Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest

Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest.

Fiskeri og oppdrett i Finnmark

Fiskeria har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på Finnmarkskysten. Men rovfiske har ført til utarming av ressursene i fjordene og flere ganger ført viktige fiskebestander nær utrydding. Myndighetenes svar på nedfiskinga har vært å ta fiskeretten fra fjordbefolkninga, i stedet for å ta kvoter fra dem som har stått for rovfisket. Naturvernforbundet støtter fjordfiskernes kamp for retten til å fiske og vil ha slutt på omsettelige kvoter og struktureringa av kystflåten. Oppdrettsnæringa har etter hvert fått stadig større betydning også i Finnmark. Næringa kan gi viktige arbeidsplasser i distriktene, men innebærer også en trusel mot villaksen og mot fiskebestanden i fjordene og mot fjordfisket. Naturvernforbundet ønsker ikke flere oppdrettskonsesjoner til Finnmark nå, og mener man bør arbeide for overgang til oppdrett i lukka anlegg.

Sámegillii

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Fiskeriminister Nesvik
Kronikk: John Gustavsen, frilansjournalist og varamedlem i Vuotnasearvi

Nå våkner oppdrettskommunene

Kommunestyret i Tromsø fattet 21. november 2018 et vedtak som vekker oppsikt. Fiskeriminister Harald Tom Nesviks opptreden fortjener oppmerksomhet.