Du er her:

Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter?

Hamburg Hauptbahnhof er ofte nøkkelen til videre togreise i Europa. Du har interrailbillett, men hvordan bestiller du plassbilletter? Foto: Mitch Altman/Flickr.com.

Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter?

Dette er et av de hyppigst stilte spørsmålene i Facebook-gruppa Togferie. Naturvernforbundet prøver her å samle de lenkene og tipsene du trenger for å bestille plassbillett der du trenger det.

Denne artikkelen oppdateres stadig, med flere land og oppdatert informasjon. Finner du noe som ikke stemmer, send en epost til Kristian Skjellum Aas!

PS: Det er fortsatt smitteverntiltak på tog i mange europeiske land. Dobbeltsjekk på togoperatørenes nettsider og/eller Reopen EU.
 

 

Trykk på landet du skal reise fra eller i:
Norge Sverige Danmark Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Storbritannia Spania Portugal Sveits Italia Østerrike Ungarn Polen Finland Andre land 

En interrailbillett gir deg nøkkelen til å reise fritt rundt i Europa med tog. Den fungerer som reisebillett på nær sagt alle tog i 33 land, og kan ta deg til de fleste hjørner av vår verdensdel. Men det er flere tog som krever plassreservering i tillegg til interrailbilletten. Hvordan man får tak i denne varierer. Her har vi samlet våre beste tips for plassreservering med interrailbillett!

Det finnes to typer interrailbillett: digital og papir. De kan kjøpes på en betjent togstasjon, hos Entur, hos Europa Rundt, hos reisebyrået Togreiser.no (som også hjelper deg med reservasjoner) eller hos Interrail.eu. Her finner du informasjon om hva som er inkludert i interrailbilletten i de ulike landene.

Det finnes ulike løsninger for reservasjoner i ulike land, og hos ulike operatører. Du velger selv hvor du kjøper reservasjonen, du er ikke bundet til å bestille den gjennom Interrails systemer selv om det innimellom kan være nyttig. Og husk: de fleste tog har ikke krav om reservasjon. Slike tog kan du ta ubegrenset med en gyldig interrailbillett! Denne guiden forteller deg hvor du må ha reservasjon, hvor du velger om du vil kjøpe reservasjon, hvor du ikke trenger det og hvor det ikke er mulig å reservere plass. Og på hvilke tog Interrailbilletten ikke gjelder (det er noen, men ikke mange). 

Mange ønsker å holde seg til tog der man ikke trenger å reservere plass, da er man mest fleksibel. Interrails app RailPlanner har en reiseplanlegger der du kan velge å bare vise tog som ikke krever obligatorisk reservasjon. Den er imidlertid skjemmet av en del feil, blant annet mener appen å vite at det er obligatorisk med reservasjon på togene mellom Oslo og Göteborg - det er det altså ikke. Men i all hovedsak er den til å stole på likevel.

BLI MEDLEM!

Skal jeg velge interrail eller enkeltbilletter?

En god del reiser er både enklere og billigere med enkeltbilletter enn med interrail, spesielt hvis du har en fast bestemt reiserute som du skal følge, og vet når du vil reise. Har du en helt fast reiseplan, er enkeltbilletter også ofte billigst. Bruk de ulike landenes billettsystemer på nett, og sjekk prisen for din planlagte rute med enkeltbilletter før du bestemmer deg for å kjøpe interrailbillett hvis du har faste planer!

Men vil du være mer spontan, og ha fleksibilitet til å endre reiseplan på direkten, er det lite som slår interrailbillett. Imidlertid er enkeltbilletter i enkelte land såpass rimelige at hvis disse landene er der du tenker å tilbringe mest tid, er det lite eller ingenting å spare på interrailbillett fremfor å kjøpe enkeltbilletter på sparket. Dette gjelder i all hovedsak land øst i Europa som Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Romania og Bulgaria. Portugal og Irland er også land med relativt billige priser på enkeltbilletter.

Så er det enkelte tog der du trenger plassbilletter/tilleggsbilletter hvis du velger interrail. Og disse kan til tider være vanskeligere å få tak i enn enkeltbilletter. Spesielt gjelder dette Spania: der må du bestille plassbilletter gjennom et reisebyrå som selger de (og det er få, i Norge er det såvidt jeg vet bare Togreiser.no som gjør dette), eller bestille på en stasjon i Spania. I tillegg må du ha plassbillett til nær sagt alle tog i Spania. Dette gjør Spania til det minst interrail-vennlige landet i Europa.

Hvordan kjøper jeg plassbilletter?

Du finner detaljerte opplysninger for hvert land i denne guiden. Mange plassbilletter kan kjøpes direkte fra interrail.eu, fra Togreiser.no eller fra andre togreisebyråer, men innimellom med høye gebyrer. Følger du våre tips, finner du ut hvilke plassbilletter som er enkle å bestille selv, om det er mest gunstig å bestille direkte fra togselskapet, og hvilke det kan være verdt å bruke et byrå for å få tak i. Og hvilke du ikke trenger i det hele tatt.

Generelt er det slik at plassbilletter for innenrikstog er greie å bestille på nett direkte fra operatøren (unntatt Norge, Finland, Frankrike, Italia, Spania og Portugal), mens plassbilletter for utenrikstog og internasjonale nattog med sovekupeer kan kreve en telefon eller et reisebyrå. Men det er mange unntak fra denne generelle regelen. Les mer under det landet du reiser fra!

Er det noe du ikke får svar på her, kan du spørre andre togfrelste i Facebook-gruppa Togferie.

Plassbilletter, vår anbefaling

Husk at de aller fleste togene har frivillig plassreservering, eller ikke reservasjoner i det hele tatt. Hvis du bestiller plassbilletter for hver eneste togreise du planlegger, bindes du opp til en spesifikk togavgang, og mister den spontaniteten som interrail er kjent for. Da er det kanskje like greit med enkeltbilletter? De fleste tog blir ikke fulle, og du kan ofte reservere plass mens du reiser, enten på en app, på nett eller på togstasjonen.

Men det finnes tilfeller der du likevel bør bestille plassbillett, gjerne en god stund i forveien.

  • Nattog der du ønsker ligge- eller soveplass. Disse forsvinner fort, spesielt i helger og i sommerferien. Spesielt er det nødvendig med reservasjoner i god tid på ÖBBs populære Nightjet-nattog.
  • København-Hamburg. Det er ikke obligatorisk med plassreservasjoner her annet enn i sommersesongen, men vi anbefaler det, spesielt på fredag/søndag ettermiddag og i større utfartshelger og -ferier (jul, påske, pinse o.l). Det er stort press på denne strekningen, på grunn av den økende interessen for togferie i Norden. Dette er nesten hele Nordens «hovedvei» til kontinentet med tog.
  • Franske TGV-tog, Eurostar til England, Thalys mellom Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike, svenske Snabbtåg og NattågICE-tog mellom Tyskland og Frankrike, alle spanske tog (unntatt Cercanias/Rodalies lokaltog), alle italienske Freccia-tog og InterCity-tog, alle polske EIP, IC og TLK-tog, alle ungarske og rumenske langdistansetog. Dette er tog med obligatorisk plassreservering. Men på mange av disse togene holder det å reservere når du kommer til det aktuelle landet.
  • Togforbindelser som er helt nødvendig for at du skal holde din reiserute. Blir det krise om du ikke får plass, er det tryggere å ha en plassbillett. I tillegg: skal du være på samme dagtog i 7-8 timer er det langt mer nytte i en plassbillett enn om du bare skal ta toget en halvtimes tid. 
  • Togforbindelser til og fra større byer i forbindelse med helger, arrangementer og ferietider i landet der du befinner deg. Dette er spesielt viktig hvis det er et større arrangement i byen du skal til (Oktoberfest i München, fotball-EM eller andre store idrettsarrangementer, Eurovision Song Contest, byfestivaler og store fotballkamper er gode eksempler).

For detaljer om plassreservering i de ulike landene har verdens beste togblogger, Mark Smith, kjent som The man in Seat 61, laget en utrolig god oversikt. Det aller meste av tipsene i denne artikkelen er hentet fra hans nettside The man in Seat 61.

Og husk: alt som står i denne guiden forutsetter at du har en interrailbillett!

