ceske Budejovice/Cesky Krumlov: Ingen forhåndsbestilling, bare å hoppe på med interrailbillett. Husk å skrive opp din reiserute.
Regiojet, Wien-Praha: Reservasjon er obligatorisk, og kan bare gjøres på Regiojets salgskontor på Wien Hbf. Er det fullt, ta Railjet istedet.

Tog til Slovakia:
Regiontog 2 ganger i timen Wien-Bratislava/Petrzalka: Kan ikke reserveres, interrail er gyldig.
Wien-Bratislava med Railjet: Reservasjon er mulig, men ikke påkrevd. Kan bestilles på ÖBBs nettside.

Intercity Wien-Kosice: Reservasjon er obligatorisk, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Polen:
EuroCity-tog fra Wien til Warszawa/Krakow: Reservasjon er obligatorisk, og kan bestilles gjennom ÖBBs nettside.

Nattogene fra Wien til Krakow/Warszawa inngår ikke i Nightjet-systemet. Her er det obligatorisk plassreservasjon, som kan kjøpes på ÖBBs nettside.

Tog til Slovenia, Kroatia og Serbia:

EuroCity-togene til Ljubljana og Zagreb har ikke obligatorisk plassreservering. Du kan reservere plass hvis du ønsker på ÖBBs nettside. Vil du ha soveplass, må du reservere.
Nattoget Zürich-Zagreb, som for eksempel går sent på kvelden fra Innsbruck, er en del av Nightjet-samarbeidet. Plassbilletter kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Romania:
Nattoget Wien-Sibiu/Brasov/Bucuresti har obligatorisk plassreservasjon. Dette er ikke et Nightjet-nattog, men plassbilletter kan likevel bestilles fra ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Ungarn

Med en interrailbillett reiser du fritt med alle togene til den ungarske statsbanen MAV, og med togene til den private operatøren GYSEV.

Det er obligatorisk med plassreservering på alle tog internt i Ungarn som heter InterCity, EuroCity eller Railjet. Denne er billig: prisen er normalt 300 ungarske forinter, snaue 8 kroner. 

Interrail-reservasjoner kan kjøpes i betjent skranke, gjennom MAVs app eller nettside eller på MAVs billettautomater på alle større stasjoner i Ungarn.

MAVs app søker du på det toget du vil ta på reiseplanleggeren. Under "Search requirements" velger du "Request only the selected service with surcharge", og under "Services" velger du "Seat reservation 2. class" (eller 1. class, hvis du har interrailbillett for 1. klasse). 

Takk til Kim Koch Rasmussen for opplysningene om reservasjon via MAVs app/nettside og automater!

Alle lokal- og regiontog er uten reservasjoner.

Tog til Østerrike:
EuroCity, InterCity eller Railjet, disse togene er uten obligatorisk reservasjon. Du kan reservere sete om du ønsker på ÖBBs nettside.
Det går flere lokaltoglinjer over grensen fra Østerrike til Ungarn. Disse er uten reservasjoner.

Tog til Tyskland og Sveits:
Dagtoget til Berlin er uten obligatorisk plassreservasjon, det samme er Railjet via Østerrike til München. Plass kan reserveres på ÖBBs nettside.
Nattogene til Berlin og München inngår i ÖBBs Nightjet-nettverk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.
Enkelte dager går det også nattog til Zürich. Dette inngår ikke i Nightjet, til tross for at vognene er koblet til samme tog som toget til München. Likevel kan plassbilletter bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia og Slovakia:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Bratislava og Praha. Du kan, hvis du ønsker, bestille plass på nettsiden til det tsjekkiske togselskapet CD.
Nattogene til Praha har obligatorisk plassreservasjon, og kan bestilles gjennom Interrails RailPlanner-app.

Togene fra Budapest til Kosice øst i Slovakia følger ungarske regler for plassreservering.

Tog til Polen:
Nattoget Budapest-Wroclaw er samme tog som fortsetter til Berlin. Dette inngår i Nightjet. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.
Nattoget Budapest-Krakow/Warszawa har obligatorisk plassreservasjon som ikke selges på nett. Vil du forhåndsbestille før du kan gjøre det på en betjent stasjon i Polen, Tsjekkia, Slovakia eller Ungarn, kontakt et togreisebyrå som Entur, togrejse.dk eller Polrail.

