Therese Hugstmyr Woie, nå ansatt som politisk rådgiver i Naturvernforbundet i Finnmark.

Tidligere NU-leder ansatt i Naturvernforbundet i Finnmark

Naturvernforbundet i Finnmark har ansatt Therese Hugstmyr Woie (24) fra Tromsø/Kabelvåg som politisk rådgiver.

Fylkeslaget håper dette kan bidra til enda større slagkraft i både den viktige gruvesaken i Repparfjord og i de store spørsmålene om energiproduksjon i nord.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark, Leif Wasskog, sier at det særlig er arbeidet mot Nussirgruva og de større energispørsmålene de vil legge inn støtet på dette halvårdet.

- I Repparfjord tilspisser det seg i de store spørsmålene om næringsutvikling i Finnmark - med plan om både gruve og amoniakkfabrikk. Disse sakene blir viktig i arbeidet for en rettferdig klimaomstilling og mot mer olje - og gassleting i Barentshavet og mot store kraftlinjer, sier Wasskog.

Therese Hugstmyr Woie gikk av som leder i Natur og Ungdom på deres landsmøte 8. januar. Hun tilbragte åtte uker i Repparfjord i sommer og høst og håper den nye jobben kan gi henne muligheten til å stå kampen helt ut.

- Jeg har veldig lyst til å se regjeringen sette en stopper for Nussirgruva i løpet av dette halvåret, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får fortsette med dette arbeidet. Med en sterk dom fra Høyesterett i Fosen-saken står statens plikt til å beskytte reindriftsområder sterkere enn noensinne. Det må vi sørge for at får konsekvenser i Finnmark, sier Woie.

Ta gjerne kontakt:

Therese Hugstmyr Woie, therese.woie@gmail.com, 90727377
Leif Wasskog, leder i Naturvernforbundet i Finnmark, leifwasskog@me.com, 922 46 604

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2022

Oppdrettsanlegg Syltefjord

Nytt oppdrettsanlegg i Syltefjord? Konsekvenser for fugler, fisk og vannkvalitet

27.06.2022 | Sist oppdatert: 28.06.2022

Salmar ASA vil ha et nytt oppdrettsanlegg i Syltefjord. Særlig effekten av avlusningsmidler og økt fartøytrafikk i sjøfuglenes fødeområde, samt effekten av lakselus på den allerede svekkede sjørøyebestanden, vekker bekymring. Dette skriver Naturvernforbundet i Finnmark og Birdlife Norge, avdeling Finnmark i en felles høringsuttalelse.

Vellykka folkemøte om oljefeltet Wisting

10.06.2022 | Sist oppdatert: 10.06.2022

Onsdag 8. juni var det et engasjert publikum som deltok i diskusjonen om det er riktig for Finnmark å bygge ut Wisting-feltet. Hvis Stortinget godkjenner utbyggingsplanene vil dette bli verdens nordligste oljefelt.