Rávdojávri

Rávdojávri.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar

Naturvernforbundet i Ávjovárri / Ávjovári luonddugáhttenlihttu inviterer nye og gamle medlemmer til årsmøte i Billefjord kl 12-17. Invitasjonen gjelder medlemmer av Naturvernforbundet i kommunene Guovdageaidnu, Kárášjohka, Porsanger, Lebesby, Gamvik, Nordkapp og Måsøy.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar kl 12-17
Sted: Sjøsamisk kompetansesenter, Suovdiveien, Indre Billefjord

På årsmøtet har vi satt opp to spennende foredragsholdere med hvert sitt tema og det vil bli servert sjøsamisk mat fra en oppdrettsfri fjord. Les programmet i vedlegg.

Program:

12:00 Introduksjon v/ Svein Lund (lokallagsleder) og Geir Jørgensen (Nord-Norge-koordinator)
12:20 Forholdet mellom vindindustri og reindrifta - Peer Gaup (reindriftsutøver)
13:15 Betydningen og innholdet i Naturmangfoldloven § 8 og konvensjonen om biologisk mangfold (CBD) - Line Kalak (jurist og prorektor ved Samisk høyskole)
14:00 Sjøsamisk mat fra den oppdrettsfrie fjorden
15:00 Årsmøtesaker:

1) Konstituering
2) Årsmelding
3) Regnskap
4) Høringsuttalelser
5) Evt. andre saker fra medlemmene
6) Deling av lokallag?
(Avhengig av vedtak om deling vil resten av sakslista bli gjennomført som
samla eller delt møte.)
7) Arbeidsplan
8) Valg av nytt styre og valgkomité
9) Valg av utsendinger til fylkeslagets årsmøte og til landsmøte

17:00 Avslutning

Om du ønsker å påvirke, så er det viktig å møte opp. Sitter du inne med et brennende engasjement for naturen, så trenger vi folk til å sitte i styre. Det behøver ikke å bli mye ekstra arbeid, men forhåpentlig læringsrikt.

Vi tar gjerne i mot saker og høringsuttalelser. Fristen er 1. uke før, men vi er fleksible.

Gi gjerne tilbakemelding om du kommer. Inviter gjerne en venn eller en som er interessert i vårt arbeid.

For spørsmål er det bare å ta kontakt med Roy-Arne Varsi (402 11 338) eller Kjell Derås (995 73 855).

Ravdojavri-02

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar

09-reppar4

Åpent møte og årsmøte i Kvalsund 16. februar

29.01.2018

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark inviterer til åpent møte for alle interesserte og årsmøte for lokallaget i Vest-Finnmark. Biblioteket i Kvalsund 16.02.18 kl 18.00 Møtet åpner med åpen diskusjon om Gruveplanan i Repparfjorden, med bakgrunn i vår høringsuttalelse til Mineraldirektoratet. KL 18 -19.30 Årsmøtet for medlemmer: 19.30 -21

Img_3018(1)

Enklere å misbruke norsk utmark

Kommunalministeren har nylig skrytt av at regjeringa har gjort det "lettere å bruke norsk utmark". Leder i Naturvernforbundet i Ávjovárri svarer at det er misbruk av utmarka som regjeringa har åpna for.

Boaro2

Kurstilbud i Guovdageaidnu – oppdatering

Forprosjektet for natursenter i Guovdageaidnu og Naturvernforbundet i Ávjovárri arrangerer ei rekke kurs i perioden mai-august 2017. Kursa er åpne for alle, men du må melde deg på på forhånd. Her er informasjon om gjenstående kurs. Merk at noen datoer er endra fra tidligere plan.