Rávdojávri

Rávdojávri.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar

Naturvernforbundet i Ávjovárri / Ávjovári luonddugáhttenlihttu inviterer nye og gamle medlemmer til årsmøte i Billefjord kl 12-17. Invitasjonen gjelder medlemmer av Naturvernforbundet i kommunene Guovdageaidnu, Kárášjohka, Porsanger, Lebesby, Gamvik, Nordkapp og Måsøy.

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar kl 12-17
Sted: Sjøsamisk kompetansesenter, Suovdiveien, Indre Billefjord

På årsmøtet har vi satt opp to spennende foredragsholdere med hvert sitt tema og det vil bli servert sjøsamisk mat fra en oppdrettsfri fjord. Les programmet i vedlegg.

Program:

12:00 Introduksjon v/ Svein Lund (lokallagsleder) og Geir Jørgensen (Nord-Norge-koordinator)
12:20 Forholdet mellom vindindustri og reindrifta - Peer Gaup (reindriftsutøver)
13:15 Betydningen og innholdet i Naturmangfoldloven § 8 og konvensjonen om biologisk mangfold (CBD) - Line Kalak (jurist og prorektor ved Samisk høyskole)
14:00 Sjøsamisk mat fra den oppdrettsfrie fjorden
15:00 Årsmøtesaker:

1) Konstituering
2) Årsmelding
3) Regnskap
4) Høringsuttalelser
5) Evt. andre saker fra medlemmene
6) Deling av lokallag?
(Avhengig av vedtak om deling vil resten av sakslista bli gjennomført som
samla eller delt møte.)
7) Arbeidsplan
8) Valg av nytt styre og valgkomité
9) Valg av utsendinger til fylkeslagets årsmøte og til landsmøte

17:00 Avslutning

Om du ønsker å påvirke, så er det viktig å møte opp. Sitter du inne med et brennende engasjement for naturen, så trenger vi folk til å sitte i styre. Det behøver ikke å bli mye ekstra arbeid, men forhåpentlig læringsrikt.

Vi tar gjerne i mot saker og høringsuttalelser. Fristen er 1. uke før, men vi er fleksible.

Gi gjerne tilbakemelding om du kommer. Inviter gjerne en venn eller en som er interessert i vårt arbeid.

For spørsmål er det bare å ta kontakt med Roy-Arne Varsi (402 11 338) eller Kjell Derås (995 73 855).

Ulikt natursyn i nord og sør?

28.11.2005:

Viser til sametingsrepresentant Torill Bakkens innlegg om ovennevnte som har stått i flere aviser. I artikkelen kommer hun med en del påstander uten nærmere utdyping om hva hun mener. Når hun snakker om forskjellig natursyn går jeg ut fra at hun tenker på den gamle frasen om at vår høstingstradisjon angivelig ikke er utbredt lengre sør. Vi høster, mens de sørpå kun går tur.

Vold og trusler er uakseptabelt

29.09.2005:

Naturvernforbundets lokallagsleder i Kautokeino har vært utsatt for trusler og vold gjentatte ganger, som følge av at han har profilert Naturvernforbundets arbeid mot ulovlig barmarkskjøring i Kautokeino. I et rettssamfunn er dette totalt uakseptabelt.