Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden.

Oppdrettsanlegg i Varangerfjorden. (Foto: Gunnar Reinholdtsen).

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.

Pressemelding

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark går sterkt ut mot vekst i oppdrettsnæringen og innføringen av handlingsregel for oppdrettsvekst.

Regjeringen lanserer handlingsregel som alternativ for forutsigbar og bærekraftig oppdrettsvekst. Regjeringen sendte derfor på høring forslag til hvordan en handlingsregel kan innføres.

Høringen inngår i arbeidet med stortingsmeldingen om forutsigbar og bærekraftig vekst i havbruksnæringen. Det tas sikte på å legge frem meldingen til Stortinget slik at Stortinget kan behandle den i løpet av våren 2015.

I høringsnotatet presenterer regjeringen tre alternative modeller for fremtidig vekst. En videreføring av dagens system med tildelingsrunder, en årlig prosentvis vekst og innføring av handlingsregel basert på miljøindikatorer.

Fiskeriminister Aspaker uttalte i forbindelse utsendelsen av høringsnotatet:  - Handlingsregelen representerer en helt ny måte å knytte vekst til hva som er bærekraftig forsvarlig i et område. Handlingsreglen er som et trafikklys. Lyser det grønt, kan vekst tillates. Gult lys betyr status quo, mens ved rødt lys må kapasiteten reduseres. Dette vil gi forutsigbarhet for den enkelte oppdretter og samtidig motivere aktørene til å redusere graden av miljøpåvirkning i eget produksjonsområde.

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark (NVF) går i sitt høringssvar sterkt ut mot innføringen av handlingsregelen. Den fremste innsigelsen er at fakta- og forskningsgrunnlag er utilstrekkelig, og i stor grad finnes ikke fakta- og forskningsgrunnlaget i dag. NVF kan derfor ikke se at det er forsvarlig med vekst i oppdrettsnæringen nå. Indikatorsystemet har heller ikke et langsiktig perspektiv - Konsekvensen av en aggressiv vekstpolitikk kan resultere i irreversible miljøskader.

Verken forvaltningen eller oppdrettsnæringen har klart å nå de mål og krav som følger av lovverk og rammebetingelser, og er ikke i overskuelig fremtid i stand til å møte disse målene og kravene. Mijløproblemene tilknyttet oppdrettsnæringen er godt kjent og veldokumentert

Vi ber derfor om at en handlingsregelbasert vekstpolitikk ikke settes i verk og at det ikke tillates vekst før Departementet har en tilfredsstillende løsning på det arealutvalget og Riksrevisjonen har påpekt.

Les høringsuttalelsen her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.01.2015

Oppdrettsanlegg Finnmark

Nyhetsartikkel Molstrand

10.08.2017 | Sist oppdatert: 10.08.2017

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark om Griegs planer for ny lokalitet for lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest.

Høringssvar Molstrand

28.07.2017 | Sist oppdatert: 28.07.2017

Grieg Seafood har søkt om ny lokalitet til lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest. Vi har svart på høringen.

Img_3057

Klage Davatluft

12.07.2017 | Sist oppdatert: 18.07.2017

Grieg Seafood er tildelt ny lokalitet i Alta kommune. Naturvernforbundet og Storekorsnes Fiskarlag har sammen levert klage på tillatelsen for Davatluft. Altafjorden har ikke plass til flere lokaliteter og enda mer oppdrettslaks i sjøen. Vi mener at det forekommer feil i saksbehandlingen og at vi har nye opplysninger til saken. Vi ber om at vår klage får oppsettende virkning for tiltaket, og at lokalitet ikke blir etablert og produksjon satt i gang før vår klage er behandlet og grundigere undersøkelser av naturmangfoldet på stedet er gjennomført. Alta kommune og Finnmark fylkeskommune har valgt å favorisere det oppdrettsselskapet som flest ganger har brutt denne «samfunnskontrakten». Vi kjenner ikke til at noen av de andre oppdrettsselskapene i Vest-Finnmark har blitt tatt så mange ganger i å bryte de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og vilkår.

Oppdrett

Høringssvar utslippstillatelse Grieg Seafood

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark og Naturvernforbundet i Finnmark har avgitt høringssvar til Fylkesmannen i Finnmark vedrørende Griegs søknad om utslippstillatelse til slakteriet på Simanes. Vi ønsker ikke at Grieg Seafood skal belønnes for å ha drevet uten utslippstillatelse i flere tiår. Vi går i mot å gi Grieg utslippstilllatelse for produksjon av 40 000 tonn sløyd oppdrettslaks på Simanes. Nedenfor finner du høringsvaret.