Det nye styret i Naturvernforbundet i Finnmark

Det nye styret fv. Elias Paul Danielsen, Lotte Ruge, Leif Wasskog, Annie Henriksen, Frode Kinserdal og Gunnar Reinholdtsen foto: Svein Lund.

Nytt styre er valgt

Nytt styre i Naturvernforbundet i Finnmark

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark ble avholdt 2. og 3. april i Pasvik i Sør-Varanger. Leif Wasskog ble gjenvalgt som leder. Med seg i styret får han Annie Henriksen, Gunnar Reinholdtsen, Frode Kinserdal og Elias Paul Danielsen.

Årsmøtet ble holdt på Pasvik folkehøgskole på lørdag og søndag. Anledningen ble brukt til å en faglig oppdatering på luftforurensing, verneområder, forskning og jakt på truede og fredede arter. Det ble tatt utgangspunkt i lokale forhold som luftbåren forurensing av tungmetaller fra Nikelverket, verneområder og verneformål i Øvre Pasvik og forskning- og formidlingsaktiviteter på Svanhovd miljøsenter.

Leif Wasskog ble enstemming gjenvalgt til ny leder på årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark i helga. Med seg i styret får han Annie Henriksen fra Hammerfest, Gunnar Reinholdtsen fra Sør-Varanger, Frode Kinserdal fra Alta og Elias Paul Danielsen fra Kautokeino.

"Jeg er veldig glad for fornyet tillit og gleder meg til å fortsette. Det er mange utfordringer i nærmeste fremtid. Jeg kan kort nevne fortsatt kamp mot sjødeponi i Repparfjord. Vi vil jobbe for å stoppe planene om mudring av masse i Tanamunningen naturreservat. Vi vil også intensivere vår satsing mot problemene i oppdrettsnæringen.

I tillegg er målet fremover er å styrke lokallagene, følge opp aktivitetene i og få på plass nye lokallag.

Den globale klimakrisen påvirker oss lokalt. Vi vil sette fokus på lokale tiltak for å begrense klimaforurensning og utslipp.

Naturvern avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk. Vi  kommer til å fortsette det langsiktige arbeidet med naturvern. Presset på sårbar og uerstattelig natur må ikke bli for stort" sier Leif Wasskog

Skolestreik for klima i Alta
Still krav om hvor store kutt i utslipp som må gjøres hvert eneste år.

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

Tusen takk for at dere skolestreiker for klimaet. Dere har skjønt hvordan klimaendringene vil ødelegge deres framtid. Dere har skjønt at Norge er en tragisk klimasinke. Politikerne og foreldregenerasjonen styrer mot en klimakatastrofe for deg.

Integrer1

Naturvern, frivillighet og friluftsliv for alle

Hvordan kan frivilligheten i Norge få med seg flere folk med ulik bakgrunn, slik at organisasjonene kan oppnå større oppslutning, engasjement og gjennomslagskraft i samfunnet? I løpet av inkluderingsseminaret i regi av Natur & Ungdom og Naturvernforbundet ble dette spørsmålet ettertrykkelig besvart.

Ravdojavri-02

Årsmøte - Naturvernforbundet i Ávjovárri 24. februar

Naturvernforbundet i Ávjovárri / Ávjovári luonddugáhttenlihttu inviterer nye og gamle medlemmer til årsmøte i Billefjord kl 12-17. Invitasjonen gjelder medlemmer av Naturvernforbundet i kommunene Guovdageaidnu, Kárášjohka, Porsanger, Lebesby, Gamvik, Nordkapp og Måsøy.

09-reppar4

Åpent møte og årsmøte i Kvalsund 16. februar

29.01.2018

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark inviterer til åpent møte for alle interesserte og årsmøte for lokallaget i Vest-Finnmark. Biblioteket i Kvalsund 16.02.18 kl 18.00 Møtet åpner med åpen diskusjon om Gruveplanan i Repparfjorden, med bakgrunn i vår høringsuttalelse til Mineraldirektoratet. KL 18 -19.30 Årsmøtet for medlemmer: 19.30 -21