Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest

Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest.

Fiskeri og oppdrett i Finnmark

Fiskeria har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på Finnmarkskysten. Men rovfiske har ført til utarming av ressursene i fjordene og flere ganger ført viktige fiskebestander nær utrydding. Myndighetenes svar på nedfiskinga har vært å ta fiskeretten fra fjordbefolkninga, i stedet for å ta kvoter fra dem som har stått for rovfisket. Naturvernforbundet støtter fjordfiskernes kamp for retten til å fiske og vil ha slutt på omsettelige kvoter og struktureringa av kystflåten. Oppdrettsnæringa har etter hvert fått stadig større betydning også i Finnmark. Næringa kan gi viktige arbeidsplasser i distriktene, men innebærer også en trusel mot villaksen og mot fiskebestanden i fjordene og mot fjordfisket. Naturvernforbundet ønsker ikke flere oppdrettskonsesjoner til Finnmark nå, og mener man bør arbeide for overgang til oppdrett i lukka anlegg.

Sámegillii

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Gjesver0151

Naturvernforbundet i Finnmark støtter TROMSØ-ERKLÆRINGA - STOPP RANET AV KYSTEN VÅR!

14.02.2015 | Sist oppdatert: 14.02.2015

Fylkesstyret for Naturvernforbundet i Finnmark sendte 13.02.2015 støtte til erklæringa med dette vedtaket: "Vi støtter oppropet fordi miljøhensyn og økologisk bærekraft må være styrende for norsk fiskerpolitikk. Da må vi bevare en kortreist, energisparende og langsiktig ressurshøsting med balanserte uttak som ivaretar vår felles fiskeriressurs for framtida."

Oppdr-var

Stopp veksten i oppdrettsnæringa!

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har i januar 2015 sendt pressemelding og høringsuttalelse til Næringsdepartementets – melding til Stortinget om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.