Foto: Odd-Are Hansen

Foto: Odd-Are Hansen.

En viktig delseier for Repparfjorden!

Hammerfest kommune har vedtatt utsatt iverksettelse for Nussir.

I brev fra Hammerfest kommune i dag - 1. okt. 2021 - opplyses det:

"Beslutning om utsatt iverksetting - 107/26 - Markoppnes Hammerfest kommune har mottatt klage fra organisasjonene Stopp Nussirgruva – Redd Repparfjordden, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom på tillatelse datert 21.07.2021 for opparbeidelse av terreng. Det er i brev datert 16.09.2021 anmodet om at kommunen beslutter utsatt iverksetting av vedtaket inntil klagen er endelig avgjort i henhold til forvaltningsloven (fvl.) § 42.
(...)
Med bakgrunn i det ovennevnte besluttes det at vedtaket gis oppsettende virkning til klagesaken er endelig avgjort av Statsforvalteren i Troms og Finnmark."

Les mer - vedlegg til høyre: Brev med vedtaket i Hammerfest kommune, og klage fra advokat på vegne av Natur og Ungdom, Redd Repparfjorden og Naturvernforbundet.

Bildet nedenfor: Annie Henriksen, nestleder i Naturvernforbundet Finnmark og landstyrerepresentant.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.10.2021

Nei til amoniakkanlegg på Markoppneset

23.02.2022 | Sist oppdatert: 23.02.2022

Naturvernforbundet i Finnmark ønsker ikke etablering av amoniakkanlegget Barents Blue på Markoppneset i Hammerfest Kommune. Etableringen baserer seg på både forlengelse av olje- og gassproduksjon i Barentshavet og et veldig høyt forbruk av fornybar energi. I tillegg er det risiko for store lokale konsekvenser for natur, fiskeri og reindrift.

Lokallaksledere_annie_pier kopi_bb

Vil Vest-Finnmark-rådet ha fri naturrasering?

Tre av Naturvernforbundets lokallagsledere i Finnmark stiller spørsmålet som svar på ordførere i Vest-Finnmark sitt avisinnlegg "grensen er nådd". De spør også om olje, gass, gruver, oppdrett og kraftproduksjon er det eneste ordførerne ønsker som næringsutvikling i Finnmark.