Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.11.2016

Hva mener partia i Karasjok om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har stilt spørsmål til alle kommunelister i Guovdageaidnu og Kárášjohka om deres syn på naturforvaltningsspørsmål. I forrige uke publiserte vi svara fra Guovdageaidnu, der alle parti har svart. Vi har i det lengste venta for å få svar fra alle parti i Kárášjohka, men det siste partiet ønsker tydeligvis ikke å svare, så da legger vi ut de svara vi har fått. Vi vil seinere komme tilbake med kommentarer til svara.

Hva mener partia i Guovdageaidnu om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt brev til alle partia som stiller til valg i Guovdageaidnu og Kárášjohka og bedt dem å svare på 6 spørsmål om hvordan de stiller seg til naturvern, naturforvaltning og naturinngrep. Nå har vi fått svar fra alle partia i Guovdageaidnu og de kan du lese her. I Karasjok er det fortsatt et parti som ikke har svart, vi venter derfor litt til i håp om å få med dette.

Skolestreik for klima i Alta
Still krav om hvor store kutt i utslipp som må gjøres hvert eneste år.

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

Tusen takk for at dere skolestreiker for klimaet. Dere har skjønt hvordan klimaendringene vil ødelegge deres framtid. Dere har skjønt at Norge er en tragisk klimasinke. Politikerne og foreldregenerasjonen styrer mot en klimakatastrofe for deg.