Det nye styret i Naturvernforbundet i Finnmark

Det nye styret fv. Elias Paul Danielsen, Lotte Ruge, Leif Wasskog, Annie Henriksen, Frode Kinserdal og Gunnar Reinholdtsen foto: Svein Lund.

Nytt styre er valgt

Nytt styre i Naturvernforbundet i Finnmark

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark ble avholdt 2. og 3. april i Pasvik i Sør-Varanger. Leif Wasskog ble gjenvalgt som leder. Med seg i styret får han Annie Henriksen, Gunnar Reinholdtsen, Frode Kinserdal og Elias Paul Danielsen.

Årsmøtet ble holdt på Pasvik folkehøgskole på lørdag og søndag. Anledningen ble brukt til å en faglig oppdatering på luftforurensing, verneområder, forskning og jakt på truede og fredede arter. Det ble tatt utgangspunkt i lokale forhold som luftbåren forurensing av tungmetaller fra Nikelverket, verneområder og verneformål i Øvre Pasvik og forskning- og formidlingsaktiviteter på Svanhovd miljøsenter.

Leif Wasskog ble enstemming gjenvalgt til ny leder på årsmøtet til Naturvernforbundet i Finnmark i helga. Med seg i styret får han Annie Henriksen fra Hammerfest, Gunnar Reinholdtsen fra Sør-Varanger, Frode Kinserdal fra Alta og Elias Paul Danielsen fra Kautokeino.

"Jeg er veldig glad for fornyet tillit og gleder meg til å fortsette. Det er mange utfordringer i nærmeste fremtid. Jeg kan kort nevne fortsatt kamp mot sjødeponi i Repparfjord. Vi vil jobbe for å stoppe planene om mudring av masse i Tanamunningen naturreservat. Vi vil også intensivere vår satsing mot problemene i oppdrettsnæringen.

I tillegg er målet fremover er å styrke lokallagene, følge opp aktivitetene i og få på plass nye lokallag.

Den globale klimakrisen påvirker oss lokalt. Vi vil sette fokus på lokale tiltak for å begrense klimaforurensning og utslipp.

Naturvern avhenger av en fornuftig forvaltning og god naturpolitikk. Vi  kommer til å fortsette det langsiktige arbeidet med naturvern. Presset på sårbar og uerstattelig natur må ikke bli for stort" sier Leif Wasskog

Hva mener partia i Karasjok om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har stilt spørsmål til alle kommunelister i Guovdageaidnu og Kárášjohka om deres syn på naturforvaltningsspørsmål. I forrige uke publiserte vi svara fra Guovdageaidnu, der alle parti har svart. Vi har i det lengste venta for å få svar fra alle parti i Kárášjohka, men det siste partiet ønsker tydeligvis ikke å svare, så da legger vi ut de svara vi har fått. Vi vil seinere komme tilbake med kommentarer til svara.

Hva mener partia i Guovdageaidnu om naturforvaltning?

Naturvernforbundet i Ávjovárri har sendt brev til alle partia som stiller til valg i Guovdageaidnu og Kárášjohka og bedt dem å svare på 6 spørsmål om hvordan de stiller seg til naturvern, naturforvaltning og naturinngrep. Nå har vi fått svar fra alle partia i Guovdageaidnu og de kan du lese her. I Karasjok er det fortsatt et parti som ikke har svart, vi venter derfor litt til i håp om å få med dette.

Skolestreik for klima i Alta
Still krav om hvor store kutt i utslipp som må gjøres hvert eneste år.

Naturvernforbundet støtter skolestreik for klima

Tusen takk for at dere skolestreiker for klimaet. Dere har skjønt hvordan klimaendringene vil ødelegge deres framtid. Dere har skjønt at Norge er en tragisk klimasinke. Politikerne og foreldregenerasjonen styrer mot en klimakatastrofe for deg.