Foto: Odd-Are Hansen

Foto: Odd-Are Hansen.

En viktig delseier for Repparfjorden!

Hammerfest kommune har vedtatt utsatt iverksettelse for Nussir.

I brev fra Hammerfest kommune i dag - 1. okt. 2021 - opplyses det:

"Beslutning om utsatt iverksetting - 107/26 - Markoppnes Hammerfest kommune har mottatt klage fra organisasjonene Stopp Nussirgruva – Redd Repparfjordden, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom på tillatelse datert 21.07.2021 for opparbeidelse av terreng. Det er i brev datert 16.09.2021 anmodet om at kommunen beslutter utsatt iverksetting av vedtaket inntil klagen er endelig avgjort i henhold til forvaltningsloven (fvl.) § 42.
(...)
Med bakgrunn i det ovennevnte besluttes det at vedtaket gis oppsettende virkning til klagesaken er endelig avgjort av Statsforvalteren i Troms og Finnmark."

Les mer - vedlegg til høyre: Brev med vedtaket i Hammerfest kommune, og klage fra advokat på vegne av Natur og Ungdom, Redd Repparfjorden og Naturvernforbundet.

Bildet nedenfor: Annie Henriksen, nestleder i Naturvernforbundet Finnmark og landstyrerepresentant.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.10.2021

Sametingets plenumsbehandling av Fosen-saken

Vi støtter Sametingets krav om oppfølging av Fosen-dommen

10.03.2022 | Sist oppdatert: 10.03.2022

Sametinget gjorde i dag et svært tydelig vedtak med krav om at vinterbeitene som er tapt til Roan og Storheia vindkraftverk på Fosen skal restaureres. Dette er et pågående menneskerettighetsbrudd, som dømt av Høyesterett, som snarest må opphøre.