Altafjorden sett fra fly.

Altafjorden sett fra fly. (Foto: Svein Lund).

Alta kommune avviser alle innvendinger mot oppdrett

Spørsmålet om utviding av oppdrettsanlegg i Altafjorden har vært på høring, og alle høringsuttalelser er negative, men Alta kommune bryr seg ikke og vil gi tillatelse.

Fem grunneiere, Naturvernforbundet og Miljøvernforbundet har uttalt at planen er skadelig for lokalmiljøet og for naturen i fjorden. Les høringsuttalelsen til Naturvernforbundet i Finnmark her.

Men Alta kommune slår bare fast at dette er i samsvar med deres egen arealplan, og dermed trenger de ikke ta standpunkt til realiteten i saka.

Vi gjengir her brevet som Alta kommune 20.05.2014 sendte til Fylkesmannen i Finnmark. Naturvernforbundet i Finnmark vil følge opp saka videre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.05.2014

Vedbotn

Protester mot oppdrett i Vedbotn i Porsangerfjorden

Nordkapp kommune har gitt Grieg Seafood tillatelse til å starte oppdrett i Vedbotn ved Repvåg i Nordkapp kommune. Dette er det første oppdrettsanlegget i Porsangerfjorden og mange frykter for virkningene for fisken og fisket i området. Lørdag 04.11. vil det bli demonstrasjon i Vedbotn.

Oppdrettsanlegg Finnmark

Nyhetsartikkel Molstrand

10.08.2017 | Sist oppdatert: 10.08.2017

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark om Griegs planer for ny lokalitet for lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest.

Høringssvar Molstrand

28.07.2017 | Sist oppdatert: 28.07.2017

Grieg Seafood har søkt om ny lokalitet til lakseoppdrett ved Molstrand i Hammerfest. Vi har svart på høringen.

Img_3057

Klage Davatluft

12.07.2017 | Sist oppdatert: 18.07.2017

Grieg Seafood er tildelt ny lokalitet i Alta kommune. Naturvernforbundet og Storekorsnes Fiskarlag har sammen levert klage på tillatelsen for Davatluft. Altafjorden har ikke plass til flere lokaliteter og enda mer oppdrettslaks i sjøen. Vi mener at det forekommer feil i saksbehandlingen og at vi har nye opplysninger til saken. Vi ber om at vår klage får oppsettende virkning for tiltaket, og at lokalitet ikke blir etablert og produksjon satt i gang før vår klage er behandlet og grundigere undersøkelser av naturmangfoldet på stedet er gjennomført. Alta kommune og Finnmark fylkeskommune har valgt å favorisere det oppdrettsselskapet som flest ganger har brutt denne «samfunnskontrakten». Vi kjenner ikke til at noen av de andre oppdrettsselskapene i Vest-Finnmark har blitt tatt så mange ganger i å bryte de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter og vilkår.