Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com

Sentralstasjonen i Malmö. Foto: Maria Eklind/Flickr.com.

Melkeruta med tog til Hamburg

Skal du reise med tog til kontinentet, er det vanskelig å unngå melkeruta fra Oslo til Hamburg. Vi gir deg overlevelsesguiden.

Hvordan overlever du melkeruta fra Oslo til Hamburg? Den vanskeligste etappen av togferien på kontinentet kommer aller først (og aller sist). Naturvernforbundet gir deg guiden til det noe sparsommelige tilbudet som finnes.

Denne guiden er oppdatert for høsten 2019.

Finner du feil, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

BLI MEDLEM!

Vil du raskt nedover i Europa, må du reise tidlig på morgenen fra Oslo med tog eller buss, og bytte tog/buss minst tre steder (Göteborg, København og Rødby) frem til 29. september, eller to steder (Gøteborg og København) etter 29. september. På enkelte avganger er det også bytte i Malmö.

Da har du en god mulighet, men ingen garanti, for å nå nattogene fra Hamburg og sørover. Vi anbefaler helst at reisen deles opp, og at du planlegger en overnatting i Sør-Sverige, Danmark, Hamburg eller på en båt over Østersjøen. Det vil gjøre reisen triveligere og mindre nervepirrende. Når det er sagt: nattogene i Hamburg venter ofte på innkommende tog fra København, selv om dette ikke er garantert.

1. Oslo-Göteborg

Sørover går det ingen tog fra Oslo lenger enn til Göteborg. Togene kjøres av Vy, og det er ikke obligatorisk plassreservering, så du får bli med.

Det er tre avganger daglig fra Oslo S: 07.01, 13.01 og 17.55. Vil du raskt til kontinentet, og nå nattogene fra Hamburg samme kveld, er det kun 07.01 som duger. Med avgangen 13.01 kommer du til København samme kveld, eller du kan nå båter fra Sør-Sverige til Tyskland og Polen. Med avgangen 17.55 er det lengste du kan komme Halmstad i Sverige.

Togene kjører hver dag, unntatt 07.01 som ikke går søndager. På søndager finnes det normalt ingen mulighet for å nå nattogene i Hamburg, heller ikke med buss mellom Oslo og Göteborg.

Tidtabell i pdf fra Vy finner du her!

Med interrailbillett er det bare å hoppe på disse togene. Er du bosatt i Norge, vil dette gjelde som en av de to reisedagene du har rett på i landet du er bosatt. Disse reisedagene er reservert til ut- og hjemreise, og må ifølge reglene starte eller slutte ved en «grense, flyplass eller havn».

Men det finnes flere alternativer. Busselskapene Nettbuss og Flixbus kjører mellom 15 og 25 avganger daglig med buss mellom Oslo og Göteborg. Disse er raskere enn toget, og gir deg langt flere muligheter for viderereise med tog, med en enkel overgang i Göteborg der tog- og busstasjonen er vegg i vegg. Rutetidene for bussene varierer og endres ofte, derfor er det ikke hensiktsmessig å lage en tabell som vi kan legge ut her. Sjekk selskapenes nettsider for tider og priser. Interrailbilletten gjelder ikke på bussene, men billettprisene er ofte lave, så de kan være et godt alternativ likevel.

2. Göteborg-Malmö-København

Fra Göteborg til København er det to ulike togselskaper som kjører.

1. Øresundstog, som går rett til København og fortsetter videre til Helsingør på dansk side. Disse går som hovedregel hver time fra Göteborg (minuttall .55), og bruker drøyt 3 ½ time til København Hovedbanegård. Har du interrail kan du bare hoppe på, det kreves ingen reservasjon. Andre kan kjøpe billett på nettsidene til SJ, nettsidene til Øresundståg, på automat på stasjonen i Göteborg eller på appen til SJ. Prisene er faste, så det er ingenting å tjene på å være tidlig ute.

2. SJs snabbtåg, som går cirka annenhver time. Her gjelder vanlige svenske regler, med miniprisbilletter som blir gradvis dyrere. Vil du ta en av disse togene, er det altså verdt å forhåndsbestille. Her er plassreservasjon obligatorisk om du har Interrail, noe du kan bestille på SJs nettside (men pass på, det kan være vanskelig å forstå hvordan). Disse tar under tre timer, og stopper sjeldnere enn Øresundstogene.

