• Finnmark
Batnesat i Børselv, Porsanger. Foto: Marit Holm Pettersen

Batnesat i Børselv, Porsanger. Foto: Marit Holm Pettersen.

Om Naturvernforbundet i Finnmark

Vi arbeider med å bevare naturen i Finnmark, spare miljøet og motarbeide klimaendringer i Arktis.

Naturvernforbundet er en nasjonal organisasjon med fylkeslag og lokallag i alle fylker.

Prioriterte saker i 2020 for Naturvernforbundet i Finnmark var vindkraft og planen om dumping av gruveavfall i Repparfjorden. Disse sakene prioriteres også i inneværende arbeidsprogramperiode, etter vedtak på fylkesårsmøte i mars 2021. Det arbeides også med saker vedrørende plast, fiske og oppdrett og kraftlinjer.  Lokallag jobber med ulike saker, innenfor nevnte tema/saker eller annet som er særlig viktig i sine områder.

Naturvernforbundet har hatt en sterk medlemsvekst i de seinere år. Pr. juni 2021 har organisasjonen over 35 000 medlemmer på landsbasis. Meld deg inn du også, da får vi større gjennomslagskraft og kan gjøre mer for naturen.

• Er det saker i din region som du kunne tenke deg å gjøre noe med?
  • Vil du gjøre noe for at din kommune skal bli mer miljøvennlig?
  • Er det naturområder rundt deg du vil jobbe for å ta vare på?

Ta kontakt med lokallag i ditt område, eller med fylkesstyret i Finnmark.

For innmelding og/eller fast støtte til Naturvernforbundet:

Eller send SMS med NATUR til 2377

Image Følg Naturvernforbundet i Finnmark på Facebook

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.07.2021

Vindgarte
Årsmøteuttalelse fra Naturvernforbundet i Ávjovárri 22.02.2020

Skal vi ofre naturen og reindrifta for klimaprofitørene?

Alle inngrep i naturen blir nå begrunna med at det er nødvendig for klimaet. I Finnmark skal det bygges vindindustrianlegg etter hele kysten, langt innover vidda og på fiskefelta, for å gi "utslippsfri kraft". Nussir skal utvinne kobber for "det grønne skiftet". Elkem Tana skal utvide fordi "fornybarindustrien" trenger kvarts. Det skal bygges monsterlinje tvert gjennom Finnmark fordi Norge skal bli "Europas grønne batteri".

Reveget2

Ødelagt natur må restaureres!

Ødelagt natur kan og bør restaureres! Dette var budskapet da Naturvernforbundet i Ávjovárri 25.01.2020 holdt miljøkafe i Guovdageaidnu, med foredrag av restaureringsøkolog Dagmar Hagen fra NINA.

Vindkraft

Gullgruve ved Rásttigáisá?

Under overskrifta «Mener det blir en gullgruve for Finnmark» har iFinnmark 30.12.2019 et kjempeoppslag om vindkraftanlegget som Grenselandet AS planlegger å bygge på Laksefjordvidda ved Rásttigáisá.