Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.11.2016

Oppdrett1

Store mangler ved vannforvaltningsplan.

Naturvernforbundet har sendt høringsuttalelse til Vannforvaltningsplanen for Finnmark. I uttalelsen kritiseres bl.a. at kunnskapsgrunnlaget er dårlig, medvirkninga mangelfull og at viktige forurensingskilder som oppdrett, og mineralnæring ikke er tatt på alvor.

Romsaolje

Stopp ranet!

Debattinnlegg av leder for Naturvernforbundet i Ávjovárri, sendt aviser 13.11.2014

Lerreslaks

Møte for Naturvernforbundet i Alta

Naturvernforbundet i Finnmark innbyr gamle og nye medlemmer av Naturvernforbundet i Alta til møte 28.08. for å diskutere aktuelle miljøsaker i Alta og organisering av Naturvernforbundet i kommunen.