Det nye styret i Naturvernforbundet i Finnmark

Det nye styret fv. Elias Paul Danielsen, Lotte Ruge, Leif Wasskog, Annie Henriksen, Frode Kinserdal og Gunnar Reinholdtsen foto: Svein Lund.

Nytt styre er valgt

Nytt styre i Naturvernforbundet i Finnmark

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark ble avholdt 2. og 3. april i Pasvik i Sør-Varanger. Leif Wasskog ble gjenvalgt som leder. Med seg i styret får han Annie Henriksen, Gunnar Reinholdtsen, Frode Kinserdal og Elias Paul Danielsen.

Årsmøtet ble holdt på Pasvik folkehøgskole på lørdag og søndag. Anledningen ble brukt til å en faglig oppdatering på luftforurensing, verneområder, forskning og jakt på truede og fredede arter. Det ble tatt utgangspunkt i lokale forhold som luftbåren forurensing av tungmetaller fra Nikelverket, verneområder og verneformål i Øvre Pasvik og forskning- og formidlingsaktiviteter på Svanhovd miljøsenter.

Leif Wasskog ble enstemming gjenvalgt til ny leder på årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark i helga. Med seg i styret får han Annie Henriksen fra Hammerfest, Gunnar Reinholdtsen fra Sør-Varanger, Frode Kinserdal fra Alta og Elias Paul Danielsen fra Kautokeino.

"Jeg er veldig glad for fornyet tillit og gleder meg til å fortsette. Det er mange utfordringer i nærmeste fremtid. Jeg kan kort nevne fortsatt kamp mot sjødeponi i Repparfjord. Vi vil jobbe for å stoppe planene om mudring av masse i Tanamunningen naturreservat. Vi vil også intensivere vår satsing mot problemene i oppdrettsnæringen.

I tillegg er målet fremover er å styrke lokallagene, følge opp aktivitetene i og få på plass nye lokallag.

Den globale klimakrisen påvirker oss lokalt. Vi vil sette fokus på lokale tiltak for å begrense klimaforurensning og utslipp.

Naturvern avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk. Vi  kommer til å fortsette det langsiktige arbeidet med naturvern. Presset på sårbar og uerstattelig natur må ikke bli for stort" sier Leif Wasskog

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.04.2016

Oppdrett1

Store mangler ved vannforvaltningsplan.

Naturvernforbundet har sendt høringsuttalelse til Vannforvaltningsplanen for Finnmark. I uttalelsen kritiseres bl.a. at kunnskapsgrunnlaget er dårlig, medvirkninga mangelfull og at viktige forurensingskilder som oppdrett, og mineralnæring ikke er tatt på alvor.

Romsaolje

Stopp ranet!

Debattinnlegg av leder for Naturvernforbundet i Ávjovárri, sendt aviser 13.11.2014

Lerreslaks

Møte for Naturvernforbundet i Alta

Naturvernforbundet i Finnmark innbyr gamle og nye medlemmer av Naturvernforbundet i Alta til møte 28.08. for å diskutere aktuelle miljøsaker i Alta og organisering av Naturvernforbundet i kommunen.