Therese Hugstmyr Woie, nå ansatt som politisk rådgiver i Naturvernforbundet i Finnmark.

Tidligere NU-leder ansatt i Naturvernforbundet i Finnmark

Naturvernforbundet i Finnmark har ansatt Therese Hugstmyr Woie (24) fra Tromsø/Kabelvåg som politisk rådgiver.

Fylkeslaget håper dette kan bidra til enda større slagkraft i både den viktige gruvesaken i Repparfjord og i de store spørsmålene om energiproduksjon i nord.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark, Leif Wasskog, sier at det særlig er arbeidet mot Nussirgruva og de større energispørsmålene de vil legge inn støtet på dette halvårdet.

- I Repparfjord tilspisser det seg i de store spørsmålene om næringsutvikling i Finnmark - med plan om både gruve og amoniakkfabrikk. Disse sakene blir viktig i arbeidet for en rettferdig klimaomstilling og mot mer olje - og gassleting i Barentshavet og mot store kraftlinjer, sier Wasskog.

Therese Hugstmyr Woie gikk av som leder i Natur og Ungdom på deres landsmøte 8. januar. Hun tilbragte åtte uker i Repparfjord i sommer og høst og håper den nye jobben kan gi henne muligheten til å stå kampen helt ut.

- Jeg har veldig lyst til å se regjeringen sette en stopper for Nussirgruva i løpet av dette halvåret, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får fortsette med dette arbeidet. Med en sterk dom fra Høyesterett i Fosen-saken står statens plikt til å beskytte reindriftsområder sterkere enn noensinne. Det må vi sørge for at får konsekvenser i Finnmark, sier Woie.

Ta gjerne kontakt:

Therese Hugstmyr Woie, therese.woie@gmail.com, 90727377
Leif Wasskog, leder i Naturvernforbundet i Finnmark, leifwasskog@me.com, 922 46 604

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2022

Nei til amoniakkanlegg på Markoppneset

23.02.2022 | Sist oppdatert: 23.02.2022

Naturvernforbundet i Finnmark ønsker ikke etablering av amoniakkanlegget Barents Blue på Markoppneset i Hammerfest Kommune. Etableringen baserer seg på både forlengelse av olje- og gassproduksjon i Barentshavet og et veldig høyt forbruk av fornybar energi. I tillegg er det risiko for store lokale konsekvenser for natur, fiskeri og reindrift.

Lokallaksledere_annie_pier kopi_bb

Vil Vest-Finnmark-rådet ha fri naturrasering?

Tre av Naturvernforbundets lokallagsledere i Finnmark stiller spørsmålet som svar på ordførere i Vest-Finnmark sitt avisinnlegg "grensen er nådd". De spør også om olje, gass, gruver, oppdrett og kraftproduksjon er det eneste ordførerne ønsker som næringsutvikling i Finnmark.