Spektakulær utsikt på Ofotbanen fra Narvik mot Sverige. (Foto: Andriy Baranskyy/Flickr.com CC).

Nord-Norge

Hvordan kan du reise på utenlandsferie uten fly eller bil fra Nord-Norge? Vel, det tar ofte tid, men bringer deg til steder de fleste ikke har reist på ferie. Velkommen til Naturvernforbundets guide til utenlandstur fra Nord-Norge uten fly eller bil!

Buss Kirkenes-Murmansk

Det går buss daglig fra Kirkenes til Murmansk klokken 15, som kommer frem cirka klokken 20.30 russisk tid. Prisen er 350 kroner en vei, 600 kroner tur/retur per person. Rutetider og opplysninger finner du hos Pasvikturist.

Alle må ha visum for reise til Russland. Visum må ordnes før avreise. En nyttig side med forklaring av visumprosessen finner du hos Det russiske visumsøknad-senteret (Oslo og Kirkenes).

Fra Murmansk kan du reise videre med tog i Russland.
Les mer om russiske tog
Les om Murmansk hos Wikivoyage (engelsk)

Busser til Finland

2/6-18/9: Tromsø-Rovaniemi-Oulu
2/6-21/8: Nordkapp-Honningsvåg-Lakselv-Karasjok-Rovaniemi-Oulu
Hver dag: Karasjok-Rovaniemi-Oulu
Én gang i uken har disse bussene direkte forbindelse til Helsingfors. Ellers kan du bytte til tog i Rovaniemi.

Bussene ankommer Rovaniemi togstasjon klokken 17.25, og Oulu busstasjon 21.05. Herfra kan du ta finske busser og tog videre mot Helsingfors, der du kan reise videre mot Baltikum, Russland eller Sverige.

Les mer om finske tog og busser

4 ganger hver uke: Tana bru-Utsjoki-Rovaniemi. På sommeren fra Vadsø. Denne bussen ankommer Rovaniemi togstasjon 11.55.

Se flere detaljer hos Eskelisen Lapin Linjat.

Tog Narvik-Kiruna/Boden/Stockholm

To tog daglig fra Narvik. Et morgentog til Luleå med forbindelse til nattog til Stockholm (framme 06.31 neste dag) og Göteborg (11.25 neste dag), og et midt-på-dagen-tog med sovevogner til Stockholm (framme 10.23). Alle tog stopper i Kiruna, samt flere steder i Sverige (Umeå, Sundsvall, Gävle, Uppsala, Arlanda flyplass) på vei til Stockholm.

Billetter og rutetider sjekker du hos det svenske togselskapet SJ. Det finnes billetter fra Narvik til Stockholm fra cirka 500,-

Les mer om svenske tog
Les mer om reisemuligheter fra Stockholm

Buss Narvik-Kiruna

Svensk lokalbuss som går to ganger daglig mellom Narvik og Kiruna. Se tidtabell hos Länstrafiken Norrbotten. 325 svenske kroner for enkeltbillett fra Narvik til Kiruna.

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!

Gamlebyen terje t flickr

Dagsturer fra Oslo

En ferie må ikke være lang, eller gå til utlandet. Vi har samlet et knippe reisemål som kan gjøre seg som en dagstur med kollektivtrafikk fra Oslo, med reisemål i Norge, Sverige og Danmark. Vi har sett på steder utenfor Oslo og Akershus (Ruters trafikkområde), men kan også anbefale reisemål her som Drøbak, Son, Tusenfryd, Fetsund lenser og ikke minst de fantastiske markaområdene som omkranser hovedstaden.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

16.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste på påsketur med tog fra Oslo til Barcelona. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.