Altafjorden sett fra fly.

Altafjorden sett fra fly. (Foto: Svein Lund).

Alta kommune avviser alle innvendinger mot oppdrett

Spørsmålet om utviding av oppdrettsanlegg i Altafjorden har vært på høring, og alle høringsuttalelser er negative, men Alta kommune bryr seg ikke og vil gi tillatelse.

Fem grunneiere, Naturvernforbundet og Miljøvernforbundet har uttalt at planen er skadelig for lokalmiljøet og for naturen i fjorden. Les høringsuttalelsen til Naturvernforbundet i Finnmark her.

Men Alta kommune slår bare fast at dette er i samsvar med deres egen arealplan, og dermed trenger de ikke ta standpunkt til realiteten i saka.

Vi gjengir her brevet som Alta kommune 20.05.2014 sendte til Fylkesmannen i Finnmark. Naturvernforbundet i Finnmark vil følge opp saka videre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.05.2014

Barents1

Fiskeriene i fokus under Barents 2033 i Kirkenes

I to dager i begynnelsen av desember diskuterte aktører i fiskeriene og nordområdepolitikken fra Norge og Russland, samt tillitsvalgte og medlemmer i Naturvernforbundet, fiskeri i håp om å sette næringsveien og kilden til global matvareproduksjon på agendaen for de neste 20 årene av Barentssamarbeidet .