Altafjorden sett fra fly.

Altafjorden sett fra fly. (Foto: Svein Lund).

Alta kommune avviser alle innvendinger mot oppdrett

Spørsmålet om utviding av oppdrettsanlegg i Altafjorden har vært på høring, og alle høringsuttalelser er negative, men Alta kommune bryr seg ikke og vil gi tillatelse.

Fem grunneiere, Naturvernforbundet og Miljøvernforbundet har uttalt at planen er skadelig for lokalmiljøet og for naturen i fjorden. Les høringsuttalelsen til Naturvernforbundet i Finnmark her.

Men Alta kommune slår bare fast at dette er i samsvar med deres egen arealplan, og dermed trenger de ikke ta standpunkt til realiteten i saka.

Vi gjengir her brevet som Alta kommune 20.05.2014 sendte til Fylkesmannen i Finnmark. Naturvernforbundet i Finnmark vil følge opp saka videre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.05.2014

Lerreslaks

Nei til økt oppdrett i Altafjorden

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har gått mot at oppdrettsanlegget på Mortensnes i Altafjorden skal få doble mengden av oppdrettslaks. Les høringsuttalelse her.

Biedjovaggi23

Gruveavgang og oppdrett må være sentralt i vannforvaltninga

Vannforvaltningsplan for Finnmark var til høring høsten 2014. Den fikk så mye kritikk at det blei ny høring, men det andre utkastet er ikke stort bedre. Fortsatt har man ikke tatt de to store forurensingsutfordringene i Finnmark på alvor, nemlig gruveavgang og oppdrett. Les Naturvernforbundets svar her.

Gjesver0151

Naturvernforbundet i Finnmark støtter TROMSØ-ERKLÆRINGA - STOPP RANET AV KYSTEN VÅR!

14.02.2015 | Sist oppdatert: 14.02.2015

Fylkesstyret for Naturvernforbundet i Finnmark sendte 13.02.2015 støtte til erklæringa med dette vedtaket: "Vi støtter oppropet fordi miljøhensyn og økologisk bærekraft må være styrende for norsk fiskerpolitikk. Da må vi bevare en kortreist, energisparende og langsiktig ressurshøsting med balanserte uttak som ivaretar vår felles fiskeriressurs for framtida."