Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Hva mener partia i Karasjok om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har stilt spørsmål til alle kommunelister i Guovdageaidnu og Kárášjohka om deres syn på naturforvaltningsspørsmål. I forrige uke publiserte vi svara fra Guovdageaidnu, der alle parti har svart. Vi har i det lengste venta for å få svar fra alle parti i Kárášjohka, men det siste partiet ønsker tydeligvis ikke å svare, så da legger vi ut de svara vi har fått. Vi vil seinere komme tilbake med kommentarer til svara.

Hva mener partia i Guovdageaidnu om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt brev til alle partia som stiller til valg i Guovdageaidnu og Kárášjohka og bedt dem å svare på 6 spørsmål om hvordan de stiller seg til naturvern, naturforvaltning og naturinngrep. Nå har vi fått svar fra alle partia i Guovdageaidnu og de kan du lese her. I Karasjok er det fortsatt et parti som ikke har svart, vi venter derfor litt til i håp om å få med dette.