Foto: Odd-Are Hansen

Foto: Odd-Are Hansen.

En viktig delseier for Repparfjorden!

Hammerfest kommune har vedtatt utsatt iverksettelse for Nussir.

I brev fra Hammerfest kommune i dag - 1. okt. 2021 - opplyses det:

"Beslutning om utsatt iverksetting - 107/26 - Markoppnes Hammerfest kommune har mottatt klage fra organisasjonene Stopp Nussirgruva – Redd Repparfjordden, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom på tillatelse datert 21.07.2021 for opparbeidelse av terreng. Det er i brev datert 16.09.2021 anmodet om at kommunen beslutter utsatt iverksetting av vedtaket inntil klagen er endelig avgjort i henhold til forvaltningsloven (fvl.) § 42.
(...)
Med bakgrunn i det ovennevnte besluttes det at vedtaket gis oppsettende virkning til klagesaken er endelig avgjort av Statsforvalteren i Troms og Finnmark."

Les mer - vedlegg til høyre: Brev med vedtaket i Hammerfest kommune, og klage fra advokat på vegne av Natur og Ungdom, Redd Repparfjorden og Naturvernforbundet.

Bildet nedenfor: Annie Henriksen, nestleder i Naturvernforbundet Finnmark og landstyrerepresentant.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.10.2021

Gulgofjord_

Etablering av torskeoppdrett i Gulgofjorden?

28.04.2022 | Sist oppdatert: 30.04.2022

Kime Akva AS har søkt om dispensasjon fra kystsoneplan for å etablere et torskeoppdrettsanlegg i Gulgofjord. Naturvernforbundet i Finnmark fraråder på det sterkeste at det gis slik dispensasjon, og begrunner hvorfor.

Bidjodagbrotvatn

Bisset Arctic Minerals! Stopp Arctic Minerals!

Fas muitala Arctic Minerals "erenoamáš gávdnosiid" birra Biedjovákkis, ja áigu álggahit ruvkke fas. Igjen melder Arctic Minerals om "eksepsjonelle funn" i Biedjovággi, og vil starte ny prosess fram mot gjenåpning av gruva. Innlegg fra Naturvernforbundets lokallag Ávjovárri (norsk tekst nederst)

Klesbyttedag Hammerfest 2022_1

Den store klesbyttedagen 2022

30.03.2022 | Sist oppdatert: 31.03.2022

Vi deler rapport fra lokallaget Naturvernforbundet i Vest-Finnmark, som arrangerte klesbyttedag i samarbeid med Hammerfest Husflidslag.