Altafjorden sett fra fly.

Altafjorden sett fra fly. (Foto: Svein Lund).

Alta kommune avviser alle innvendinger mot oppdrett

Spørsmålet om utviding av oppdrettsanlegg i Altafjorden har vært på høring, og alle høringsuttalelser er negative, men Alta kommune bryr seg ikke og vil gi tillatelse.

Fem grunneiere, Naturvernforbundet og Miljøvernforbundet har uttalt at planen er skadelig for lokalmiljøet og for naturen i fjorden. Les høringsuttalelsen til Naturvernforbundet i Finnmark her.

Men Alta kommune slår bare fast at dette er i samsvar med deres egen arealplan, og dermed trenger de ikke ta standpunkt til realiteten i saka.

Vi gjengir her brevet som Alta kommune 20.05.2014 sendte til Fylkesmannen i Finnmark. Naturvernforbundet i Finnmark vil følge opp saka videre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.05.2014

Rogaland fylkeskommune på befaring i Vedbotn og møte på Sametinget.

31.03.2019 | Sist oppdatert: 31.03.2019

Naturvernforbundet Porsangerfjorden har krevd innsyn i dokumentene som viser Rogaland fylkeskommune sin dialog med involverte parter i Vedbotn-saka. Hvilken faglig kompetanse har de to som er ansvarlige for vedtaket i Rogaland fylkeskommune - Elisabeth Faret og Ole Damm Kvilhaug?

Rogaland fylkeskommune sitt vedtak om oppdrett Vedbotn - av 29.03.2019

31.03.2019:

Grieg Seafood Finnmark AS TILLATELSE - GRIEG SEAFOOD FINNMARK AS - ORG.NR. 980361306 - AKVAKULTUR AV MATFISK AV LAKS, ØRRET OG REGNBUEØRRET - LOKALITET NR. 10652 - VEDBOTN - NORDKAPP KOMMUNE. Viser til deres søknad datert den 16.12.2016 om tillatelse til etablering av lokalitet Vedbotn i Nordkapp kommune. VEDTAK Med hjemmel i lov av 17.06.2005 nr. 79 om akvakultur (akvakulturloven) og forskrift av 22.12.2004 nr. 1798 om tillatelse til akvakultur for laks, ørret og regnbueørret (laksetildelingsforskriften), gir Rogaland fylkeskommune tillatelse til etablering av akvakulturlokalitet for matfisk av laks, ørret og regnbueørret i sjø på følgende lokalitet i Nordkapp kommune. Klikk på linken under her i grønt for å lese vedtak og begrunnelsen: