Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest

Oppdrett og sjarkfiske på Hønsebyfjorden på Seiland, Hammerfest.

Fiskeri og oppdrett i Finnmark

Fiskeria har alltid vært det viktigste livsgrunnlaget på Finnmarkskysten. Men rovfiske har ført til utarming av ressursene i fjordene og flere ganger ført viktige fiskebestander nær utrydding. Myndighetenes svar på nedfiskinga har vært å ta fiskeretten fra fjordbefolkninga, i stedet for å ta kvoter fra dem som har stått for rovfisket. Naturvernforbundet støtter fjordfiskernes kamp for retten til å fiske og vil ha slutt på omsettelige kvoter og struktureringa av kystflåten. Oppdrettsnæringa har etter hvert fått stadig større betydning også i Finnmark. Næringa kan gi viktige arbeidsplasser i distriktene, men innebærer også en trusel mot villaksen og mot fiskebestanden i fjordene og mot fjordfisket. Naturvernforbundet ønsker ikke flere oppdrettskonsesjoner til Finnmark nå, og mener man bør arbeide for overgang til oppdrett i lukka anlegg.

Sámegillii

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2012

Fylkesråd for kompetanse i Finnmark sitt brev til Rogaland fylkeskommune.

31.03.2019:

KONSEKVENSER FOR AKVAKULTURUTDANNING - TRUKKET LOKALITETSTILATELSE, VEDBOTN I NORDKAPP KOMMUNE Finnmark fylkeskommune har etablert forpliktende samarbeid om akvakulturutdanning med Grieg Seafood i tråd med vår undervisningstillatelse for laks. Vi har etablert og rigget utdanning ved vår maritime, blå skole, Nordkapp videregående skole i Honningsvåg. Grieg Seafood ble valgt som samarbeidspartner, fordi flere av selskapets anlegg ligger i nærheten av vår skole.

Rogaland fylkeskommune på befaring i Vedbotn og møte på Sametinget.

31.03.2019 | Sist oppdatert: 31.03.2019

Naturvernforbundet Porsangerfjorden har krevd innsyn i dokumentene som viser Rogaland fylkeskommune sin dialog med involverte parter i Vedbotn-saka. Hvilken faglig kompetanse har de to som er ansvarlige for vedtaket i Rogaland fylkeskommune - Elisabeth Faret og Ole Damm Kvilhaug?

Rogaland fylkeskommune sitt vedtak om oppdrett Vedbotn - av 29.03.2019

31.03.2019:

Grieg Seafood Finnmark AS TILLATELSE - GRIEG SEAFOOD FINNMARK AS - ORG.NR. 980361306 - AKVAKULTUR AV MATFISK AV LAKS, ØRRET OG REGNBUEØRRET - LOKALITET NR. 10652 - VEDBOTN - NORDKAPP KOMMUNE. Viser til deres søknad datert den 16.12.2016 om tillatelse til etablering av lokalitet Vedbotn i Nordkapp kommune. VEDTAK Med hjemmel i lov av 17.06.2005 nr. 79 om akvakultur (akvakulturloven) og forskrift av 22.12.2004 nr. 1798 om tillatelse til akvakultur for laks, ørret og regnbueørret (laksetildelingsforskriften), gir Rogaland fylkeskommune tillatelse til etablering av akvakulturlokalitet for matfisk av laks, ørret og regnbueørret i sjø på følgende lokalitet i Nordkapp kommune. Klikk på linken under her i grønt for å lese vedtak og begrunnelsen: