Rávdojávri

Rávdojávri.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar

Naturvernforbundet i Ávjovárri / Ávjovári luonddugáhttenlihttu inviterer nye og gamle medlemmer til årsmøte i Billefjord kl 12-17. Invitasjonen gjelder medlemmer av Naturvernforbundet i kommunene Guovdageaidnu, Kárášjohka, Porsanger, Lebesby, Gamvik, Nordkapp og Måsøy.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar kl 12-17
Sted: Sjøsamisk kompetansesenter, Suovdiveien, Indre Billefjord

På årsmøtet har vi satt opp to spennende foredragsholdere med hvert sitt tema og det vil bli servert sjøsamisk mat fra en oppdrettsfri fjord. Les programmet i vedlegg.

Program:

12:00 Introduksjon v/ Svein Lund (lokallagsleder) og Geir Jørgensen (Nord-Norge-koordinator)
12:20 Forholdet mellom vindindustri og reindrifta - Peer Gaup (reindriftsutøver)
13:15 Betydningen og innholdet i Naturmangfoldloven § 8 og konvensjonen om biologisk mangfold (CBD) - Line Kalak (jurist og prorektor ved Samisk høyskole)
14:00 Sjøsamisk mat fra den oppdrettsfrie fjorden
15:00 Årsmøtesaker:

1) Konstituering
2) Årsmelding
3) Regnskap
4) Høringsuttalelser
5) Evt. andre saker fra medlemmene
6) Deling av lokallag?
(Avhengig av vedtak om deling vil resten av sakslista bli gjennomført som
samla eller delt møte.)
7) Arbeidsplan
8) Valg av nytt styre og valgkomité
9) Valg av utsendinger til fylkeslagets årsmøte og til landsmøte

17:00 Avslutning

Om du ønsker å påvirke, så er det viktig å møte opp. Sitter du inne med et brennende engasjement for naturen, så trenger vi folk til å sitte i styre. Det behøver ikke å bli mye ekstra arbeid, men forhåpentlig læringsrikt.

Vi tar gjerne i mot saker og høringsuttalelser. Fristen er 1. uke før, men vi er fleksible.

Gi gjerne tilbakemelding om du kommer. Inviter gjerne en venn eller en som er interessert i vårt arbeid.

For spørsmål er det bare å ta kontakt med Roy-Arne Varsi (402 11 338) eller Kjell Derås (995 73 855).

Utfordring til partia i kommunevalget

Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt brev til alle partia som stiller til valg i Guovdageaidnu og Kárášjohka og bedt dem å svare på 6 spørsmål om hvordan de stiller seg til naturvern, naturforvaltning og naturinngrep. Vi oppfordrer andre lokallag til å gjøre noe lignende og også fylkeslag til å spørre ut listene ved fylkestingsvalget.

Skolestreik for klima i Alta
Still krav om hvor store kutt i utslipp som må gjøres hvert eneste år.

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

Tusen takk for at dere skolestreiker for klimaet. Dere har skjønt hvordan klimaendringene vil ødelegge deres framtid. Dere har skjønt at Norge er en tragisk klimasinke. Politikerne og foreldregenerasjonen styrer mot en klimakatastrofe for deg.