Therese Hugstmyr Woie, nå ansatt som politisk rådgiver i Naturvernforbundet i Finnmark.

Tidligere NU-leder ansatt i Naturvernforbundet i Finnmark

Naturvernforbundet i Finnmark har ansatt Therese Hugstmyr Woie (24) fra Tromsø/Kabelvåg som politisk rådgiver.

Fylkeslaget håper dette kan bidra til enda større slagkraft i både den viktige gruvesaken i Repparfjord og i de store spørsmålene om energiproduksjon i nord.

Leder i Naturvernforbundet i Finnmark, Leif Wasskog, sier at det særlig er arbeidet mot Nussirgruva og de større energispørsmålene de vil legge inn støtet på dette halvårdet.

- I Repparfjord tilspisser det seg i de store spørsmålene om næringsutvikling i Finnmark - med plan om både gruve og amoniakkfabrikk. Disse sakene blir viktig i arbeidet for en rettferdig klimaomstilling og mot mer olje - og gassleting i Barentshavet og mot store kraftlinjer, sier Wasskog.

Therese Hugstmyr Woie gikk av som leder i Natur og Ungdom på deres landsmøte 8. januar. Hun tilbragte åtte uker i Repparfjord i sommer og høst og håper den nye jobben kan gi henne muligheten til å stå kampen helt ut.

- Jeg har veldig lyst til å se regjeringen sette en stopper for Nussirgruva i løpet av dette halvåret, så jeg er veldig takknemlig for at jeg får fortsette med dette arbeidet. Med en sterk dom fra Høyesterett i Fosen-saken står statens plikt til å beskytte reindriftsområder sterkere enn noensinne. Det må vi sørge for at får konsekvenser i Finnmark, sier Woie.

Ta gjerne kontakt:

Therese Hugstmyr Woie, therese.woie@gmail.com, 90727377
Leif Wasskog, leder i Naturvernforbundet i Finnmark, leifwasskog@me.com, 922 46 604

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2022

Sametingets plenumsbehandling av Fosen-saken

Vi støtter Sametingets krav om oppfølging av Fosen-dommen

10.03.2022 | Sist oppdatert: 10.03.2022

Sametinget gjorde i dag et svært tydelig vedtak med krav om at vinterbeitene som er tapt til Roan og Storheia vindkraftverk på Fosen skal restaureres. Dette er et pågående menneskerettighetsbrudd, som dømt av Høyesterett, som snarest må opphøre.