Klikk deg direkte videre til landet du skal reise fra eller i:

Norge   Sverige   Danmark   Tyskland   Nederland   Belgia   Luxembourg   Frankrike   Storbritannia   Spania   Portugal   Sveits   Italia   Østerrike   Ungarn   Andre land

Norge:

Plassreservasjon er nå obligatorisk på norske langdistansetog. Har du en interrailbillett som er gyldig i Norge, eller bruker av de reisedagene du har for å komme deg ut eller inn av hjemlandet, må du reservere plass hvis du tar langdistansetog på en av disse strekningene: Sørlandsbanen (Go-Ahead), Bergensbanen (Vy), Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen eller Nordlandsbanen (SJ Nord).

Entur og togoperatørene selger reservasjoner for norske tog:  

1. På betjente stasjoner (Oslo S, Gardermoen, Stavanger, Bergen, Trondheim)
2. På telefon +47 61 27 90 88 og +47 61 05 19 10
3. Via chat-funksjonen på Enturs nettside

Prisen er 50 kroner for sitteplass. Denne prisen gjelder for én person for én strekning: hvis du for eksempel tar Raumabanen fra Åndalsnes til Dombås, og deretter Dovrebanen til Oslo, må du (utrolig nok) ha to plassbilletter. 

Komfortbillett koster 200-300 kroner, avhengig av togselskap. Har du 1. klasse Interrailbillett, slipper du å betale for plassbilletten, men må likevel reservere. 

Det koster 1000 kroner for 2-køys sovekupe. Unikt for Norge (og Finland), så er det ikke mulig å kjøpe en enkelt seng i kupe og dele med andre reisende.

Alle interrailbilletter som er solgt med Norge som hjemland, har to reisedøgn som kan brukes i Norge. Må du reise mellom Sør- og Nord-Norge kan du få to ekstra reisedager i eget land ved behov, forutsatt at disse brukes til inn- og utreise i forbindelse med interrailferie. Husk at disse dagene "spiser" av det totale antallet reisedager du har på billetten din, de kommer ikke i tillegg!

Interrail gir 30% rabatt på Flåmsbana.

Tog til Sverige


Vy kjører togene Oslo-Göteborg. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Disse togene kan være fulle ut fra Oslo, men er svært sjelden fulle lenger enn til Fredrikstad. Det enkleste og beste er å ikke reservere plass.

SJ (Sverige) kjører togene Oslo-Stockholm. Her er det frivillig plassreservasjon, se kapittelet om Sverige for regler (IC-tog).

SJ Nord kjører togene Trondheim-Storlien. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Fra Storlien kjører Norrtåg videre, også uten reservasjon. Du bytter til SJ-tog i Duved, Åre, Östersund eller Sundsvall. Derfra kreves plassreservasjon etter svenske regler.

Vy Sverige kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her er plassbillett obligatorisk, og kan bestilles gjennom SJs bookingsystem etter anvisningene i avsnittet om Sverige, eller på telefon +46 771 444 111.

Sverige:

I Sverige er reservasjon obligatorisk på SJs «Snabbtåg», de som tidligere het X2000, samt på nattog. Du kan reservere plass på SJs nettside. Prisen er 65 svenske kroner (SEK). Det er imidlertid ikke helt intuitivt hvordan du gjør det, så her er oppskriften:

1. Skriv inn din start- og sluttstasjon. Den kan godt være med bytter, men må være innen Sverige eller med SJ eller Vys tog til Oslo, København eller Narvik.
2. Velg dato og tid, og trykk på lenken «Lägg til SJ Prio/Pendlarbiljett».
3. Under fliken «Kundkort» velger du «Interrail alt Eurailkort».
4. SJ spør nå om billettnummeret på din Interrailbillett. Skriv inn dette hvis du har det, eller skriv et vilkårlig nummer hvis du ikke har kjøpt Interrailbillett ennå. Du får opp en liste over de aktuelle togene, med priser. Pass på, det er prisen som står under «Refundable» eller «Kan återbetalas» som er Interrail-prisen. Klikk på denne og betal.

OBS! Reiser du med barn, må likevel plassbilletter bestilles som voksenbilletter. Det er ingen prisforskjell på barn/voksen for sitte- og liggeplass med interrail. Får du problemer, oppgir SJ at du kan ringe +46-771-757575.

Du kan også velge å reservere sitteplass på IC og enkelte regiontog. Disse bestilles på samme måte, og koster 35 SEK. Dette er ikke obligatorisk, så du kan ta disse togene fritt uten reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

På svenske nattog (inkludert de til Narvik) er plassbestilling obligatorisk. Sete koster 35 SEK, plass i 6-køys liggevogn 230 SEK, plass i 3-køys sovevogn 375 SEK, 1. klasses sovekupe 760 SEK (kun med 1. klasse interrailbillett).

Interrail gjelder på noen regionale togselskaper, men ikke på alle. Selskaper der interrail er gyldig inkluderer SJ, Arlanda Express, Arriva, Öresundståget, Inlandsbanan, JLT, Norrtåg, Skånetrafiken (Pågatåg), Tågkompaniet, Vy Sverige, Värmlandstrafik, Västtrafik, Länstrafiken i Norrbotten samt på busser fra Luleå via Haparanda til Kemi og Tornio fra Net-matkat.

Interrail gjelder ikke på Östgötatrafiken, SLs lokaltog, MTRs tog mellom Stockholm og Göteborg eller på Flixtrain.

Tog til Danmark og Tyskland
Öresundståg fra Göteborg, Kalmar og Karlskrona til Malmö/København har ikke obligatorisk reservering, bare hopp på og vis billetten din. Mellom Lund, Malmö og København går disse togene hvert 20. minutt hele dagen (hvert 10. minutt i rushtiden), og hver time hele natten. Reservasjon er aldri nødvendig, det er kun et fåtall seter per tog som kan reserveres. 

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin og Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk. Prisen er 199 SEK med vanlig sete, 399 SEK med seng i delt liggekupé og 2299 SEK for privat 6-køys liggekupé. Togene har ikke sovekupeer. Reservasjoner kan bestilles på selskapets hjemmeside, ved bruk av koden INTERRAIL.

SJ kjører nattog Stockholm-Malmö-Hamburg Altona hver natt. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk. Prisen er 155 SEK for sete, 363 SEK for en køye i 6-køys liggevogn, 467 SEK for en køye i 4-sengs liggevogn og 779 SEK for en køye i 2-sengs sovevogn. Reservasjoner bestilles på SJs nettside på samme vis som plassbilletter internt i Sverige.

Tog til Norge
Vy kjører togene Göteborg-Oslo. Her er det kun mulig å reservere plass i en liten del av toget, i den gamle Komfort-delen. Det er oftest god plass på disse togene, så ikke stress med plassreservasjoner.

SJ kjører togene Stockholm-Oslo. Her er det, såvidt vi vet, frivillig plassreservasjon, som følger SJs regler for IC-tog. Det går også regiontog fra Kristinehamn og Karlstad til Kongsvinger, som korresponderer med Vy sine tog Kongsvinger-Oslo-Asker. I tillegg går det regiontog fra Kristinehamn og Karlstad, som kan brukes i sammenheng med Innlandstrafikks busser mellom Charlottenberg og Kongsvinger. Ingen av disse regiontogene har mulighet for plassreservasjon, du kan fritt ta dem med din interrailbillett.

SJ Norge kjører togene Storlien-Trondheim. Her er det ikke mulig med plassreservasjon. Du kommer til Östersund, Åre eller Duved med SJ-dagtog fra Stockholm, Sundsvall og Östersund, samt SJ-nattog fra Stockholm og Göteborg, og bytter til Norrtågs regiontog til Storlien.

Vy Sverige kjører togene Narvik-Boden-Luleå/Stockholm. Her er plassbilletter obligatorisk, og kan bestilles gjennom SJs bookingsystem etter anvisningene tidligere i dette avsnittet, eller på telefon +46 771 444 111.

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Malmö-Storlien med forbindelse til Trondheim enkelte dager. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk. Prisen er 199 SEK med vanlig sete, 399 SEK med seng i delt liggekupé og 2299 SEK for privat 6-køys liggekupé. Togene har ikke sovekupeer. Reservasjoner kan bestilles på selskapets hjemmeside, ved bruk av koden INTERRAIL.

