Vindkraftverk under bygging, Raudfjell i Tromsø (Foto: Svein Lund)

Vindkraftverk under bygging, Raudfjell i Tromsø (Foto: Svein Lund).

Vindkraft – kamp mellom miljø og miljø?

Historia om striden om vindkraft i Norge er ikke skrevet. Om man googler "Norsk vindkrafthistorie" får man tilbake spørsmålet: "Mente du Norsk vannkrafthistorie?".

Vi mangler ei oppsummering av hvordan vindkraft blei drevet fram fra nesten ingenting til landets største naturinngrep på et par tiår. Hvem sto bak og hvorfor? Hvem har tjent på det, hvem har tapt og hvordan har vindkraftsaka splitta norsk miljøbevegelse omtrent på midten?

Les videre her

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.04.2021

Debattinnlegg

Langfjord1

Gyldne og falske gruveløfter

Vi står nå i starten på det store gruveeventyret. En rikdom større enn oljefondet skal på kort tid hentes ut av norske fjell og gi massevis av arbeidsplasser i hele Distrikts-Norge. Ikke nok med at dette skal skje på en miljøvennlig måte, det skal også gi et stort bidrag til «det grønne skiftet», slik at hele gruvesatsinga er å regne som et gigantisk miljøprosjekt. Dette er budskapet i kampanja som nå er satt igang i samarbeid mellom bl.a. Norsk Bergindustri, NHO, LO, NGU, Klimadepartementet og Næringsdepartementet. Skal vi tro på dette?