Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest

Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest.

Fiskeri og oppdrett i Finnmark

Fiskeria har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på Finnmarkskysten. Men rovfiske har ført til utarming av ressursene i fjordene og flere ganger ført viktige fiskebestander nær utrydding. Myndighetenes svar på nedfiskinga har vært å ta fiskeretten fra fjordbefolkninga, i stedet for å ta kvoter fra dem som har stått for rovfisket. Naturvernforbundet støtter fjordfiskernes kamp for retten til å fiske og vil ha slutt på omsettelige kvoter og struktureringa av kystflåten. Oppdrettsnæringa har etter hvert fått stadig større betydning også i Finnmark. Næringa kan gi viktige arbeidsplasser i distriktene, men innebærer også en trusel mot villaksen og mot fiskebestanden i fjordene og mot fjordfisket. Naturvernforbundet ønsker ikke flere oppdrettskonsesjoner til Finnmark nå, og mener man bør arbeide for overgang til oppdrett i lukka anlegg.

Sámegillii

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Tornilsen

Altaelva trua av oppdrettslaksen

På seminaret til Naturvernforbundet i Finnmark 10.04.2015 holdt Tor Erland Nilsen fra Alta Laksefiskeri Interessentselskap foredrag om laksen i Altaelva og truslene fra oppdrettslaksen. Her han du se hans presentasjon.

Lerreslaks

Nei til økt oppdrett i Altafjorden

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har gått mot at oppdrettsanlegget på Mortensnes i Altafjorden skal få doble mengden av oppdrettslaks. Les høringsuttalelse her.

Biedjovaggi23

Gruveavgang og oppdrett må være sentralt i vannforvaltninga

Vannforvaltningsplan for Finnmark var til høring høsten 2014. Den fikk så mye kritikk at det blei ny høring, men det andre utkastet er ikke stort bedre. Fortsatt har man ikke tatt de to store forurensingsutfordringene i Finnmark på alvor, nemlig gruveavgang og oppdrett. Les Naturvernforbundets svar her.