Buss og båt til Finland
Det er rabatter på båter med Tallink Silja og med Viking Line fra Stockholm til Mariehamn, Åbo og Helsingfors.
Det er gratis reise med buss fra Luleå via Haparanda og Tornio til Kemi med selskapet Net-Matkat.

Les mer om rabatter i Sverige med interrail her!

Danmark:

Det er ingen danske innenlandstog som har obligatorisk plassreservering. Hopp på, sett deg på en ledig plass og vis billetten når det er kontroll, omtrent som på t-banen i Oslo, Trønderbanen eller lokaltoget Bergen-Voss. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten, eller registrer reisen i RailPlanner hvis du har digital billett.

Hvis du reiser på fredag eller søndag ettermiddag, og i rushtiden mellom f.eks København og Odense, kan det bli fullt. Ønsker du plassbillett, kan du bestille det på stasjonen i Danmark eller på DSBs nettside. Du kommer uansett alltid med toget.

Tog til Tyskland
Det er normalt sett ikke obligatorisk plassreservering på togene mellom København og Hamburg, hverken de tre direkte avgangene hver dag, eller avgangene med bytte i Fredericia og/eller Flensburg. Det innføres likevel ofte obligatorisk plassreservasjon på disse togene i skolenes sommerferie og rundt jul/nyttår.
Du kan bestille plassbillett på disse togene hvis du ønsker, og det anbefaler vi. Dette er en strekning med alt for få tog, sett i forhold til etterspørselen. Plassbestilling koster 30 DKK per strekning, og bestilles her.

Alle tog mellom København og Hamburg kjøres over Jylland. 

Tyskland:

Tro meg når jeg sier dette: Du trenger ikke plassbillett innenriks i Tyskland. Du kan hoppe på alle tog fra DB og flere private operatører, sette deg ned på nærmeste ledige sete og kjøre i vei. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Interrail er ikke gyldig på Flixtrain, Alpen-Sylt Express, biltog fra Urlaubs-Express eller Kulturzug Berlin-Wroclaw. Interrail er imidlertid gyldig hos andre regionale togselskaper, som f.eks Metronom, ALEX og lignende.

Vil du være sikret sitteplass likevel? Reservasjon for IC og ICE-tog kan bestilles på Deutsche Bahns nettside, og kan være lurt å ha under høytrafikkshelger, i rushtiden eller hvis du har mye bagasje. Skriv inn hvor du skal til og fra, og når, men: Trykk «Seat only (no ticket)» ved siden av den store røde knappen som sier «Search». Det er litt rart at du skal trykke «No ticket» når du allerede har ticket, men slik er det.
Da kommer det opp et utvalg reiserelasjoner til deg. Et reservert sete koster 4,50 euro, og du kan bestille for flere strekninger i en og samme bestilling, noe som reduserer prisen ytterligere.

Bruker du Deutsche Bahns eminente app DB Navigator (som forøvrig også er din beste kilde til rutetider over hele Europa), må du late som om du skal kjøpe en fullprisbillett. Trykk deg gjennom hele prosessen, så får du valget "Reservation only" mot slutten. Tyske nattog fra Deutsche Bahn har kun seter, ingen sove- eller liggevogner, så reservasjoner koster det samme.

Det finnes imidlertid ikke bare tyske nattog i Tyskland. Østerrikske ÖBB kjører Nightjet, et stort nettverk med nattog i Tyskland, og fra Tyskland til Sveits og Østerrike, med forbindelser til det meste av Europa. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene. I tillegg finnes det flere privat sesong-nattog og biltog, her gjelder ikke interrailbilletten.

Tyske regiontog har ikke plassreservasjon. Her er det bare å hoppe på!

Så blir det litt verre om du skal fra Tyskland til et annet land. Men ofte er det ganske enkelt likevel.

Thalys-tog til Belgia, Nederland og Frankrike:
Disse togene går fra Ruhr-området og Köln til Brussel, Amsterdam og Paris. De har dyre reservasjoner, minimum 25 euro for Interrail-plassbillett. Disse kan bestilles her

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

TGV eller ICE-tog fra Frankfurt, Mannheim, München eller Stuttgart til Frankrike:
Disse er raske tog på tvers i Europa. Her er plassbillett obligatorisk, og kan ikke bestilles på nett. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete, og reservasjon gjøres enklest i Interrails app RailPlanner, mot et lite gebyr.
Det går lokaltog mellom Tyskland og Frankrike flere steder. Her kan ingen reservere plass, og disse er til fri bruk med interrailbillett. Ekesmpler på strekninger er Saarbrücken-Forbach, Wörth am Rhein-Lauterbourg, Offenburg-Strasbourg, Müllheim-Mulhouse og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

ICE fra Frankfurt og Köln til Belgia:
Her er reservasjoner valgfrie. Siden de ikke selges på nett, ville jeg bare ha hoppet på, og satset på at det er plass. Det er det oftest. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Luxembourg:
Dette er regiontog, så ingen reservasjon. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Sveits:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene.

Tog til Italia:
EuroCity fra München til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og bestilles enklest gjennom ÖBBs nettside
Det går også Nightjet-nattog fra München til Italia. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Østerrike:
IC, ICE og Railjet: Plassreservering er valgfritt. Du kan bare hoppe på, og vise interrailbilletten. Vil du reservere plass, er det best å gjøre dette på ÖBBs nettside. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Østerrike fra mange steder i Tyskland. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Danmark, Sverige og Norge:
Det er vanligvis ikke obligatorisk plassreservering på togene fra Hamburg til København. Det kan imidlertid bli fullt på denne nøkkelstrekningen, spesielt på ettermiddagsavgangene i helgene, så vi anbefaler plassreservasjon. Plassbestilling koster 30 DKK, og bestilles her.

Snälltåget er en privat operatør som har nattog Berlin-Hamburg-Malmö-Stockholm enkelte dager. Interrail gjelder, men reservasjoner er obligatorisk. Prisen er 199 SEK med vanlig sete, 399 SEK med sengi delt liggekupé og 2299 SEK for privat 6-køys liggekupe. Toget har ikke sovevogner, kun liggevogner. Reservasjoner kan bestilles på selskapets hjemmeside, ved bruk av koden INTERRAIL. 

SJ kjører nattog Hamburg Altona-Malmö-Stockholm hver natt. Interrail gjelder, men plassreservasjon er obligatorisk. Prisen er 155 SEK for sete, 363 SEK for en køye i 6-køys liggevogn, 467 SEK for en køye i 4-sengs liggevogn og 779 SEK for en køye i 2-sengs sovevogn. Reservasjoner bestilles på SJs nettside på samme vis som plassbilletter internt i Sverige.

Tog til Tsjekkia:
Alle tog, inkludert Berlin-Praha, har valgfri reservasjon. De kan innimellom bli fulle, så reserver sitteplass hvis du reiser fredag eller søndag ettermiddag, eller på store utfartsdager. Bestill på Ceske Drahys nettside eller på Deutsche Bahns nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» eller «Seat only» når det viser seg.

Tog til Polen:
EuroCity-tog til Polen har obligatorisk reservering. Disse koster 4 euro og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Det går også mange regiontog over grensen mellom Tyskland og Polen, blant annet mellom Angermünde og Szczecin, Heringsdorf og Swinoujscie, Görlitz og Zgorzelec, Berlin og Kostrzyn, Guben og Gubin og flere andre. Disse har ingen reservasjon, så bare hopp på hvis du har gyldig interrailbillett.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin, som passerer Wroclaw på vei til Budapest, Krakow og Przemysl (for Ukraina, når det igjen blir aktuelt). Disse har obligatorisk plassreservasjon. Plassbillett kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Ungarn:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering. Hopp på og reis! Det kan imidlertid bli fullt, så det kan være lurt å reservere hvis du reiser på fredager og søndager eller på store utfartsdager. Bestill på Ceske Drahys nettside. Pass på at du trykker valget «I want a reservation only» når det viser seg.

Nattoget fra München til Budapest har obligatorisk plassreservering. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det går Nightjet-nattog fra Berlin til Budapest, med obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Ingen dagtog har obligatorisk plassreservering.