Tog til Romania:
Det er obligatorisk plassreservasjon på dagtogene fra Ungarn til Romania. Du kan bestille plass for en billig penge (ca 3 euro) på ungarske togstasjoner, eller gjennom Interrails reservasjonssystem.
Nattogene fra Budapest til Bucuresti må reserveres. Dette gjøres også gjennom Interrails reservasjonssystem, eller på en stasjon i Ungarn eller Romania, eller andre stasjoner med internasjonalt billettsalg.

Hvis du ikke har interrailbillett, kan enkeltbilletter til alle disse togene enkelt bestilles på det rumenske togselskapet CFRs internasjonale billettsider.

Tog til Slovenia og Kroatia
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene til Slovenia og Kroatia.
sommernattogene SEA-YOU, som går fra Budapest til Split, Rijeka og Koper på sommeren, er det obligatorisk reservasjon. Sitteplass koster 3 euro, liggeplass fra 9,40 til 14 euro og soveplass fra 14 til 53,90 euro. Disse kan (sannsynligvis) reserveres gjennom Interrails reservasjonssystem.

Tog til Serbia

På grunn av byggearbeider på linjen er togtilbudet til Serbia ikke-eksisterende. Bruk buss fra Budapest, Kecskemet eller Szeged til Novi Sad eller Beograd. Tider for disse sjekker du best på den serbiske reiseplanleggeren Polazak.
Det går heller ingen nattog fra Ungarn til Serbia lenger.

Polen

Med et godt tognett som dekker det meste av landet, er Polen godt egnet for togferie. Det er imidlertid obligatorisk plassreservasjon på de aller fleste tog, men denne kan nå bestilles enkelt på nett, også hvis du har interrailbillett.

Men prisene på enkeltbilletter er lave, noe som gjør at interrailbillett svært sjelden blir billigere enn enkeltbilletter hvis Polen er ditt hovedreisemål. Let rundt på nettsiden til det polske, nasjonale togselskapet PKP for å få en idé om prisnivået.

Interrail dekker alle tog fra landets hovedoperatør, PKP. Dette inkluderer tog med benevnelsen TLK, IC, EIC, EIP og internasjonale tog.

Interrail dekker også enkelte lokaltog, men ikke alle:
PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området er inkludert.
Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie og Arriva er ikke inkludert i Interrail. Billettprisene er imidlertid ofte lave, så hvis du må ta ett av disse togene, kjøp en enkeltbillett.

Det er obligatorisk med plassreservasjon på alle tog med benevnelsene TLK, IC, EIC og EIP. For ekspresstogene EIP koster reservasjonen mellom 25 og 43 zloty. Alle andre reservasjoner for sitteplass koster kun 1 zloty, men er likevel obligatorisk. Reservasjonene kan bestilles på det polske togselskapet PKPs nettside. Velg rabattert billett, og i fanen "Discount/reservation type" velger du "Interrail" eller "Seasonal/network/international ticket".

Innenriksreiser i Polen på EuroCity-togene Warszawa/Gdansk-Poznan-Berlin har obligatorisk plassreservasjon, med en pris på 3-4 euro. Internasjonale plassbilletter kan bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem.

Polen har et tett nettverk av nattog, med gode ligge- og sovevogner. En liggeplass i 6-køyskupe koster 14 euro, liggeplass i 4-køyskupe 16 euro, seng i 3-køys sovekupe 18,50 euro, seng i 2-køys sovekupe 37 euro, enkeltkupe 70 euro. Disse kan i teorien også reserveres på nettsiden til det polske togselskapet PKP, men hyppige feilmeldinger gjør at det kan være enklere å bestille på en polsk stasjon.

Bruk reisebyrået Polrail hvis det er en forbindelse du ikke kan gå glipp av. De selger alle typer polske plassbilletter, men tar gebyrer. Entur kan også selge polske plassbilletter. Legg merke til at polske tog som hovedregel kun kan reserveres en måned før avreise!

