I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie).

Til Barcelona langs bakken

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste på påsketur med tog fra Oslo til Barcelona. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

OBS! Priser og tider i denne artikkelen er utdaterte. Ny versjon er på vei. For våren og sommeren 2019 er raskeste reisevei Oslo-Barcelona med tog følgende:
Tog Oslo-Göteborg 07.01, framme 10.40
Tog Göteborg-København 10.55, framme 14.28
Buss/tog København-Rødby-Hamburg 15.10, framme 20.16 (togbuss København-Rødby)
Nattog Hamburg-Basel 21.02, framme 07.20 (Nightjet fra ÖBB)
Tog Basel-Lyon, flere muligheter. Søk forbindelser på DBs nettside!
Tog Lyon-Barcelona 14.24, framme 19.30
Dette gir en reisetid Oslo-Barcelona på 36 timer og 29 minutter. Vi vil likevel oppfordre til flere stopp langs veien, det beste med togferie er at du kan få sett langt flere steder enn ditt endelige reisemål!

- Det gav absolutt mersmak, sa Eivind Trædal etter turen. Han er tidligere kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, ivrig samfunnsdebattant og bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet de Grønne. Sammen med kjæresten, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), toget han til Spanias mest populære turistby i mars.

Oval helg

Natur & miljø har sjekket hva som er den raskeste og beste veien fra Oslo til Barcelona med tog. Vi valgte en svært oval helg høsten 2016 som eksempel, og sjekket billetter tur/retur med avreise fra Oslo torsdag 1. september på morgenen, og retur fra Barcelona på morgenen 5. september. Men hvis du planlegger å ta togturen, husk at den største fordelen er at det er betraktelig lettere å stoppe på veien. Å forsøke å reise så raskt som mulig med tog innbefatter korte byttetider og mulig tidsstress. Ta deg gjerne bedre tid. Legger du inn en overnatting i (for eksempel) Hamburg gjør det turen langt mer avslappende. Ønsker du å ta turen fra andre steder i Norge, kan det være andre reiseruter som passer bedre til Göteborg, København eller Hamburg. Her kan Natur & miljøs store reiseguide være til god hjelp!

Buss eller tog til Göteborg

Første etappe er, for mange, fra Oslo til Göteborg. Her går det både busser og tog, og alle er komfortable og tar omtrent like lang tid. 1. september kjører NSB tog klokken 7.01 som er framme 10.40, til 249 kroner. Er miniprisbilletten utsolgt, eller du liker å sove bittelitt lenger om morgenen, har Nettbuss en avgang 7.30, som er framme 11.10, for 199 svenske kroner. Swebus og Flixbus kjører også på strekningen, og billetter bestilles enklest på nett.

Mange nedlagte nattog

Når du har kommet deg til Göteborg kan du dra fordel av de tyske statsbanenes «Sparpreis Europa Schweden», som du søker opp i deres reiseplanlegger. For 69 euro får du tog fra Göteborg 11.55, med et raskt bytte i København fra 15.28 til 15.37, videre tog til Hamburg via ferjen Rødby-Puttgarden som er framme 20.21, og deretter tog fra Hamburg 20.46 til Dortmund 23.33. Her er det lurt å ta en kort natt på et hotell eller pensjonat.

Les mer om tyske togbilletter!

Flere lange nattog har blitt nedlagt i det siste i Europa, og nattoget mellom Hamburg og Paris er dessverre blant disse. Her kan det lønne seg å legge inn en natt i Hamburg i stedet. Da er det ikke så farlig om du mister forbindelsen i København, det går nemlig et tog to timer senere. Neste dag kan du reise fra Hamburg via Paris, med nattog til Portbou på grensen til Spania, og videre til Barcelona med lokaltog fra Rodalies de Catalunya (billetter på stasjonen). Billetter finner du på de tyske eller franske statsbanenes nettsider.

Dyrt tog, billig buss

Men vil du reise raskest mulig, bør du stå tidlig opp. Og da bør du være i Dortmund. Klokken 5.19 går det et tog fra lyntogselskapet Thalys fra Dortmund til Paris, med ankomst 10.05 på stasjonen Paris Nord. Denne turen koster 35 euro, og t-banebilletten for å bytte stasjon i Paris koster 1 euro. Deretter blir det dyrere. Togene fra Paris-stasjonen Gare de Lyon til Barcelona er nå høyhastighetstog uten spesielt billige billetter. Turen fra Paris til Barcelona, med et bytte i Nimes, bestilles hos franske SNCF og koster 106 euro. Men da er du framme i Barcelona klokken 19.31 samme kveld, i perfekt tid for et katalansk festmåltid. De som vil gjøre det billigere kan ta en rolig lunsj i Paris (eller et senere tog fra Dortmund), og ta nattbuss fra Paris til Barcelona. Denne går fra busstasjonen Bercy, koster 29 euro, går klokken 17 og er framme i Barcelona klokken 7.45 neste morgen. Mellomløsningen er med nattog fra Paris til Portbou, og lokaltog videre til Barcelona. Da får du også enda flere timer i den deilige franske hovedstaden. Reisene bestilles gjennom SNCF, men Portbou-Barcelona er regionaltog fra Rodalies de Catalunya, og billetter kjøpes på automat på stasjonen.