Nattogene fra München til ulike steder i Kroatia, via Slovenia, har obligatorisk plassreservasjon. Disse kan bestilles på det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Nederland:

Nederlendere har stort sett ikke hørt om plassbilletter. Det finnes ikke på innenrikstog. Med interrailbillett kan du ta alle nederlandske tog, samt de fleste utenlandstogene som går. Unntakene er tog fra Thalys og Eurostar, som krever plassreservasjon, men er lette å unngå for innenriksreiser i Nederland.

Togene på hovedlinjene i Nederland går hvert 10. eller 15. minutt. Sentrum for landets jernbanenett er Utrecht, og du får ofte flere reisemuligheter ved å bytte her.

De aller fleste stasjonene er sperret med sperreporter der du må scanne kort eller billett for å komme gjennom. På coveret til din interrailbillett er det en QR-kode, som du kan bruke til å åpne sperreportene i Nederland. Med mobilbillett bruker du billett-QR-koden i appen. Sånn, hopp på det toget du vil! Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Tog til Tyskland
Det er ingen reservasjonsplikt på togene til Tyskland. Mange av dem er regiontog, der man ikke engang kan reservere billett.

Tog til Belgia og Frankrike
Til Belgia går det vanlige IC-tog som er halvtrege (men raskere enn norske tog!) uten reservasjoner, og Thalys-tog med dyr, obligatorisk reservasjon. Thalys-reservasjon kan bestilles her. 

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Skal du reise direkte fra Nederland til Frankrike, er Thalys eneste mulighet. Det finnes imidlertid forbindelser med bytte i Belgia (for eksempel Kortrijk, Mons eller Charleroi) uten krav om reservasjoner. 

Tog til England
Det går også Eurostar til London fra Amsterdam og Rotterdam. Billett- og passkontroll gjøres på stasjonene i Amsterdam og Rotterdam. Her er plassreservasjoner obligatoriske. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Belgia:

Ingen tog i Belgia krever reservasjon, det er i det hele tatt ikke mulig å reservere. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Unntak: Tog til Frankrike, Nederland, Tyskland, England og Brüssel flyplass
Men, ingen regel uten unntak, og i Belgia finnes det to: Brüssel flyplass og Thalys/Eurostar. Å gå av eller på toget på Brüssel flyplass koster 5,20 euro ekstra i «bompenger».

Og: Thalys-togene, som er det raske alternativet til blant annet Paris, Amsterdam og Köln, krever dyre plassbilletter som starter på 15 euro per sete. Det er oftest bedre å unngå dette ved å ta andre tog, men vil du, så kan du reservere plass her. 

Mellom Brussel og Paris er Thalys enerådende for raske tog. Det går imidlertid regiontog, med lengre reisetid og bytte i f.eks Tournai og Lille, Charleroi og Maubeuge eller Mons og Aulnoye-Aymeries. Disse krever ikke reservasjon i det hele tatt. Interrail er ikke gyldig på billigselskapet Izys tog mellom Brussel og Paris.

Eurostar til London krever også plassbilletter som er ganske dyre. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett. 

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Luxembourg:

Ingen reservasjon på noen tog, unntatt TGV til Paris der reservasjoner er obligatorisk. Disse kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Det går flere tog mot Frankrike, bl.a regiontog til Metz og Nancy. Disse krever ikke forhåndsbestilling.

Frankrike:

Nesten alle langdistansetog krever reservasjon. På alle TGV-tog er det obligatorisk, på Intercités er det nesten alltid obligatorisk (unntakene er strekningene Béziers-Clermont-Ferrand, Nantes-Bordeaux/Lyon og Toulouse-Hendaye), mens på TER-tog kan du reise fritt uten å reservere plass (unntatt i Normandie, med togene som kalles Train Nomad).
Prisen varierer, på TGV starter den på 10 euro per sete, som øker til 20 euro etter at «billig-reservasjonsbillettene» er utsolgt. På Intercités er det oftest billigere.

Så er det flere muligheter for å få kjøpt disse reservasjonene. Og her gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Anbefalt, hvis du vil forhåndsbestille på nett:

Du kan bestille gjennom bestillingssystemet til belgiske SNCB. De selger plassreservasjoner til alle TGV- og IC-tog, men tar 4 euro per bestilling i gebyr. De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Enkelte har også rapportert at de har fått bestilt plassreservasjoner gjennom SNCFs telefon +33 184 94 3635. 

Reservasjoner kan også bestilles gjennom Interrails egen reservasjonstjeneste. De selger imidlertid KUN billetter til 20 euro! Vil du ha tak i de billigere 10-euroreservasjonene, må du benytte SNCB. 

Anbefalt, hvis du vil kjøpe plassbillett i Frankrike:

Du kan reservere på franske billettautomater, noe som er den billigste måten da de ikke tar 10 euro per strekning, men 10 euro for en hel reisestrekning inkludert bytter. 

Du kan også kjøpe reservasjoner på enkelte togstasjoner med internasjonalt billettsalg, eller på alle franske stasjoner med betjent billettsalg.

Husk: Ingen reservasjoner på TER-tog (men det finnes unntak også her!)

Alle tog som har klassifiseringen TER er uten reservasjoner, så de kan du fritt ta med din interrailbillett. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten, eller registrere den i RailPlanner. Dette gjelder i hele Frankrike, unntatt i Normandie der deler av TER-nettverket har blitt døpt Train Nomad, og nå krever plassreservasjoner som må kjøpes på stasjonen.

Interrail er IKKE gyldig på billigtogene Ouigo, eller på busselskapet BlaBlaCar Bus, selv om disse eies av SNCF. Vil du ta disse togene/bussene må du kjøpe en full reisebillett, da Interrail ikke gjelder på dem.

Intercités de Nuit er Frankrikes nattog. Landet har en plan om å trappe opp nattogtilbudet i de kommende årene. Det finnes tre linjer som kan være av nytte for "vanlige interrailere": Paris-Portbou (ikke hver natt), Paris-Latour de Carol (hver natt) og Paris-Nice (hver natt). Sporadisk går det også nattog Paris-Hendaye. Sete koster 9 euro, mens 6-køys liggekupe koster mellom 19 og 25 euro. De kan også bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Storbritannia:
Eurostar til London krever plassbilletter som er ganske dyre. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett. 

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Det er et begrenset antall billetter som er tilgjengelige for interrailere. Det vil si at det kan bli utsolgt for reservasjoner selv om toget ikke er fullt. Da må du kjøpe vanlig enkeltbillett på Eurostars nettsider.

Tog til Nederland og Belgia:
Thalys til Nederland, Belgia og Tyskland bestilles her. De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Andre tog mellom Frankrike og Belgia krever ikke plassreservasjon.

Tog til Luxembourg:
TGV-togene fra Paris til Luxembourg har obligatorisk plassreservering, for 6 euro. Disse selges gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Tyskland:
På TGV- og ICE-togene som passerer grensen til Tyskland er plassreservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner eller på en betjent togstasjon. Utgangsprisen er 13 euro for ett sete.
Det går lokaltog mellom Frankrike og Tyskland flere steder. Disse kan ikke reserveres, og er til fri bruk med interrailbillett. Eksempler på strekninger er Forbach-Saarbrücken, Lauterbourg-Wörth am Rhein, Strasbourg-Offenburg, Mulhouse-Müllheim og forbindelser gjennom Basel (Sveits).

Tog til Sveits:
TGV Lyria-togene er de raske togene til Sveits fra Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner. De koster hele 27-35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!
Det går regiontog uten reservasjon fra Mulhouse til Basel, fra Lyon til Geneve, og på flere andre ruter.

Tog til Italia:
TGV-togene fra Paris til Torino og Milano er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner. Prisen starter imidlertid på 31 euro.

På Trenitalias tog mellom Paris, Lyon og Milano (Frecciarossa) er Interrail (foreløpig?) ikke gyldig.

Tog til Spania:
Paris/Marseille til Barcelona/Madrid med TGV: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 35 euro.
Lyon-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 35 euro.
Toulouse-Barcelona med AVE: Obligatorisk plassreservasjon, kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men kun ved å få en papirbillett sendt i posten. Pris 35 euro.

Disse togene er svært populære ved ferietider, og kan bli fulle. Reservasjoner på forhånd anbefales. På alle disse togene finnes det en kvote for interrail-reisende, som kan bli fylt opp før toget er fullt.

Reisebyråene Togreiser.no og Togrejse.dk kan utstede plassbilletter til disse togene. Det samme kan togentusiast Andy Brabin gjøre, send ham en mail her!

Du kan unngå dyre plassbilletter til Spania på flere måter:

Ta fransk TGV eller andre franske tog til Hendaye på Biscayakysten. Fortsett med lokaltoget Euskotren til Irun, San Sebastian eller Bilbao (dette finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere, men går hver halvtime fra Hendaye). Lokaltoget er ikke inkludert i Interrail, men billettene er billige (sist jeg sjekket, var det 2,65 euro per person fra Hendaye til San Sebastian/Amara, som er stasjonen for disse togene. Pass på, de stanser nesten en kilometer unna stasjonen der RENFEs tog stopper!). Fra Irun, San Sebastian og Bilbao går det vanlige, spanske tog. For reservasjoner for disse, se seksjonen om Spania.

Ta fransk tog til Latour-de-Carol i Pyreneene. Herfra går det spansk lokaltog til Barcelona (linje R3) flere ganger daglig, som ikke har reservasjon. De spanske lokaltogene finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere. 

Ta fransk tog til Bedous. Herfra går det buss til Canfranc som er inkludert i Interrail. Fra Canfranc går det spanske regionaltog til Zaragoza. Reservasjoner kan kjøpes på stasjonen i Canfranc (4 euro). 

Ta fransk tog til Portbou ved Middelhavskysten. Herfra går det spanske lokaltog i retning Girona og Barcelona (linje R11), også uten reservasjon. De spanske lokaltogene finnes ikke i internasjonale reiseplanleggere. Dobbeltsjekk denne ruta på www.sncfconnect.com og lokaltogruten nevnt foran: det går rykter om at franske tog snart blir nektet å kjøre helt til Portbou, men må snu i Cerbere. 

Storbritannia:

Interrailerens favorittland! Her er det ingen plassbilletter å betale, unntatt på to nattog og én regiontogstrekning. Ellers kan du hoppe på alle tog du ser, og reise i vilden sky! Alle tog som kommer opp på National Rails reiseplanlegger er det bare å hoppe på, unntatt nattogene fra London til Skottland og Cornwall, samt de raskeste togene fra London St. Pancras til destinasjoner i Kent. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Ønsker du plass på disse nattogene eller de raske togene fra St. Pancras til Kent, les tipsene til The man in Seat 61.

På offisielle Interrail-nettsider står det at togene fra enkelte operatører har obligatorisk plassreservering. Dette stemmer ikke, ifølge The man in Seat 61. Og han bør man stole på. Men vil du ha en reservert sitteplass, spør på en stasjon senest to timer før avgang. Du får da en gratis plassbillett til ditt langdistansetog.

Du kan også bestille setereservasjoner på nett, gjennom nettsiden til togoperatøren GWR: gå til deres nettside, registrer en konto, logg inn og klikk "Bookings" på toppen av siden. Se etter boksen der det står "Make a seat/bike reservation". Det ser ut som om du må velge en billettype, men det er det samme hvilken du velger. Du får en gratis setereservasjon. Selv om dette skjer på nettsiden til GWR, som kun er en av mange togoperatører i Storbritannia, kan de reservere plasser på alle innenrikstog der dette er mulig.

Tog til Frankrike, Belgia og Nederland
For å komme seg til og fra Storbritannia med tog, må du imidlertid reise med Eurostar. Dette er dyre tog, som går Kanaltunnelen fra Paris, Brüssel og Amsterdam til London. Her ser du en oppdatert beskrivelse av hvordan du reserverer plass på disse togene på nett.

De krever at du har et "Pass cover number". På papirbilletter står dette på billettomslaget, mens for mobilbilletter kan du generere et nummer her.
Det kan være nødvendig å legge til en null på enden av nummeret for at det skal bli godtatt.

Det er et begrenset antall billetter som er tilgjengelige for interrailere. Det vil si at det kan bli utsolgt for reservasjoner selv om toget ikke er fullt. Da må du kjøpe vanlig enkeltbillett på Eurostars nettsider.

Båt til Irland og Nord-Irland
Interrail gir 30% rabatt på ferjene fra Irish Ferries på strekningene Dublin - Holyhead og Rosslare - Pembroke.

Spania:

Et deilig land med et fantastisk togsystem, men også landet med de mest frustrerende Interrail-reglene.  Alle tog, unntatt lokaltogene Cercanias i og rundt de store byene, krever reservasjon som ikke kan bestilles på nett, heller ikke gjennom Interrails app RailPlanner. Selv for reiser med Cercanias kreves det ofte at du går til en billettluke og får en billett med en strekkode som kan åpne sperreportene på stasjonene.

Plassbilletter for spanske innenrikstog selges utelukkende på disse spanske stasjonene (PDF). 

Plassbillettene selges ikke gjennom togreisebyråer eller Interrails bestillingssystem. Ett unntak er Togreiser.no og Togrejse.dk, som selger reservasjoner for spanske tog med et påslag. Hvis du er avhengig av å komme deg med spesifikke, spanske tog, bruk disse! Hvis ikke, bestill plassbilletter på en betjent spansk stasjon når du kommer dit.

Tog-guru The man in Seat 61 anbefaler å bruke reservasjonstjenesten til Andy Brabin, også kjent som AndyB i sosiale medier. Han kan ordne plassbilletter i Spania hvis du sender ham en mail.

Ett knep: 
Du kan gjøre en "pre-reservasjon" ved å ringe +34 912 320 320. Du får da en kode, som kan brukes til å hente dine reserverte plasser på en spansk stasjon innen 72 timer etter bestillingen. Hvis ikke bestillingen er fysisk hentet på en spansk stasjon innen 72 timer, annulleres reservasjonen.

Ofte kan det finnes reisebilletter som er like billige, eller billigere, enn interrail-reservasjonen, som selges på nettsiden til det spanske togselskapet Renfe, eller hos en av billigselskapene Avlo, Ouigo eller Iryo. Interrail er kun gyldig på Renfes tog, ikke hos de andre selskapene.

Listeprisene for reservasjoner på spanske tog med interrail er:
AVE høyhastighetstog: 10 euro
EuroMed, Alvia, Alaris, Altaria: 6,50 euro.
Avant: 4 euro.
Talgo, Arco og andre langdistansetog: 6,50 euro.
TRD, MD og andre regiontog: 4 euro.

Nattogene i Spania/Portugal er nedlagt: det går ikke ett eneste nattog noe sted i de to landene, eller til utlandet, lenger. 

Rutetidene for spanske lokaltog (Cercanias) er ikke tilgjengelige på internasjonale reiseplanleggere som f.eks RailPlanner eller DB Navigator/www.bahn.com, med noen få unntak. Interrail er likevel gyldige på disse togene, og rutetider kan etter sigende finnes på Renfes lokaltognettside (men ikke på deres reiseplanlegger). Dette gjelder også Cercanias AM-nettverket av smalsporede tog i Nord-Spania.

Tog til Frankrike
TGV- og AVE-togene mellom Frankrike og Spania krever plassreservering, som koster cirka 35 (!) euro. Disse kan imidlertid bestilles gjennom Interrails app RailPlanner, men med papirbilletter sendt i posten. Disse må altså bestilles i god tid før du reiser, eller bestilles på en fransk eller spansk stasjon.

Det går tog uten krav om (dyre) reservasjoner med franske tog med bytte i Portbou til spanske lokaltog mot Barcelona (rutetider her, linje R11, dobbeltsjekk ruten på begge sider, for her er det rykter om endringer til det verre), med franske tog til Latour de Carol og spanske lokaltog videre mot Barcelona (rutetider her, linje R3), og med lokaltogene Euskotren fra Hendaye via Irun og San Sebastian til Bilbao (rutetider her, Interrail ikke gyldig men billettene er billige og kjøpes på automat på stasjonen). 