Er du på sporet av nattogene i Hamburg, må du nå Øresundstoget klokken 10.55 eller SJs tog 11.39. Disse er i København 14.28 og 14.31, altså med kun tre minutters mellomrom.

Svensk tidtabell for strekningen finner du her! (pdf)

Også på denne strekningen går det mange busser, men her er de betraktelig tregere enn togene.

3. København-Hamburg

Frem til 29. september er det buss for tog mellom København og ferja til Tyskland i Rødby. I Danmark har de begynt forberedende arbeider med tunnelen som skal erstatte ferjen mellom Rødby og Puttgarden. Bussene går fra København H på minuttall .10 annenhver time, i høst går de 07.10, 09.10 (ikke hver dag), 11.10, 13.10 og 15.10. De kjører til stasjonen Rødby F, der du går over i toget, som så kjører på ferjen. Vel i Tyskland ruller toget videre til Hamburg.

OBS! Deutsche Bahns ellers så eminente reiseplanlegger viser innimellom at reisende må ta først et lokaltog, så en buss, og så et tog igjen, for å komme seg til Rødby. Dette stemmer ikke, bruk direktebussene annenhver time på minuttall .10 fra København H!

Har du ferten av nattogene i Hamburg, må du ta 15.10-bussen, som korresponderer med tog som er framme i Hamburg 20.16. Det er obligatorisk plassreservering frem til 29. september, som kan bestilles her. Den koster 30 danske kroner for deg med interrail. Har du ikke interrail, kan du bestille billett her. Er din avgang full, reis om Jylland der det ikke er obligatorisk plassreservasjon.

Det går også et tog på natten mellom København og Hamburg, som kun har sitteplasser, har lyset på hele natta og er generelt ukomfortabelt. Dette går frem til 16. september. Etter dette er det ingen nattog mellom København og Hamburg.

Tidtabell København-Hamburg og Århus-Hamburg finner du her! (pdf)

Det finnes også forbindelser over Jylland, oftest med bytte i Fredericia, og noen ganger også i Flensburg. Disse tar noe lengre tid. Siste avgang fra København som når nattogene i Hamburg er 14.21, med overgang i Fredericia og Flensburg, som er framme i Hamburg 20.16, akkurat samme ankomsttid som om du tar bussen fra København H 15.10. På disse avgangene er det ikke obligatorisk plassreservasjon.

Det finnes også flere avganger via Jylland, med bytte i Fredericia og Flensburg. Disse går vanligvis 10.21 og 14.21, men sjekk med Deutsche Bahns reiseplanlegger om de faktisk går når du skal ta dem!

En tredje mulighet er å ta buss fra København til Gedser (oftest med bytte i Nykøbing F), og båt derfra til Rostock i Tyskland. Disse båtene er relativt rimelige (kjøp billett på havna, det er ikke forkjøp hvis du ikke har med bil), og går annenhver time, med en reisetid på rundt to timer. Rutetidene fra København til Gedser sjekker du på Rejseplanen, mens fra Rostock til dit du skal i Tyskland sjekker du på Deutsche Bahns reiseplanlegger. Bruk "Rostock Seehafen Fähre" som avgangsstasjon.

Fra og med ruteplanskiftet i desember blir forbindelsen over Rødby-Puttgarden stengt, grunnet tunnelbygging, frem til 2029. Da vil alle tog gå via Jylland. DSB planlegger togforbindelser minst annenhver time mellom København og Hamburg, enkelte med ett bytte i Kolding eller Fredericia, andre direkte. Vi oppdaterer denne siden når rutene er klare!

4. Fra Hamburg og videre

Det hender at togene fra Danmark til Hamburg er forsinket, så si fra til konduktøren hvis du har en tett forbindelse fra Hamburg! Nattogene fra ÖBB, Nightjet, går hver kveld. Allerede 20.29, 13 minutter etter ankomst fra København, går nattoget til München/Innsbruck (med forbindelser til Italia) og Wien (med forbindelser til Slovakia, Ungarn, Romania og Balkan). Det andre nattoget går 21.02, i retning Offenburg (med forbindelser til Paris), Freiburg, Basel (med forbindelser til Sør-Frankrike og Spania) og Zürich (med forbindelser til Italia).

Vil du ta Nightjet? Bestill billetter her!
Vil du ta Nightjet, og har interrail? Da må du ringe ÖBB på 0043 51717 for plassbestilling.

