Foto: Odd-Are Hansen

Foto: Odd-Are Hansen.

En viktig delseier for Repparfjorden!

Hammerfest kommune har vedtatt utsatt iverksettelse for Nussir.

I brev fra Hammerfest kommune i dag - 1. okt. 2021 - opplyses det:

"Beslutning om utsatt iverksetting - 107/26 - Markoppnes Hammerfest kommune har mottatt klage fra organisasjonene Stopp Nussirgruva – Redd Repparfjordden, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom på tillatelse datert 21.07.2021 for opparbeidelse av terreng. Det er i brev datert 16.09.2021 anmodet om at kommunen beslutter utsatt iverksetting av vedtaket inntil klagen er endelig avgjort i henhold til forvaltningsloven (fvl.) § 42.
(...)
Med bakgrunn i det ovennevnte besluttes det at vedtaket gis oppsettende virkning til klagesaken er endelig avgjort av Statsforvalteren i Troms og Finnmark."

Les mer - vedlegg til høyre: Brev med vedtaket i Hammerfest kommune, og klage fra advokat på vegne av Natur og Ungdom, Redd Repparfjorden og Naturvernforbundet.

Bildet nedenfor: Annie Henriksen, nestleder i Naturvernforbundet Finnmark og landstyrerepresentant.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.10.2021

Påvirkning fra fiskeoppdrett
Om påvirkninger fra fiskeoppdrett på villaks og fjorder

Oppdrett over alle støvleskaft

05.06.2021 | Sist oppdatert: 05.06.2021

Bestanden av villaksen er truet. Det er flere årsaker som alle kjenner, men den største er belastningen og risikoen fra oppdrettsnæringen, som i altfor stor grad blir oversett.

Plast_
Etter årsmøtet 2021: Vi starter den nye perioden med en god nyhet!

Tildeling av midler fra Sparebankstiftelsen SNN til ryddeprosjekt

19.03.2021 | Sist oppdatert: 14.06.2021

Både Naturvernforbundet i Troms og Naturvernforbundet i Finnmark har fått innvilget 144.000 kr hver fra Sparebankstiftelsen Sparebank 1 Nord-Norge til prosjekt Skolerydding i Troms og i Finnmark.

Kjell_M_Derås_Havøysund
Leserinnlegg 12.02.2019. Svar til ordfører Sjursen i Måsøykommune

Naturglede – eller fornybar ordførersmerte i Måsøy?

Hvis ordføreren virkelig vil bidra i klimakampen med et tiltak som monner – så er svaret å styrke kystfiskerne og ta tilbake bearbeidelsen av fisken, i stedet for å sende råstoffet fisk på en reise verden rundt for bearbeiding og innpakning.