Tog til Portugal
Togene fra Vigo til Porto i Portugal krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis.

Den ene daglige avgangen mellom Badajoz og Entroncamento, som sikrer en slags forbindelse mellom Madrid og Lisboa, har ikke krav om reservasjoner. Tilstøtende tog på begge sider har imidlertid krav om reservasjoner, som du kan ordne på stasjonen.

Portugal:

Det er ingen krav til reservasjon, annet enn på Alfa Pendular og InterCity-tog. Disse koster 5 euro, kan ikke bestilles utenfor Portugal, og er nærmest alltid tilgjengelig. Spør på en betjent togstasjon i Portugal.

Tog til Spania
Togene fra Porto til Vigo i Spania krever reservasjon, som du får på stasjonen. Denne er gratis. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten.

Den ene daglige avgangen mellom Entroncamento og Badajoz, som sikrer en slags forbindelse mellom Lisboa og Madrid, har ikke krav om reservasjoner. Tilstøtende tog på begge sider har imidlertid krav om reservasjoner, som du kan ordne på stasjonen.

Tog til Frankrike og resten av kontinentet
Nattogene mellom Lisboa og Frankrike/Spania er nedlagt. Du må reise med tog til Vigo eller Badajoz i Spania, og videre med spanske tog. Det går busser på enkelte strekninger som kan være praktiske, som fra Algarvekysten til Sevilla og fra Porto til Salamanca. Her er interrail ikke gyldig.

Sveits:

I Sveits kan du bruke de aller fleste togene med Interrailbillett. Det gjelder alle tog fra den nasjonale operatøren SBB, samt fra mange av de private operatørene i landet. De har laget et kart som viser alle strekningene der interrail er gyldig, last ned PDF-versjon av kartet her!

Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på noen innenlandstog i Sveits. Interrailbilletten er alt du trenger. Husk å skriv opp din avreise- og ankomststasjon på billetten. Ønsker du likevel å reservere plass, kan dette gjøres på telefon +41 848 44 66 88.

Det er et par unntak: du må ha reservasjon på turisttogene Glacier Express mellom Zermatt og St. Moritz, på Bernina Express mellom Chur, St. Moritz og Tirano, på Gotthard Panoramic Express og på Golden Pass Panoramic-togene mellom Montreux og Zweisimmen. The man in Seat 61 har guider for reservasjoner på Glacier Express og Bernina Express. På alle disse strekningene går det imidlertid også lokal- og regiontog, uten krav om reservasjoner.

Tog til Frankrike:
TGV Lyria-togene er de raske togene fra Sveits til Paris. Disse har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles på Interrails app RailPlanner. De koster hele 35 euro per plass. Det finnes reisebilletter for disse togene ned i 29 euro, så her kan du faktisk oppleve at det er billigere å ikke bruke interrailbilletten!

Det går regiontog uten reservasjon fra Basel til Mulhouse, fra Geneve til Lyon, og flere steder. Da trenger du ikke annet enn interrailbilletten. Skal du reise videre på fransk side må du reservere plass hvis du skal ta TGV eller Intercités, men det kan gjøres gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Italia:
Det går EuroCity-tog fra mange sveitsiske stasjoner til Italia. Her kreves det reservasjon, som kan bestilles på det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside.

Et luretriks for å slippe reservasjoner er å ta sveitsisk tog til Chiasso, og bytte der til hyppige lokaltog til Como, eller til lokaltog helt til Milano (hver time).

Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. Det finnes også flere andre lokaltog som ikke krever reservasjon mellom Sveits og Italia.

Tog til Østerrike:
Det går jevnlig østerrikske Railjet-tog mellom Sveits og Østerrike. Disse krever ikke reservasjon, men du kan reservere sete om du ønsker på østerrikske ÖBBs nettside. Dette koster ikke mye, og er en god ide, spesielt i helgene.

Det går nattog fra store deler av Sveits til store deler av Østerrike, med ÖBBs Nightjet. Her er plassreservasjon obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland:
Hit går det et utall forskjellige IC, ICE og EuroCity-tog, sammen med en god del regiontog. Reservasjon er ikke obligatorisk på noen, unntatt Nightjet-nattogene. Husk å skrive reisestrekningen på interrailbilletten. Plassbilletter kan bestilles på Deutsche Bahns nettside, trykk "Seat only". 
På Nightjet-nattogene er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia:
Nattoget Zürich-Praha har obligatorisk plassreservering, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Du kan også ta dagtog. Dagtogene Zürich-Linz-Praha og Zürich-München-Praha har ikke obligatorisk plassreservasjon. Ønsker du plassbillett, kan du reservere Zürich-Linz på østerrikske ÖBBs nettside, Zürich-München på tyske Deutsche Bahns nettside, og Munchen eller Linz til Praha på tsjekkiske Ceske Drahys nettside.

Tog til Slovenia og Kroatia:
Nattoget fra Zürich til Ljubljana og Zagreb inngår i ÖBBs Nightjet-samarbeid. Her er plassbilletter obligatorisk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Italia:

I Italia gjelder billetten på alle tog fra Trenitalia, samt på de fleste togene fra Trenord. Interrail gjelder ikke på Italo-tog, Circumvesuviana eller andre private selskaper.

Det er obligatorisk plassreservasjon på alle tog som heter noe med Freccia, samt på IC-tog. Frecciarossa, Frecciargento og Frecciabianca er de italienske høyhastighetstogene, som dekker landet fra nord til Napoli og Lecce med imponerende hastighet, punktlighet og frekvens.

Plassbilletter til alle italienske dagtog kan kjøpes gjennom det østerrikske togselskapet ÖBBs nettside (uten gebyr), men ikke på noen italienske tognettsider. De kan imidlertid kjøpes gjennom Interrails app RailPlanner.

Setereservasjon på togene som benevnes InterCity er obligatorisk, og koster 3 euro. Disse kan også bestilles på ÖBBs nettside. På alle regionale tog er det ingen reservasjon, interrailbilletten er nok. Husk å skrive opp din reisestrekning.

Nattog: Italia har en imponerende mengde nattog, som blant annet fraktes med ferje til Sicilia. Reservasjonene er imidlertid ganske dyre: 41 euro i 4-køys liggevogn, 48 euro i 3-køys sovevogn, 58 euro i 2-køys sovevogn og 122 euro for enkeltkupe. Disse kan kun bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem, eller på en stasjon i Italia eller med internasjonalt billettsalg. 

Tog til Sveits:
Det går EuroCity-tog fra Nord-Italia til mange sveitsiske stasjoner. Her kreves det reservasjon. Denne kan kjøpes gjennom det østerrikske togselskapet ÖBBs nettsider, eller Interrails reservasjonssystem

Det går mange lokaltog mellom Italia og Sveits, der reservasjoner ikke er nødvendig eller mulig. Lokaltogene over Bernina-passet, fra Chur til Tirano og videre til Milano, krever ingen reservasjon. 

Takk til William Sæbø for gode tips!

Tog til Frankrike:
TGV-togene fra Torino og Milano til Paris er det raske, men dyre alternativet. De har obligatorisk plassreservering, som kan bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem. Prisen starter på 31 euro per person.

Interrail er ikke gyldig på Trenitalias Frecciarossa-tog mellom Milano, Lyon og Paris. 

Tog til Tyskland og Østerrike:
EuroCity fra Verona, Bologna og Venezia til München: Her er reservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom østerrikske ÖBBs nettside.

Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Båt til Hellas:
Interrail dekker båtene til rederiene BlueStar og Superfast på strekningen Bari-Igoumenitsa-Korfu-Patras og Ancona-Igoumenitsa-Korfu-Patras, samt Minoan Lines ferje Venezia-Igoumenitsa-Patras. Du betaler bare havneskatt, cirka 7 euro. Da får du dekklasse, og kan brette ut en sovepose der det er et område designet for dette. Du kan også bestille liggestol (cirka 16 euro), eller lugarer (26 til 76 euro, alt etter størrelse og kvalitet), på rederienes nettsider. Det er også et høysesongtillegg på 10 euro i juni og september, og 20 euro i juli og august.

