Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden.

Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden. (Foto: Gunnar Reinholdtsen).

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.

Pressemelding

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark går sterkt ut mot vekst i oppdrettsnæringen og innføringen av handlingsregel for oppdrettsvekst.

Regjeringen lanserer handlingsregel som alternativ for forutsigbar og bærekraftig oppdrettsvekst. Regjeringen sendte derfor på høring forslag til hvordan en handlingsregel kan innføres.

Høringen inngår i arbeidet med stortingsmeldingen om forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Det tas sikte på å legge frem meldingen til Stortinget slik at Stortinget kan behandle den i løpet av våren 2015.

I høringsnotatet presenterer regjeringen tre alternative modeller for fremtidig vekst. En videreføring av dagens system med tildelingsrunder, en årlig prosentvis vekst og innføring av handlingsregel basert på miljøindikatorer.

Fiskeriminister Aspaker uttalte i forbindelse utsendelsen av høringsnotatet:  - Handlingsregelen representerer en helt ny måte å knytte vekst til hva som er bærekraftig forsvarlig i et område. Handlingsreglen er som et trafikklys. Lyser det grønt, kan vekst tillates. Gult lys betyr status quo, mens ved rødt lys må kapasiteten reduseres. Dette vil gi forutsigbarhet for den enkelte oppdretter og samtidig motivere aktørene til å redusere graden av miljøpåvirkning i eget produksjonsområde.

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark (NVF) går i sitt høringssvar sterkt ut mot innføringen av handlingsregelen. Den fremste innsigelsen er at fakta- og forskningsgrunnlag er utilstrekkelig, og i stor grad finnes ikke fakta- og forskningsgrunnlaget i dag. NVF kan derfor ikke se at det er forsvarlig med vekst i oppdrettsnæringen nå. Indikatorsystemet har heller ikke et langsiktig perspektiv - Konsekvensen av en aggressiv vekstpolitikk kan resultere i irreversible miljøskader.

Verken forvaltningen eller oppdrettsnæringen har klart å nå de mål og krav som følger av lovverk og rammebetingelser, og er ikke i overskuelig fremtid i stand til å møte disse målene og kravene. Mijløproblemene tilknyttet oppdrettsnæringen er godt kjent og veldokumentert

Vi ber derfor om at en handlingsregelbasert vekstpolitikk ikke settes i verk og at det ikke tillates vekst før Departementet har en tilfredsstillende løsning på det arealutvalget og Riksrevisjonen har påpekt.

Les høringsuttalelsen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.01.2015

Rogaland fylkeskommune på befaring i Vedbotn og møte på Sametinget.

31.03.2019 | Sist oppdatert: 31.03.2019

Naturvernforbundet Porsangerfjorden har krevd innsyn i dokumentene som viser Rogaland fylkeskommune sin dialog med involverte parter i Vedbotn-saka. Hvilken faglig kompetanse har de to som er ansvarlige for vedtaket i Rogaland fylkeskommune - Elisabeth Faret og Ole Damm Kvilhaug?

Rogaland fylkeskommune sitt vedtak om oppdrett Vedbotn - av 29.03.2019

31.03.2019:

Grieg Seafood Finnmark AS TILLATELSE - GRIEG SEAFOOD FINNMARK AS - ORG.NR. 980361306 - AKVAKULTUR AV MATFISK AV LAKS, ØRRET OG REGNBUEØRRET - LOKALITET NR. 10652 - VEDBOTN - NORDKAPP KOMMUNE. Viser til deres søknad datert den 16.12.2016 om tillatelse til etablering av lokalitet Vedbotn i Nordkapp kommune. VEDTAK Med hjemmel i lov av 17.06.2005 nr. 79 om akvakultur (akvakulturloven) og forskrift av 22.12.2004 nr. 1798 om tillatelse til akvakultur for laks, ørret og regnbueørret (laksetildelingsforskriften), gir Rogaland fylkeskommune tillatelse til etablering av akvakulturlokalitet for matfisk av laks, ørret og regnbueørret i sjø på følgende lokalitet i Nordkapp kommune. Klikk på linken under her i grønt for å lese vedtak og begrunnelsen: