Foto: S. Andersen

Foto: S. Andersen.

Fiske og oppdrett

Fiske har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på kysten og i fjordene i Finnmark.

Det har over lang tid, og særlig siden 1980-tallet, vært rapport om sterk reduksjon i de fleste fiskebestander i en rekke finnmarksfjorder. Lokalt forklares dette med stordriftsfiske i mange tiår. Kyst- og fjordfiskeres gjentatte krav om å redusere uttak gjennom fredning mot visse redskapstyper har i svært liten grad vunnet fram. Økninger i selbestander nevnes i noen områder som en negativ påvirkningsfaktor for fiskebestander, og også kloakkutslipp særlig i indre deler av fjorder.  I løpet av de siste tiårene ha kongekrabben (Paralithodes camtschaticus), også kalt russekrabben, blitt den viktigste inntekstkilden for kommersielt fiske. I Artsdatabanken er den oppført på Fremmedartslista, i kategorien "svært høy risiko".

Den sterke veksten i oppdrettsindustrien har medført en en rekke problemer for fiskerinæringa, blant annet ved at oppdrettsmerder er plassert i gyteområder. Oppdrett i åpne merder medfører dessuten til store utslipp av bl.a. næringssalter. Dette beskrives hos Miljøstatus.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.06.2021

Naturvernforbundets nye fiske- og oppdrettsutvalg

Oppdrettsutvalg i Naturvernforbundet er etablert

02.11.2015 | Sist oppdatert: 02.11.2015

Under oppdrettssamlingen i Alta i begynnelsen av oktober, ble et nytt utvalg i Naturvernforbundet opprettet. Utvalget skal jobbe med miljøproblemstillinger innenfor fiske og oppdrett.

Kunnskapsamling om oppdrett

Oppdrettsseminar i Alta en suksess

30.10.2015 | Sist oppdatert: 02.11.2015

Naturvernforbundet arrangerte oppdrettsseminar i Alta den 2.-4. oktober. Naturvernforbundet sentralt samlet representanter fra fylkes- og lokallag i Nordland, Troms og Finnmark til en strategi og kunnskapssamling.