Østerrike:

Det er ikke obligatorisk plassreservering på tog internt i Østerrike. Interrailbilletten er nok, men reiser du i perioder med mange reisende, kan det være lurt med plassbillett. Dette bestilles enkelt på det østerrikske togselskapet ÖBBs billettside, eller fra betjente togstasjoner i landet. Plassbilletter koster 3 euro per sete.

Interrailbilletten gjelder også på tog fra selskapene Regiojet, Micotra, Westbahn og Raaberbahn/GYSEV.

Nattog fra Nightjet krever plassbillett. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tyskland og Sveits:
Det er ikke obligatorisk plassreservering på togene til Tyskland/Sveits. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Her får du opp valget «Seat only (no ticket)». Det er denne billetten du skal ha. Reservasjon koster 3 euro per sete.
Det går også Nightjet-nattog til Tyskland/Sveits, med obligatorisk plassreservering. Denne kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Italia:
EuroCity fra München via Østerrike til Verona, Bologna og Venezia: Her er reservasjon obligatorisk, og kan bestilles gjennom ÖBBs nettside.

Railjet fra Wien/Villach til Venezia: Obligatorisk plassreservasjon, som kan bestilles på ÖBBs nettside. 

Det går også Nightjet-nattog fra flere steder i Italia til München og Wien. Her er det obligatorisk med plassbilletter. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside.

Tog til Ungarn:
EuroCity eller Railjet fra Wien/Salzburg/Innsbruck/Graz til Budapest: Reservasjon er valgfritt. Ønsker du plassbillett, kan dette bestilles på ÖBBs nettside. Lokaltog fra Wien til Sopron, og andre lokaltog over grensen, har ikke reserverte seter. Interrailbilletten er god nok.

Det går også tog fra selskapet Raaberbahn/GYSEV over grensen. Interrailbilletten gjelder, og reservasjon er ikke nødvendig eller mulig.

Tog til Tsjekkia:
Railjet, Wien-Praha: Reservasjon er valgfritt. Du kan bestille plassbillett for 3 euro på ÖBBs nettside.
Regiontog, Wien-Ceske Velenice-Ceske Budejovice/Cesky Krumlov: Ingen forhåndsbestilling, bare å hoppe på med interrailbillett. Husk å skrive opp din reiserute.
Regiojet, Wien-Praha: Reservasjon er obligatorisk, og kan bare gjøres på Regiojets salgskontor på Wien Hbf. Er det fullt, ta Railjet istedet.

Tog til Slovakia:
Regiontog 2 ganger i timen Wien-Bratislava/Petrzalka: Kan ikke reserveres, interrail er gyldig.
Wien-Bratislava med Railjet: Reservasjon er mulig, men ikke påkrevd. Kan bestilles på ÖBBs nettside.

Intercity Wien-Kosice: Reservasjon er obligatorisk, og kan bestilles gjennom Interrails app RailPlanner.

Tog til Polen:
EuroCity-tog fra Wien til Warszawa/Krakow: Reservasjon er obligatorisk, og kan bestilles gjennom ÖBBs nettside.

Nattogene fra Wien til Krakow/Warszawa inngår ikke i Nightjet-systemet. Her er det obligatorisk plassreservasjon, som kan kjøpes på ÖBBs nettside.

Tog til Slovenia, Kroatia og Serbia:

EuroCity-togene til Ljubljana og Zagreb har ikke obligatorisk plassreservering. Du kan reservere plass hvis du ønsker på ÖBBs nettside. Vil du ha soveplass, må du reservere.
Nattoget Zürich-Zagreb, som for eksempel går sent på kvelden fra Innsbruck, er en del av Nightjet-samarbeidet. Plassbilletter kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Romania:
Nattoget Wien-Sibiu/Brasov/Bucuresti har obligatorisk plassreservasjon. Dette er ikke et Nightjet-nattog, men plassbilletter kan likevel bestilles fra ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Ungarn

Med en interrailbillett reiser du fritt med alle togene til den ungarske statsbanen MAV, og med togene til den private operatøren GYSEV.

Det er obligatorisk med plassreservering på alle tog internt i Ungarn som heter InterCity, EuroCity eller Railjet. Denne er billig: prisen er normalt 300 ungarske forinter, snaue 8 kroner. 

Interrail-reservasjoner kan kjøpes i betjent skranke, gjennom MAVs app eller nettside eller på MAVs billettautomater på alle større stasjoner i Ungarn.

MAVs app søker du på det toget du vil ta på reiseplanleggeren. Under "Search requirements" velger du "Request only the selected service with surcharge", og under "Services" velger du "Seat reservation 2. class" (eller 1. class, hvis du har interrailbillett for 1. klasse). 

Takk til Kim Koch Rasmussen for opplysningene om reservasjon via MAVs app/nettside og automater!

Alle lokal- og regiontog er uten reservasjoner.

Tog til Østerrike:
EuroCity, InterCity eller Railjet, disse togene er uten obligatorisk reservasjon. Du kan reservere sete om du ønsker på ÖBBs nettside.
Det går flere lokaltoglinjer over grensen fra Østerrike til Ungarn. Disse er uten reservasjoner.

Tog til Tyskland og Sveits:
Dagtoget til Berlin er uten obligatorisk plassreservasjon, det samme er Railjet via Østerrike til München. Plass kan reserveres på ÖBBs nettside.
Nattogene til Berlin og München inngår i ÖBBs Nightjet-nettverk. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.
Enkelte dager går det også nattog til Zürich. Dette inngår ikke i Nightjet, til tross for at vognene er koblet til samme tog som toget til München. Likevel kan plassbilletter bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Tog til Tsjekkia og Slovakia:
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på togene fra Budapest til Bratislava og Praha. Du kan, hvis du ønsker, bestille plass på nettsiden til det tsjekkiske togselskapet CD.
Nattogene til Praha har obligatorisk plassreservasjon, og kan bestilles gjennom Interrails RailPlanner-app.

Togene fra Budapest til Kosice øst i Slovakia følger ungarske regler for plassreservering.

Tog til Polen:
Nattoget Budapest-Wroclaw er samme tog som fortsetter til Berlin. Dette inngår i Nightjet. Disse kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Nattoget Budapest-Krakow/Warszawa har obligatorisk plassreservasjon. Denne kan kjøpes på nett hos det tsjekkiske togselskapet CD. Legg inn Interrail som rabattkort, og trykk "I want a reservation only" når avgangen vises i reiseplanleggeren. 

Tog til Romania:
Det er obligatorisk plassreservasjon på dagtogene fra Ungarn til Romania. Du kan bestille plass for en billig penge (ca 3 euro) på ungarske togstasjoner, eller gjennom Interrails reservasjonssystem.
Nattogene fra Budapest til Bucuresti må reserveres. Dette gjøres også gjennom Interrails reservasjonssystem, eller på en stasjon i Ungarn eller Romania, eller andre stasjoner med internasjonalt billettsalg.

Hvis du ikke har interrailbillett, kan enkeltbilletter til alle disse togene enkelt bestilles på det rumenske togselskapet CFRs internasjonale billettsider.

Tog til Slovenia og Kroatia
Det er ikke obligatorisk plassreservasjon på dagtogene til Slovenia og Kroatia.
sommernattogene SEA-YOU, som går fra Budapest til Split, Rijeka og Koper på sommeren, er det obligatorisk reservasjon. Sitteplass koster 3 euro, liggeplass fra 9,40 til 14 euro og soveplass fra 14 til 53,90 euro. Disse kan (sannsynligvis) reserveres gjennom Interrails reservasjonssystem.

Tog til Serbia

På grunn av byggearbeider på linjen er togtilbudet til Serbia ikke-eksisterende. Bruk buss fra Budapest, Kecskemet eller Szeged til Novi Sad eller Beograd. Tider for disse sjekker du best på den serbiske reiseplanleggeren Polazak.
Det går heller ingen nattog fra Ungarn til Serbia lenger.

Polen

Med et godt tognett som dekker det meste av landet, er Polen godt egnet for togferie. Det er imidlertid obligatorisk plassreservasjon på de aller fleste tog, men denne kan nå bestilles enkelt på nett, også hvis du har interrailbillett.

Men prisene på enkeltbilletter er lave, noe som gjør at interrailbillett svært sjelden blir billigere enn enkeltbilletter hvis Polen er ditt hovedreisemål. Let rundt på nettsiden til det polske, nasjonale togselskapet PKP for å få en idé om prisnivået.

