Therese Hugstmyr Woie, nå ansatt som politisk rådgiver i Naturvernforbundet i Finnmark.

Tidligere NU-leder ansatt i Naturvernforbundet i Finnmark

Naturvernforbundet i Finnmark har ansatt Therese Hugstmyr Woie (24) fra Tromsø/Kabelvåg som politisk rådgiver.

Fylkeslaget håper dette kan bidra til enda større slagkraft i både den viktige gruvesaken i Repparfjord og i de store spørsmålene om energiproduksjon i nord.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark, Leif Wasskog, sier at det særlig er arbeidet mot Nussirgruva og de større energispørsmålene de vil legge inn støtet på dette halvårdet.

- I Repparfjord tilspisser det seg i de store spørsmålene om næringsutvikling i Finnmark - med plan om både gruve og amoniakkfabrikk. Disse sakene blir viktig i arbeidet for en rettferdig klimaomstilling og mot mer olje - og gassleting i Barentshavet og mot store kraftlinjer, sier Wasskog.

Therese Hugstmyr Woie gikk av som leder i Natur og Ungdom på deres landsmøte 8. januar. Hun tilbragte åtte uker i Repparfjord i sommer og høst og håper den nye jobben kan gi henne muligheten til å stå kampen helt ut.

- Jeg har veldig lyst til å se regjeringen sette en stopper for Nussirgruva i løpet av dette halvåret, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får fortsette med dette arbeidet. Med en sterk dom fra Høyesterett i Fosen-saken står statens plikt til å beskytte reindriftsområder sterkere enn noensinne. Det må vi sørge for at får konsekvenser i Finnmark, sier Woie.

Ta gjerne kontakt:

Therese Hugstmyr Woie, therese.woie@gmail.com, 90727377
Leif Wasskog, leder i Naturvernforbundet i Finnmark, leifwasskog@me.com, 922 46 604

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2022

Påvirkning fra fiskeoppdrett
Om påvirkninger fra fiskeoppdrett på villaks og fjorder

Oppdrett over alle støvleskaft

05.06.2021 | Sist oppdatert: 05.06.2021

Bestanden av villaksen er truet. Det er flere årsaker som alle kjenner, men den største er belastningen og risikoen fra oppdrettsnæringen, som i altfor stor grad blir oversett.

Plast_
Etter årsmøtet 2021: Vi starter den nye perioden med en god nyhet!

Tildeling av midler fra Sparebankstiftelsen SNN til ryddeprosjekt

19.03.2021 | Sist oppdatert: 14.06.2021

Både Naturvernforbundet i Troms og Naturvernforbundet i Finnmark har fått innvilget 144.000 kr hver fra Sparebankstiftelsen Sparebank 1 Nord-Norge til prosjekt Skolerydding i Troms og i Finnmark.

Kjell_M_Derås_Havøysund
Leserinnlegg 12.02.2019. Svar til ordfører Sjursen i Måsøykommune

Naturglede – eller fornybar ordførersmerte i Måsøy?

Hvis ordføreren virkelig vil bidra i klimakampen med et tiltak som monner – så er svaret å styrke kystfiskerne og ta tilbake bearbeidelsen av fisken, i stedet for å sende råstoffet fisk på en reise verden rundt for bearbeiding og innpakning.