Foto: S. Andersen

Foto: S. Andersen.

Fiske og oppdrett

Fiske har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på kysten og i fjordene i Finnmark.

Det har over lang tid, og særlig siden 1980-tallet, vært rapport om sterk reduksjon i de fleste fiskebestander i en rekke finnmarksfjorder. Lokalt forklares dette med stordriftsfiske i mange tiår. Kyst- og fjordfiskeres gjentatte krav om å redusere uttak gjennom fredning mot visse redskapstyper har i svært liten grad vunnet fram. Økninger i selbestander nevnes i noen områder som en negativ påvirkningsfaktor for fiskebestander, og også kloakkutslipp særlig i indre deler av fjorder.  I løpet av de siste tiårene ha kongekrabben (Paralithodes camtschaticus), også kalt russekrabben, blitt den viktigste inntekstkilden for kommersielt fiske. I Artsdatabanken er den oppført på Fremmedartslista, i kategorien "svært høy risiko".

Den sterke veksten i oppdrettsindustrien har medført en en rekke problemer for fiskerinæringa, blant annet ved at oppdrettsmerder er plassert i gyteområder. Oppdrett i åpne merder medfører dessuten til store utslipp av bl.a. næringssalter. Dette beskrives hos Miljøstatus.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.06.2021

Biedjovaggi23

Gruveavgang og oppdrett må være sentralt i vannforvaltninga

Vannforvaltningsplan for Finnmark var til høring høsten 2014. Den fikk så mye kritikk at det blei ny høring, men det andre utkastet er ikke stort bedre. Fortsatt har man ikke tatt de to store forurensingsutfordringene i Finnmark på alvor, nemlig gruveavgang og oppdrett. Les Naturvernforbundets svar her.

Gjesver0151

Naturvernforbundet i Finnmark støtter TROMSØ-ERKLÆRINGA - STOPP RANET AV KYSTEN VÅR!

14.02.2015 | Sist oppdatert: 14.02.2015

Fylkesstyret for Naturvernforbundet i Finnmark sendte 13.02.2015 støtte til erklæringa med dette vedtaket: "Vi støtter oppropet fordi miljøhensyn og økologisk bærekraft må være styrende for norsk fiskerpolitikk. Da må vi bevare en kortreist, energisparende og langsiktig ressurshøsting med balanserte uttak som ivaretar vår felles fiskeriressurs for framtida."