demonstrasjonen i Lakselv

Noen av Naturvernforbundets deltakere på demonstrasjonen i Lakselv. (Foto: Basia Głowacka).

Kystopprøret demonstrerte i Finnmark

Kystopprøret mot ran av fiskeressursene spredte seg lørdag 08.02. til Hammerfest og Lakselv. Fra Naturvernforbundet deltok omlag 10 medlemmer på aksjonen i Lakselv, og fylkesstyremedlem Ravdna Anti var blant appellantene.

Ravdna Anti holdt på vegne av Naturvernforbundet appell på samisk og på norsk:

Finnmárkku luonddugáhtten lihttu doarju ollásit riddo-lihkadusa.
Máilbmi dárbbaša guolástushálddašeami mii heiveha áhperesurssaid geavaheami bistevaš láhkai.

Mii dárbbašeat riddoguolásteami ja unnit fatanasiid, dan sadjái go tråláriid ja stuorra fábrihkkáfatnasiid. Riddofatnasiid ovdamunni leamaš unnit jođihangolut, unnit energijageavaheapmi masa gullá báikkálaš máhttu ja árbevierru.

Dat mearkkaša maiddái unnit CO-guvtteš atmosfárii, unnit badjilmearálaš ressursageavaheapmi, unnit mearabotni vahágahttin tråláriid geažil. Olbmot vuonain ja čuovga dáluin, lea dat buoremus dáhkádus badjilmearálaš riddodorski bivddu vuostá, ja guollehivvodaga bisuheapmai.

Naturvernforbundet i Finnmark støtter kystopprøret. Verden trenger en fiskeriforvaltning som legger til rette for at de marine-ressursene blir utnyttet på en bærekraftig måte.

Vi trenger kystfisket og mindre båter istedenfor trålere og store fabrikkskip.

Kystflåtens konkurransefortrinn har vært lave driftsutgifter, lite energiforbruk og lokalkunnskap og tradisjon.

Dette betyr også mindre CO-2 i atmosfæren, mindre rovdrift på ressursene, og mindre belastning på havbunnen fra bunntråling.

Folk i fjordene og lys i husene, er den beste garanti mot overfiske på kysttorsken og for levedyktige fiskebestander.

Styremedlem i Naturvernforbundet i Finnmark

Ravdna Anti

Tornilsen

Altaelva trua av oppdrettslaksen

På seminaret til Naturvernforbundet i Finnmark 10.04.2015 holdt Tor Erland Nilsen fra Alta Laksefiskeri Interessentselskap foredrag om laksen i Altaelva og truslene fra oppdrettslaksen. Her han du se hans presentasjon.

Lerreslaks

Nei til økt oppdrett i Altafjorden

Naturvernforbundet i Vest-Finnmark har gått mot at oppdrettsanlegget på Mortensnes i Altafjorden skal få doble mengden av oppdrettslaks. Les høringsuttalelse her.

Biedjovaggi23

Gruveavgang og oppdrett må være sentralt i vannforvaltninga

Vannforvaltningsplan for Finnmark var til høring høsten 2014. Den fikk så mye kritikk at det blei ny høring, men det andre utkastet er ikke stort bedre. Fortsatt har man ikke tatt de to store forurensingsutfordringene i Finnmark på alvor, nemlig gruveavgang og oppdrett. Les Naturvernforbundets svar her.