• Finnmark
Batnesat i Børselv, Porsanger. Foto: Marit Holm Pettersen

Batnesat i Børselv, Porsanger. Foto: Marit Holm Pettersen.

Om Naturvernforbundet i Finnmark

Vi arbeider med å bevare naturen i Finnmark, spare miljøet og motarbeide klimaendringer i Arktis.

Naturvernforbundet er en nasjonal organisasjon med fylkeslag og lokallag i alle fylker.

Prioriterte saker i 2020 for Naturvernforbundet i Finnmark var vindkraft og planen om dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Disse sakene prioriteres også i inneværende arbeidsprogramperiode, etter vedtak på fylkesårsmøte i mars 2021. Det arbeides også med saker vedrørende plast, fiske og oppdrett og kraftlinjer.  Lokallag jobber med ulike saker, innenfor nevnte tema/saker eller annet som er særlig viktig i sine områder.

Naturvernforbundet har hatt en sterk medlemsvekst i de seinere år. Pr. juni 2021 har organisasjonen over 35 000 medlemmer på landsbasis. Meld deg inn du også, da får vi større gjennomslagskraft og kan gjøre mer for naturen.

• Er det saker i din region som du kunne tenke deg å gjøre noe med?
  • Vil du gjøre noe for at din kommune skal bli mer miljøvennlig?
  • Er det naturområder rundt deg du vil jobbe for å ta vare på?

Ta kontakt med lokallag i ditt område, eller med fylkesstyret i Finnmark.

For innmelding og/eller fast støtte til Naturvernforbundet:

Eller send SMS med NATUR til 2377

Image Følg Naturvernforbundet i Finnmark på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.07.2021

Raudfjellrein
Pressemelding fra redaksjon for vindkraftrapport

Vindkraft – katastrofalt for reindrift og naturforvaltning

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Img_1876
Skal det ryddes og revegeteres etter gruver i Finnmark?

Naturen til låns – eller bruk og kast?

Skal vi låne av naturen eller skal vi bruke den opp? Hva kan gjøres for å rydde opp etter tidligere gruvedrift og andre naturinngrep? Skal Biedjovággi tilbake til naturen eller skal det fortsatt være ruinlandskap?