Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden.

Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden. (Foto: Gunnar Reinholdtsen).

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.

Pressemelding

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark går sterkt ut mot vekst i oppdrettsnæringen og innføringen av handlingsregel for oppdrettsvekst.

Regjeringen lanserer handlingsregel som alternativ for forutsigbar og bærekraftig oppdrettsvekst. Regjeringen sendte derfor på høring forslag til hvordan en handlingsregel kan innføres.

Høringen inngår i arbeidet med stortingsmeldingen om forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Det tas sikte på å legge frem meldingen til Stortinget slik at Stortinget kan behandle den i løpet av våren 2015.

I høringsnotatet presenterer regjeringen tre alternative modeller for fremtidig vekst. En videreføring av dagens system med tildelingsrunder, en årlig prosentvis vekst og innføring av handlingsregel basert på miljøindikatorer.

Fiskeriminister Aspaker uttalte i forbindelse utsendelsen av høringsnotatet:  - Handlingsregelen representerer en helt ny måte å knytte vekst til hva som er bærekraftig forsvarlig i et område. Handlingsreglen er som et trafikklys. Lyser det grønt, kan vekst tillates. Gult lys betyr status quo, mens ved rødt lys må kapasiteten reduseres. Dette vil gi forutsigbarhet for den enkelte oppdretter og samtidig motivere aktørene til å redusere graden av miljøpåvirkning i eget produksjonsområde.

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark (NVF) går i sitt høringssvar sterkt ut mot innføringen av handlingsregelen. Den fremste innsigelsen er at fakta- og forskningsgrunnlag er utilstrekkelig, og i stor grad finnes ikke fakta- og forskningsgrunnlaget i dag. NVF kan derfor ikke se at det er forsvarlig med vekst i oppdrettsnæringen nå. Indikatorsystemet har heller ikke et langsiktig perspektiv - Konsekvensen av en aggressiv vekstpolitikk kan resultere i irreversible miljøskader.

Verken forvaltningen eller oppdrettsnæringen har klart å nå de mål og krav som følger av lovverk og rammebetingelser, og er ikke i overskuelig fremtid i stand til å møte disse målene og kravene. Mijløproblemene tilknyttet oppdrettsnæringen er godt kjent og veldokumentert

Vi ber derfor om at en handlingsregelbasert vekstpolitikk ikke settes i verk og at det ikke tillates vekst før Departementet har en tilfredsstillende løsning på det arealutvalget og Riksrevisjonen har påpekt.

Les høringsuttalelsen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.01.2015

Varangerfjorden_illustrasjonsfoto
Problemet må løses, ikke økes: Økt utslipp av avfall kan ikke tillates.

Oppdrett over alle grenser

28.06.2021 | Sist oppdatert: 28.06.2021

Naturvernforbundet i Sør-Varanger oppfordrer statsforvalteren til å revurdere sin anbefaling for økning av oppdrettsvolumet i Jarfjord, og departementet til å ikke godkjenne en utvidelsen av produksjonen i fjorden.

Påvirkning fra fiskeoppdrett
Om påvirkninger fra fiskeoppdrett på villaks og fjorder

Oppdrett over alle støvleskaft

05.06.2021 | Sist oppdatert: 05.06.2021

Bestanden av villaksen er truet. Det er flere årsaker som alle kjenner, men den største er belastningen og risikoen fra oppdrettsnæringen, som i altfor stor grad blir oversett.

Frakkfjorden - jon arne 2 (002)
Svar til Havforskningsinstituttet

Del 2: Druknet forskningsetikken i Frakkfjorden?

02.04.2021 | Sist oppdatert: 03.05.2021

SalCod-prosjektet forutsetter at det etableres oppdrettsanlegg i enda en fjord. Som kjent er det ikke mange oppdrettsfrie fjorder igjen. Hva sier dette om Havforskningsinstituttets forskningsetikk?