Vi får da en pris på 2213 kroner for tog hele veien, og 1447 kroner hvis du går for buss mellom Oslo og Göteborg, og mellom Paris og Barcelona.

Snarveiene

Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. På vår eksempeldag koster denne togbilletten 1640 kroner, inkludert liggevogn på nattoget. Men da kommer ferjen Oslo-Kiel i tillegg. Billetter finnes hos DB (Kiel-Köln), Thalys (Köln-Paris) og SNCF (Paris-Barcelona).

På hjemtur

Hjem igjen er det også toget fra Barcelona til Paris som står for de største kostnadene. Mandag 5. september går det tog 9.25, som er framme i Paris 15.53 (109 euro). En kjapp metrotur og en croque monsieur senere går toget mot Hamburg, med bytte i Mannheim, og kommer frem 01.30 på natta til den nordtyske storbyen (69 euro Paris-Hamburg). Her anbefaler vi ei kort overnatting, før tog videre 7.24 neste morgen mot København, hvor et raskt bytte tar deg til Göteborg klokken 17.05 (49 euro Hamburg-Göteborg). Da går det både busser og tog mot Oslo, hvor du er framme en gang mellom ni og ti på kvelden, avhengig av hva du velger. Eller, hvis du er mer makelig anlagt, kan du sove lenger i Hamburg, ta et lokaltog til Kiel og deretter båt til Oslo klokken 14.00, som er framme klokken 10 neste formiddag.

Dyrere med tog, men enklere å stoppe

Dette betyr at det koster i overkant av 4500 kroner å reise tur-retur Barcelona med tog. Da er ikke overnattingene medregnet, men hadde du tatt fly, ville du ha hatt disse i Barcelona uansett. Et søk på fly de samme dagene gir en pris i overkant av 2500 kroner. Det er raskere, og du får mer Barcelona for pengene. Men hvis du ønsker å se og oppleve ting på turen, og kanskje få med deg en lengre stopp i Hamburg, Paris, Dortmund, København eller Göteborg på samme tur, kan toget være et godt alternativ. Men gjeninnføring av nattog, samt flere billigbilletter på togene fra Frankrike mot Spania, hadde hjulpet mye på pris og reisetid.

Et alternativ, som også gjør billettbestillingene noe enklere, er å kjøpe Interrail-billett. En billett for fem reisedager innen et tidsrom på 15 dager koster 2510 kroner (1900 kroner hvis du er under 26 år). Du må likevel kjøpe plass- og tilleggsbilletter på togene, noe som kan føre til at Interrail faktisk blir dyrere enn enkeltbilletter. For vår eksempeltur koster det 2700 kroner bare i plass- og tilleggsbilletter, mye på grunn av de dyre togene mellom Paris og Barcelona. Løsningen med nattog/spansk regiontog blir betydelig billigere. Vil du ha tips om hvordan du kan reise rimelig til Spania med interrail-billett, se denne siden.

Det vi også har lært, er at mye av utfordringen ligger i å komme seg til Hamburg. Når du først er der, er togtilbudet sørover av god kvalitet. Strekningen fra Oslo til Hamburg er imidlertid usammenhengende og treg, og for å gjøre utenlandsreiser med tog fra Norge mer attraktivt er det her det er mest nødvendig å satse.

Prisene og tidene er hentet fra togselskapenes nettsider 8. juni 2016, for reiser i begynnelsen av september 2016.

Artikkelen ble sist oppdatert: 05.04.2019

Plassbilletter til Nightjet

Østerrikske ÖBB kjører Europas største nettverk av nattog. Nå kan du bestille plass på disse nattogene på internett, både om du har interrailbillett eller om du reiser på enkeltbilletter. Før måtte du ringe for å reservere plass hvis du hadde interrail. Løsningen de har valgt er imidlertid ikke den mest intuitive, så her forklarer vi, steg for steg, hvordan du gjør det!

Ice kaffeeeinstein flickr

Til Syden med tog og båt – sommeren 2018

Svette flyplasser, dårlig benplass og turbulens. Jo, flyturen til Syden kan tære på humøret. Dessuten forurenser fly uforholdsmessig mye. Prøver du en reise langs bakken kan du oppleve flere steder på samme tur, på en langt mindre miljøbelastende måte. Med tog og båt kommer du komfortabelt frem, uten innsjekking og sikkerhetskøer. Med litt planlegging kan sydenferien bli en hel liten ekspedisjon!