Foto: S. Andersen

Foto: S. Andersen.

Fiske og oppdrett

Fiske har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på kysten og i fjordene i Finnmark.

Det har over lang tid, og særlig siden 1980-tallet, vært rapport om sterk reduksjon i de fleste fiskebestander i en rekke finnmarksfjorder. Lokalt forklares dette med stordriftsfiske i mange tiår. Kyst- og fjordfiskeres gjentatte krav om å redusere uttak gjennom fredning mot visse redskapstyper har i svært liten grad vunnet fram. Økninger i selbestander nevnes i noen områder som en negativ påvirkningsfaktor for fiskebestander, og også kloakkutslipp særlig i indre deler av fjorder.  I løpet av de siste tiårene ha kongekrabben (Paralithodes camtschaticus), også kalt russekrabben, blitt den viktigste inntekstkilden for kommersielt fiske. I Artsdatabanken er den oppført på Fremmedartslista, i kategorien "svært høy risiko".

Den sterke veksten i oppdrettsindustrien har medført en en rekke problemer for fiskerinæringa, blant annet ved at oppdrettsmerder er plassert i gyteområder. Oppdrett i åpne merder medfører dessuten til store utslipp av bl.a. næringssalter. Dette beskrives hos Miljøstatus.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.06.2021

Vedbotn1

Oppdrettsanlegget i Vedbotn må fjernes

Uttalelse fra årsmøtet til lokallaget Ávjovárri i Naturvernforbundet, 24.02.2018 (dvs. da Porsanger, Nordkapp m.fl. kyst- og fjordkommuner fortsatt var en del av nevnte lokallag).

Vedbotn

Protester mot oppdrett i Vedbotn i Porsangerfjorden

Nordkapp kommune har gitt Grieg Seafood tillatelse til å starte oppdrett i Vedbotn ved Repvåg i Nordkapp kommune. Dette er det første oppdrettsanlegget i Porsangerfjorden og mange frykter for virkningene for fisken og fisket i området. Lørdag 04.11. vil det bli demonstrasjon i Vedbotn.