Meridianstøtta

Verdens nordligste demonstrasjon i anledning klimamøtet i Paris blei holdt ved Meridianstøtta i Hammerfest. (Foto: Marion Palmer).

Vi vil ikke ha palmer i Finnmark!

Klimademonstrasjon i "verdens nordligste by".

32 personer deltok i markering ved Meridianstøtta i et snøbart Hammerfest, og ønska snøen tilbake. Annie Henriksen, leder i Naturvernforbundet i Vest-Finnmark holdt appell.

Se oppslag i Finnmark Dagblad

Ulikt natursyn i nord og sør?

28.11.2005:

Viser til sametingsrepresentant Torill Bakkens innlegg om ovennevnte som har stått i flere aviser. I artikkelen kommer hun med en del påstander uten nærmere utdyping om hva hun mener. Når hun snakker om forskjellig natursyn går jeg ut fra at hun tenker på den gamle frasen om at vår høstingstradisjon angivelig ikke er utbredt lengre sør. Vi høster, mens de sørpå kun går tur.

Vold og trusler er uakseptabelt

29.09.2005:

Naturvernforbundets lokallagsleder i Kautokeino har vært utsatt for trusler og vold gjentatte ganger, som følge av at han har profilert Naturvernforbundets arbeid mot ulovlig barmarkskjøring i Kautokeino. I et rettssamfunn er dette totalt uakseptabelt.