Fisk på bål

Naturen gaver skal bearbeides og nytes i naturen. (Foto: Rolf Ante Hætta).

Natursenterprosjektet i Guovdageaidnu går framover

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn og for å bedre artsregistreringa i Finnmark. Det er lagt mye ny info på nettsida meahcci.info og oppretta egen Facebook-gruppe.

Forprosjektet for Natursenter i Guovdageaidnu, som Naturvernforbundet i Ávjovárri har initiert, har nå innleda samarbeid med Artsdatabanken for å få inn samiske artsnavn i basen. Neste år skal man kunne søke også på samisk. Det neste skrittet i samarbeidet er tiltak og kurs for å bedre artsregistreringa i Finnmark.

Det er nå lagt mye ny info på nettsida meahcci.info, både om planter og dyr, om fiske, jakt og annen utmarkshøsting  og om konsekvenser av inngrep i naturen. Vi vil gjerne ha kritiske lesere som påpeker feil og kommer med opplysninger og bilder som vi mangler.
Det er nå sist i november oppretta egen Facebook-gruppe, der alle kan delta med kritikk og forslag. Søk på "Guovdageainnu meahcceguovddáš".

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.11.2016

Mortensnes1

Arealplan for Nesseby

29.11.2010 | Sist oppdatert: 22.12.2010

Naturvernforbundet i Finnmark (NVF) har følgende kommentarer til kommuneplanens arealdel for Nesseby kommune:

Vold mot naturverner strengt straffet

13.02.2006:

Naturvernforbundets lokallagsleder i Kautokeino Heaika Skum ble i fjor angrepet og slått av en passasjer mens han var på jobb som drosjesjåfør i fjor høst. Saken vakte stor oppsikt.

Ulikt natursyn i nord og sør?

28.11.2005:

Viser til sametingsrepresentant Torill Bakkens innlegg om ovennevnte som har stått i flere aviser. I artikkelen kommer hun med en del påstander uten nærmere utdyping om hva hun mener. Når hun snakker om forskjellig natursyn går jeg ut fra at hun tenker på den gamle frasen om at vår høstingstradisjon angivelig ikke er utbredt lengre sør. Vi høster, mens de sørpå kun går tur.