Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.11.2016

Nikelpiper
Pressemelding 29.desember 2013

Naturvernforbundet: - Enestående Finnmarksreklame

Finnmark får æren av åpne NRKs storslagne serie fra norsk natur som begynner 1. nyttårsdag. Norske naturperler er tittelen på NRKs nye satsning, og de to første programmene er viet den vakre og ville naturen i Finnmark.

Ávvir ja luonddugáhtten / Ávvir og naturvernet

24.04.2011 | Sist oppdatert: 03.10.2012

Den samiske avisa Ávvir hadde 13.04.2011 en lederartikkel med kritikk av Naturvernforbundet. Naturvernforbundet i Finnmark svarte i avisa 20.04. Her følger vårt svar på samisk og norsk, samt vår oversetting til norsk av lederartikkelen.