Offisielt venter ikke nattoget på forsinkede tog nordfra. Reisestatistikken viser imidlertid at nattoget ofte avgår noe forsinket, begrunnet med at det har ventet på forsinket, innkommende tog. Vær effektiv på stasjonen i Hamburg, og sørg for at du har kjøpt inn mat/drikke til nattogturen på stasjonen i København eller på ferja!

Nattoget går oftest fra spor 14 på Hamburg Hbf. Dette er det sporet som er nærmest utgangen Mönckebergstrasse/City. Toget fra København/Rødby kommer oftest inn på spor 8, mens toget fra Jylland/Flensburg kommer inn på spor 7. Dette kan imidlertid endres på kort varsel, så bruk DBs reiseplanlegger eller appen DB Navigator til å finne ut hvilket spor nattoget går fra. Når du kommer av toget: gå til nærmeste rulletrapp opp, følg skiltingen mot Mönckebergstrasse/City og du skal finne spor 14 ganske lett. Her kan du finne kart over Hamburg Hbf.

Du er tryggere med toget 21.02 mot Zürich, men sporene er tett trafikkert i Nord-Tyskland, og forbindelsen kan ikke garanteres her heller, selv om nattoget ofte venter. Du er ikke alene om å ta denne forbindelsen! Men: har du tid, planlegg en overnatting i Hamburg. Det er en by som er langt bedre enn sitt rykte!

Her finner du rutetider for nær sagt alle tog i Europa!

Alternativer

Det finnes flere alternativer til melkeruta.

- Del opp turen! Det er mange hyggelige steder å stoppe langs melkeruta. Og hvorfor skal du absolutt stresse med å komme deg langt nedover kontinentet så fort som mulig?

- Flixbus har daglige nattavganger fra Oslo til Hamburg og Berlin i sommer, samt mange avganger til København.

- Nettbuss/Vy har flere daglige bussavganger til København.

- Det går båter fra Sør-Sverige til Tyskland der man kan sove. Gode alternativer er Stena Lines båt fra Trelleborg til Rostock, Finnlines’ båt fra Malmö til Travemünde og Polferries og Unity Lines ferjer fra Ystad til Swinoujscie.

- Det går båter fra Norge til Danmark og Tyskland, fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund, Larvik og Oslo. Se vår guideside På ferie uten fly eller bil for en gjennomgang av alle reisemuligheter ut av Norge.

Hjem igjen

Når du skal hjemover, er forbindelsene også veldig fragmenterte. Bruk av buss mellom Göteborg og Oslo sikrer normalt forbindelse til Oslo fra toget som går fra Hamburg 09.28 alle dager unntatt tirsdag og lørdag (men sjekk rutene, bussforbindelsene endrer seg raskere enn denne nettsiden kan følge med på). Med denne forbindelsen kan du ta ÖBBs Nightjet-nattog fra f.eks Wien, Zürich, Basel, Innsbruck eller München, og være i Oslo neste kveld.

Det går også en togforbindelse fra Hamburg 06.40 (man-fre) eller 06.37 (lør/søn), som tar deg til København klokken 12.08 med bytte i Neumünster, Flensburg og Fredericia. Etter en lunsj i Kongens by kan du ta tog mot Göteborg 13.27, som er framme 17.10, i god tid til toget mot Oslo 17.55. Da er du i Oslo 21.49.

Ellers har Flixbus direkte bussavgang fra Hamburg til Oslo klokken 17.45 eller 18.00, med ankomst i Oslo neste morgen. Disse går ikke hver dag i høst, sjekk på busselskapets nettside når den går! Du kan også ta båt over Østersjøen fra Travemünde eller Rostock, eller ta en av båtene fra Kiel til Oslo eller Göteborg.

Naturvernforbundets mening

Togtilbudet fra Norge til det europeiske kontinentet er fragmentert og dårlig. Med den interessen man nå ser for togferie, haster det med å få på plass et fremtidsrettet tilbud som kan gi mer forutsigbarhet, direkte forbindelser og raskere reisevei. Direkteforbindelser fra Oslo til Malmö/København, samt direkte nattog til Hamburg eller lenger, vil bety mye for å gjøre togferien mer overkommelig for reisende fra Norge.

Svenske myndigheter har bevilget 50 millioner svenske kroner til nattog fra Sverige til «flere steder på kontinentet». Det er viktig at det kommer på plass gode forbindelser fra Norge til disse togene, når de kommer.

BLI MEDLEM!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.