Det er ikke mulig med plassreservasjon på tog med benevnelsene InterRegio (IR), Regio (R), samt de lokale selskapene PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området. Her er det bare å hoppe på, så lenge du har gyldig interrailbillett.

Den beste ruteplanleggeren for tog i Polen finner du på denne nettsiden. Last gjerne ned appen Portal Pasazera, som alltid gir oppdatert informasjon om forsinkelser, overganger og lignende. En god reisekamerat!

Tog til Tyskland
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene Warszawa/Gdansk-Berlin. Denne koster tilsvarende 4 euro, og kan bestilles på polske eller tyske togstasjoner, eller gjennom Interrails reservasjonssystem.

Det går mange lokal- og regiontog mellom Polen og Tyskland, f.eks Swinoujscie Centrum-Ahlbeck-Stralsund, Szczecin-Angermünde-Berlin, Kostrzyn-Berlin, Wroclaw-Dresden (Trilex), Gubin-Guben, Zagan-Forst-Cottbus og Zgorzelec-Görlitz. Her trenger du ikke å bestille plass, det er bare å hoppe på.

Tog til Tsjekkia, Slovakia, Østerrike og Ungarn
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene fra Warszawa/Krakow til Praha, Bratislava og Budapest. Denne koster 3,50 euro, og gjøres på en polsk togstasjon eller gjennom Interrails reservasjonssystem.

Det går nattog fra Warszawa og Krakow til Praha, Wien og Budapest. Disse har obligatorisk plassreservasjon, som kan bestilles fra ÖBBs nettside. Regn med en pris på cirka 15 euro for seng i 6-køys liggevogn, 30-40 euro for seng i 3-køys sovekupe eller 90-100 euro for enkeltkupe.

Det går også nattog fra Zielona Gora, Glogow, Wroclaw og Opole til Wien, Budapest og Przemysl (for Ukraina). Dette er en del av ÖBBs Nightjet-tilbud. Plassbilletter er obligatorisk, og kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det private, tsjekkiske togselskapet Leo Express kjører tog mellom Krakow og Praha. Disse er inkludert i Interrail, men krever obligatorisk plassreservasjon som kan bestilles på nett på Leo Express' nettside. Finn din avgang, velg antall passasjerer og trykk boksen som sier "You can apply further discounts". Klikk "Discounts", og velg "Interrail/Eurail".

Tog til Litauen
Før pandemien gikk det togforbindelse fra Warszawa via Bialystok til Kaunas og Vilnius hver fredag, lørdag og søndag. Det var obligatorisk plassreservasjon etter polske regler mellom Warszawa og Bialystok, ellers var det fritt frem. Disse togene er fortsatt innstilte.

Andre land

Flere land kommer! Tsjekkia, Slovakia og Finland er nok de neste i støpeskjeen.

I Tsjekkia og Slovakia er hovedregelen at det er fritt frem, du trenger ikke reservasjon. Det er noen unntak, først og fremst for de tsjekkiske SuperCity-togene. Her kan du bestille plass på den tsjekkiske jernbanens meget gode bestillingsside.

I Finland er det ikke obligatorisk plassreservering, annet enn for sovekupeer. Disse kan bestilles hos det finske togselskapet VR. Interrailere fra de nordligste delene av Norge kan finne det fornuftig å ta de daglige bussene fra Eskelisen Lapin Linjat til Rovaniemi, som korresponderer med nattogene til Helsinki/Helsingfors. Vil du videre ned til kontinentet må du da ta båt til Tallinn og buss til Litauen/Polen, men når Rail Baltica er ferdigbygd gjennom de baltiske landene vil dette til og med bli en rask vei til Europa fra Nord-Troms og Finnmark!

Bli medlem!

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.05.2022

Nyheter

Plassbilletter fra ÖBB

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. De har imidlertid salg av plassbilletter for Interrail for en hel rekke tog i tillegg til sine egne, blant annet alle italienske dagtog og internasjonale tog fra Østerrike til Sveits, Italia, Slovenia, Kroatia, Ungarn, Romania, Slovakia og Ukraina.

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.