Foto: S. Andersen

Foto: S. Andersen.

Fiske og oppdrett

Fiske har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på kysten og i fjordene i Finnmark.

Det har over lang tid, og særlig siden 1980-tallet, vært rapport om sterk reduksjon i de fleste fiskebestander i en rekke finnmarksfjorder. Lokalt forklares dette med stordriftsfiske i mange tiår. Kyst- og fjordfiskeres gjentatte krav om å redusere uttak gjennom fredning mot visse redskapstyper har i svært liten grad vunnet fram. Økninger i selbestander nevnes i noen områder som en negativ påvirkningsfaktor for fiskebestander, og også kloakkutslipp særlig i indre deler av fjorder.  I løpet av de siste tiårene ha kongekrabben (Paralithodes camtschaticus), også kalt russekrabben, blitt den viktigste inntekstkilden for kommersielt fiske. I Artsdatabanken er den oppført på Fremmedartslista, i kategorien "svært høy risiko".

Den sterke veksten i oppdrettsindustrien har medført en en rekke problemer for fiskerinæringa, blant annet ved at oppdrettsmerder er plassert i gyteområder. Oppdrett i åpne merder medfører dessuten til store utslipp av bl.a. næringssalter. Dette beskrives hos Miljøstatus.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.06.2021

Oppdrettsanlegg Syltefjord

Nytt oppdrettsanlegg i Syltefjord? Konsekvenser for fugler, fisk og vannkvalitet

27.06.2022 | Sist oppdatert: 28.06.2022

Salmar ASA vil ha et nytt oppdrettsanlegg i Syltefjord. Særlig effekten av avlusningsmidler og økt fartøytrafikk i sjøfuglenes fødeområde, samt effekten av lakselus på den allerede svekkede sjørøyebestanden, vekker bekymring. Dette skriver Naturvernforbundet i Finnmark og Birdlife Norge, avdeling Finnmark i en felles høringsuttalelse.

Gulgofjord_

Etablering av torskeoppdrett i Gulgofjorden?

28.04.2022 | Sist oppdatert: 30.04.2022

Kime Akva AS har søkt om dispensasjon fra kystsoneplan for å etablere et torskeoppdrettsanlegg i Gulgofjord. Naturvernforbundet i Finnmark fraråder på det sterkeste at det gis slik dispensasjon, og begrunner hvorfor.