Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.11.2016

Arsm15foto2

Natur og Ungdom i framgang i Finnmark

Naturvernforbundets ungdomsorganisasjon Natur og Ungdom har siste året styrka seg kraftig i Finnmark og har nå tre aktive lokallag. På årsmøtet til Naturvernforbundet i Ávjovárri stilte tre representanter for NU og vi gjengir her hilsningstalen fra leder i Guovdageaidnu Natur og Ungdom