En togferie kan være et lite eventyr. Visste du at de fleste land har mer omfattende barnerabatter enn Norge, og at Interrail er gratis for barn opp til 12 år i følge med en voksen? (Foto: Halfpoint/Istockphoto.com).

På ferie uten fly eller bil

Har du tenkt deg på utenlandsferie? Fly og bil er ikke de eneste mulighetene. Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.

Artiklene er forsøkt oppdatert etter koronapandemi-stengningene. Finner du feil eller uklarheter, send en mail til ka@naturvernforbundet.no!

Nordmenn er blant de mestreisende folkeslagene i verden, og flyet dominerer. Ifølge en undersøkelse foretatt av flysøkemotoren Momondo i 2014 har hele 29 prosent av oss fem eller flere utenlandsturer (tur/retur) med fly i løpet av året, når jobbreiser ikke regnes med. Fly er den mest klimaødeleggende og energikrevende transportformen vi kan bruke til slike reiser, men for mange reiser finnes det heldigvis alternativer.

Skal vi kunne fortsette å reise, må vi gjøre det med et langt lavere klima- og miljøavtrykk enn dagens fly, biler og båter har. Naturvernforbundet arbeider for bedre kunnskap om mindre miljøskadelige reisealternativer, et bedre tilbud på tog og buss og at de fordelene som flypassasjerer får i dag, med fritak for CO2-avgift på internasjonale flygninger og støtte for opprettelse av nye ruter, skal avskaffes.

Har du noen spørsmål? Få råd og tips fra andre som reiser langs bakken på Facebook-gruppen Togferie!

Hvorfor ikke prøve et mer miljøvennlig alternativ på neste reise? Det tar oftest lengre tid enn fly, men gir også andre muligheter. Reiser du langs bakken, får du muligheten til å stoppe langs veien. På vei til Paris kan du for eksempel få med deg Hamburg, Köln eller Brüssel på samme tur, eller hvorfor ikke fuglekikking ved Vadehavet? En reise til Riga blir rikere med stopp i Stockholm. Eller hvorfor ikke oppleve Bayern og Alpene på vei til Roma? Turen kan i seg selv være en opplevelse. Togturen over Alpene, Bergensbanen, Øresundsbroen, å snegle seg over Rhinen med Kölnerdomen i sikte... Dette er opplevelser du ikke får på fly.

Les Naturvernforbundets tog-guru Holger Schlaupitz' beste tips til togreiser til kontinentet! (PDF)

Det er litt mer forarbeid med tog-, buss- og båtreiser enn med fly eller bil. For å motvirke dette har Naturvernforbundet laget denne reiseguiden til Europa der du får gode tips for hvordan du ordner med billetter, finner tidtabeller og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken.

Hvor reiser du fra?

Nord-Norge
Trøndelag
Vestlandet
Sørlandet
Østlandet

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal til Sverige/Danmark, i retning kontinental-Europa eller Syden/Middelhavet, rett og slett fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland, Russland eller Baltikum, eller andre steder i Europa, finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly, fra Hirtshals i Danmark.

Covid 19

Siden mars 2020 har det vært restriksjoner på internasjonale reiser, på grunn av Covid 19-pandemien. Vi anbefaler alle å følge råd, retningslinjer og lover, både gitt av norske myndigheter, av myndighetene på stedene du reiser gjennom og ved din destinasjon. Det er ditt ansvar som reisende å sette deg inn i hvilke regler og reguleringer som er gjeldende der du befinner deg.

Nettsider med forklaring av reiseregler, -reguleringer og -begrensninger:

Folkehelseinstituttet - innreiseregler til Norge
Re-open EU - lenker til regler i alle europeiske land

Våre reisetips

Melkeruta med tog mot København og Hamburg - og litt om buss og båt
Jeg skal på interrail. Hvor får jeg tak i plassbilletter?
Dagsturer fra Oslo
Ferie i østerled

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommerstid går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? At det går to tog daglig som gir gode forbindelser fra Trondheim til Stockholm? At det går daglige busser fra Kirkenes til Murmansk, som gir tilgang til det enorme russiske jernbanenettet? Eller at det på vinteren går direktebusser fra Trysil til Stockholm, Göteborg og Malmö?

Klikk på ditt underveis-stopp, og få informasjon om reisen videre!

Sverige:
Strömstad
Göteborg
Malmö/Sør-Sverige

Danmark:
Frederikshavn/Hirtshals
København

Tyskland:
Kiel

Andre har også laget gode guider, og vi henviser til flere av disse gjennom artiklene. Spesielt vil vi anbefale:
- Europas mest aktive togblogger, The man in seat 61, som har oppdaterte og supre tips på engelsk for togreiser over hele verden.
- Togbloggen, skrevet av Sigrid Elsrud, om hyggelige togturer i inn- og utland.
- Facebook-gruppa Togferie, som har hatt en eksplosiv vekst og er et aktivt og levende forum spekket med gode reisetips.

Mange har tatt danskebåten eller Kielferja. Fra havnene der disse legger til finnes det oftest et godt utbygd buss- eller jernbanetilbud, som kan ta deg nærmest så langt du vil i Europa. Togbilletter til langdistansetog bør bestilles på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!

Artikkelen ble sist oppdatert: 11.11.2021