Foto: S. Andersen

Foto: S. Andersen.

Fiske og oppdrett

Fiske har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på kysten og i fjordene i Finnmark.

Det har over lang tid, og særlig siden 1980-tallet, vært rapport om sterk reduksjon i de fleste fiskebestander i en rekke finnmarksfjorder. Lokalt forklares dette med stordriftsfiske i mange tiår. Kyst- og fjordfiskeres gjentatte krav om å redusere uttak gjennom fredning mot visse redskapstyper har i svært liten grad vunnet fram. Økninger i selbestander nevnes i noen områder som en negativ påvirkningsfaktor for fiskebestander, og også kloakkutslipp særlig i indre deler av fjorder.  I løpet av de siste tiårene ha kongekrabben (Paralithodes camtschaticus), også kalt russekrabben, blitt den viktigste inntekstkilden for kommersielt fiske. I Artsdatabanken er den oppført på Fremmedartslista, i kategorien "svært høy risiko".

Den sterke veksten i oppdrettsindustrien har medført en en rekke problemer for fiskerinæringa, blant annet ved at oppdrettsmerder er plassert i gyteområder. Oppdrett i åpne merder medfører dessuten til store utslipp av bl.a. næringssalter. Dette beskrives hos Miljøstatus.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.06.2021

Oppdrettsanlegg Finnmark

Nyhetsartikkel Molstrand

10.08.2017 | Sist oppdatert: 10.08.2017

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark om Griegs planer for ny lokalitet for lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest.

Høringssvar Molstrand

28.07.2017 | Sist oppdatert: 28.07.2017

Grieg Seafood har søkt om ny lokalitet til lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest. Vi har svart på høringen.

Img_3057

Klage Davatluft

12.07.2017 | Sist oppdatert: 18.07.2017

Grieg Seafood er tildelt ny lokalitet i Alta kommune. Naturvernforbundet og Storekorsnes Fiskarlag har sammen levert klage på tillatelsen for Davatluft. Altafjorden har ikke plass til flere lokaliteter og enda mer oppdrettslaks i sjøen. Vi mener at det forekommer feil i saksbehandlingen og at vi har nye opplysninger til saken. Vi ber om at vår klage får oppsettende virkning for tiltaket, og at lokalitet ikke blir etablert og produksjon satt i gang før vår klage er behandlet og grundigere undersøkelser av naturmangfoldet på stedet er gjennomført. Alta kommune og Finnmark fylkeskommune har valgt å favorisere det oppdrettsselskapet som flest ganger har brutt denne «samfunnskontrakten». Vi kjenner ikke til at noen av de andre oppdrettsselskapene i Vest-Finnmark har blitt tatt så mange ganger i å bryte de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og vilkår.

Oppdrett

Høringssvar utslippstillatelse Grieg Seafood

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark og Naturvernforbundet i Finnmark har avgitt høringssvar til Fylkesmannen i Finnmark vedrørende Griegs søknad om utslippstillatelse til slakteriet på Simanes. Vi ønsker ikke at Grieg Seafood skal belønnes for å ha drevet uten utslippstillatelse i flere tiår. Vi går i mot å gi Grieg utslippstilllatelse for produksjon av 40 000 tonn sløyd oppdrettslaks på Simanes. Nedenfor finner du høringsvaret.