Interrail dekker alle tog fra landets hovedoperatør, PKP. Dette inkluderer tog med benevnelsen TLK, IC, EIC, EIP og internasjonale tog.

Interrail dekker også enkelte lokaltog, men ikke alle:
PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området er inkludert.
Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie og Arriva er ikke inkludert i Interrail. Billettprisene er imidlertid ofte lave, så hvis du må ta ett av disse togene, kjøp en enkeltbillett.

Det er obligatorisk med plassreservasjon på alle tog med benevnelsene TLK, IC, EIC og EIP. For ekspresstogene EIP koster reservasjonen mellom 25 og 43 zloty. Alle andre reservasjoner for sitteplass koster kun 1 zloty, men er likevel obligatorisk. Reservasjonene kan bestilles på det polske togselskapet PKPs nettside. Velg rabattert billett, og i fanen "Discount/reservation type" velger du "Interrail" eller "Seasonal/network/international ticket".

Innenriksreiser i Polen på EuroCity-togene Warszawa/Gdansk-Poznan-Berlin har obligatorisk plassreservasjon, med en pris på 3-4 euro. Internasjonale plassbilletter kan bestilles gjennom Interrails reservasjonssystem.

Polen har et tett nettverk av nattog, med gode ligge- og sovevogner. En liggeplass i 6-køyskupe koster 14 euro, liggeplass i 4-køyskupe 16 euro, seng i 3-køys sovekupe 18,50 euro, seng i 2-køys sovekupe 37 euro, enkeltkupe 70 euro. Disse kan i teorien også reserveres på nettsiden til det polske togselskapet PKP, men hyppige feilmeldinger gjør at det kan være enklere å bestille på en polsk stasjon.

Bruk reisebyrået Polrail hvis det er en forbindelse du ikke kan gå glipp av. De selger alle typer polske plassbilletter, men tar gebyrer. Entur kan også selge polske plassbilletter. Legg merke til at polske tog som hovedregel kun kan reserveres en måned før avreise!

Det er ikke mulig med plassreservasjon på tog med benevnelsene InterRegio (IR), Regio (R), samt de lokale selskapene PKP Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie og SKM-lokaltog i Gdansk/Gdynia/Sopot-området. Her er det bare å hoppe på, så lenge du har gyldig interrailbillett.

Den beste ruteplanleggeren for tog i Polen finner du på denne nettsiden. Last gjerne ned appen Portal Pasazera, som alltid gir oppdatert informasjon om forsinkelser, overganger og lignende. En god reisekamerat!

Tog til Tyskland
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene Warszawa/Gdansk-Berlin. Denne koster tilsvarende 4 euro, og kan bestilles på polske eller tyske togstasjoner, eller gjennom Interrails reservasjonssystem.

Det går mange lokal- og regiontog mellom Polen og Tyskland, f.eks Swinoujscie Centrum-Ahlbeck-Stralsund, Szczecin-Angermünde-Berlin, Kostrzyn-Berlin, Wroclaw-Dresden (Trilex), Gubin-Guben, Zagan-Forst-Cottbus og Zgorzelec-Görlitz. Her trenger du ikke å bestille plass, det er bare å hoppe på.

Tog til Tsjekkia, Slovakia, Østerrike og Ungarn
Det er obligatorisk plassreservasjon på togene fra Warszawa/Krakow til Praha, Bratislava og Budapest. Denne koster 3,50 euro, og gjøres på en polsk togstasjon eller gjennom Interrails reservasjonssystem.

Det går nattog fra Warszawa og Krakow til Praha og Wien. Disse har obligatorisk plassreservasjon, som kan bestilles fra ÖBBs nettside. Regn med en pris på cirka 15 euro for seng i 6-køys liggevogn, 30-40 euro for seng i 3-køys sovekupe eller 90-100 euro for enkeltkupe.

Nattoget Warszawa/Krakow-Budapest har obligatorisk plassreservasjon. Denne kan kjøpes på nett hos det tsjekkiske togselskapet CD. Legg inn Interrail som rabattkort, og trykk "I want a reservation only" når avgangen vises i reiseplanleggeren. 

Det går også nattog fra Zielona Gora, Glogow, Wroclaw og Opole til Wien, Budapest og Przemysl (for Ukraina). Dette er en del av ÖBBs Nightjet-tilbud. Plassbilletter er obligatorisk, og kan bestilles på ÖBBs nettside, se her for en guide til hvordan du bestiller plassbillett på disse togene.

Det private, tsjekkiske togselskapet Leo Express kjører tog mellom Krakow og Praha. Disse er inkludert i Interrail, men krever obligatorisk plassreservasjon som kan bestilles på nett på Leo Express' nettside. Finn din avgang, velg antall passasjerer og trykk boksen som sier "You can apply further discounts". Klikk "Discounts", og velg "Interrail/Eurail".

Tog til Litauen
Det går to togforbindelser i uka mellom Bialustok og Kaunas, med forbindelse til Warszawa i vest og Vilnius i øst. Det er obligatorisk plassreservasjon etter polske regler mellom Warszawa og Bialystok, ellers er det ikke krav om plassreservasjoner.

Finland

Finland har et av Europas beste togtilbud, sier de aller fleste som har vært på togtur der. Moderne og flotte tog, ofte toetasjes, frakter deg raskt rundt i sørlige deler av landet, og skal du til de nordlige delene finnes det et nattogtilbud som er blant de aller beste som finnes.

Rutetider finner du på nettsiden til togselskapet VR, som enn så lenge kjører alle tog i Finland.

Plassreservasjoner er frivillig på dagtog, og obligatorisk for soveplass på nattog. Vil du reservere plass, må du ringe VRs kundeservice på +358 923 192 902, eller bestille billetter på en finsk stasjon.

Det koster 10 euro for å reservere et sete på dag- eller nattog. Sovekupé koster 99 euro i 1. etasje og 119 euro i 2. etasje, der sovekupeene har eget bad med toalett og dusj.

Tog til Sverige

Det går ingen tog direkte fra Finland til Sverige, da sporvidden er ulik. Det går nattog de fleste netter fra Helsinki til Tornio Itainen, i (litt lang) gangavstand fra grensen til Haparanda. Fra Haparanda går det svenske tog mot Boden og videre sørover, eller mot Kiruna/Narvik.

Det er rabatter på båter med Tallink Silja og med Viking Line fra Stockholm til Mariehamn, Åbo og Helsingfors.
Det er gratis reise med buss fra Luleå via Haparanda og Tornio til Kemi med selskapet Net-Matkat.

Buss til Norge

Interrailere til/fra de nordligste delene av Norge kan finne det fornuftig å ta de daglige bussene fra Eskelisen Lapin Linjat til Rovaniemi, som korresponderer med nattogene til Helsinki/Helsingfors. Det går daglige busser til/fra Karasjok, og sesongbusser til/fra Tromsø, Nordkapp og Vadsø.

Tog til Russland

Alle tog til Russland er for tiden innstilt. UD fraråder alle reiser til Russland.

Båt til Estland

Det går jevnlige båter fra Helsinki til Tallinn. Tallink Silja, Viking Line og Finnlines har rabatter for interrailere.

Båt til Tyskland

Finnlines har båt fra Helsinki til Travemünde, nær Lübeck i Tyskland. Det er rabatt for interrailere.

Andre land

Flere land kommer! Tsjekkia, Slovakia og Finland er nok de neste i støpeskjeen.

I Tsjekkia og Slovakia er hovedregelen at det er fritt frem, du trenger ikke reservasjon. Det er noen unntak, først og fremst for de tsjekkiske SuperCity-togene. Her kan du bestille plass på den tsjekkiske jernbanens meget gode bestillingsside.

Bli medlem!

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.09.2022

Nyheter

Plassbilletter fra ÖBB

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. De har imidlertid salg av plassbilletter for Interrail for en hel rekke tog i tillegg til sine egne, blant annet alle italienske dagtog og internasjonale tog fra Østerrike til Sveits, Italia, Slovenia, Kroatia, Ungarn, Romania, Slovakia og Ukraina.

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.