Naturvernforbundets nye plastrådgiver i Troms og Finnmark

Hils på Inger Unstad, vår nye plastrådgiver i Troms og Finnmark

Inger er opprinnelig fra Leknes i Lofoten, men har bodd de siste 28 årene i Vadsø. Hun er utdannet sivilarkitekt, har bakgrunn fra kulturminnevernet og har en forkjærlighet for bygg og konstruksjoner langs kysten av Nord-Norge.

Hun har stor kompetanse, kunnskap og lang erfaring innen plast og marin forsøpling og ikke minst strandrydding og frivilligheten. Hun har de siste årene vært daglig leder av Vadsø Atletklubb, et idrettslag som har vært engasjert i strandrydding gjennom prosjektet Vakre Varanger. Inger sier at skal vi snu utviklingen med forsøpling og klare å stoppe det, må vi se på vårt eget forbruk. Hun er veldig opptatt av at vi skal se og forandre på de sammenhenger som gjør at vi nå står i fare for å ødelegge vårt eget livsgrunnlag.

Hun gleder seg masse til å jobbe i Naturvernforbundet Troms og Finnmark. Hun brenner for frivilligheten og det å få jobbe i en organisasjon som har et helhetlig syn på vern av naturen, som ser sammenhenger mellom klima, miljø og redusert forbruk er flott.

Hun har tidligere jobbet for Den kulturelle skolesekken, og gleder seg spesielt til å ta fatt på skoleryddingen som starter opp rett etter ferien.

«Vi må rydde våre strender, våre skoger og våre elver. Samtidig må vi rette fokuset på vårt eget forbruk, vårt eget forhold til ting. Søppel er ting på avveie, ting på avveie som ingen etterspør er et resultat av at vi har for høyt forbruk, sier Inger».

Vi ønsker Inger hjertelig velkommen, og gleder oss til å bli bedre kjent med henne.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.07.2021

2020_Levajok
Nytt arbeidsprogram for Naturvernforbundet Finnmark, vedtatt på fylkesårsmøte 13. mars 2021

ARBEIDSPROGRAM 2021 – mere bål og kultur!

02.04.2021 | Sist oppdatert: 21.05.2021

Arbeidsprogrammet 2021 viser Naturvernforbundet i Finnmark sine prioriterte arbeidsoppgaver pr. 13. mars 2021.

Per Olaf Persen2

Ordføreren og melkepakken

Hvor stort er kraftbehovet i Øst-Finnmark? Er det krise i strømforsyningen, eller kraftoverskudd? Og hva er forskjellen på 132 kV og 420 kV kraftlinjer? Vi deler Per Olaf Persen, bærekraftstudent ved Handelshøyskolen BI, sine betraktninger om dette.